Efektywna kultura organizacyjna to taki sposób kształtowania zachowań i relacji pracowniczych oraz kwestii organizacyjnych, aby wydobyć z pracowników to, co w nich najlepsze. Kultura organizacyjna ma swoje źródło w postępowaniu założycieli. Jej efektem jest przyjęcie określonych (świadomych lub nie) zasad, przekonań, wartości i sposobu myślenia, które przekładają się na stosowane procedury, politykę personalną, styl zarządzania czy sposób prowadzonej obsługi klienta. Co ważne, to właśnie kultura organizacyjna będzie tym czynnikiem, który ogranicza pracowników, powoduje odejście najlepszych albo pozwoli na uwalnianie ich potencjału i wydobywanie z nich to, co najlepsze. Czym charakteryzuje się efektywna kultura organizacyjna? Jakie jej elementy prowadzą do sukcesu? Poniżej zostały wypunktowane wybrane charakterystyki wysoce efektywnych kultur organizacyjnych.
Efektywna kultura organizacyjna – kwestie strategiczne i organizacyjne
Znacząca misja i cele firmy
Jaki pracownik chce w pełni angażować się i dawać z siebie wszystko, tylko dlatego, aby właściciel firmy miał więcej pieniędzy? Co zrobić, aby przyciągnąć najlepszych pracowników? Odpowiedzią jest znacząca misja i cele firmy. Efektywna kultura organizacyjna oparta jest na dążeniu przedsiębiorstwa do wprowadzenia istotnej społecznie zmiany. Dokonania przełomu, który w wyraźny sposób wpłynie na codzienne funkcjonowanie jej klientów. Znacząca misja jest jak drogowskaz nadający kierunek działania wszystkim pracownikom oraz stanowi przedmiot identyfikacji i osobistego zaangażowania.
Płaska struktura organizacyjna
Wielość poziomów z założenia prowadzi do blokowania przepływu informacji oraz wydłużania procesu decyzyjnego. Dodatkowo prowadzi do tworzenia kominów funkcjonalnych w których ludzie przestają widzieć firmę jako całość i zamykają się w swoich działach, departamentach, obszarach funkcjonowania. Płaska struktura pozwala na bliski kontakt pracowników z kadrą zarządzającą i możliwość bezpośredniego wskazywania na dostrzegane rozwiązania usprawniające funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Bliskość pozwala na szybkie podejmowanie decyzji oraz szybkie przekazywanie komunikatów bez ich blokowania i zniekształcania przez pośredników. Firma jest dynamiczna i sprawnie reaguje na codzienne wyzwania. Celem dużych przedsiębiorstw jest utrzymanie ducha startupu, gdzie wszyscy są blisko siebie i łatwo wymieniają się własnymi spostrzeżeniami.
Przejrzystość
Efektywna kultura organizacyjna zapewnia jasne, zrozumiałe, zasadne, pomocne reguły i procesy. Procedury regulują i pomagają a nie blokują pracowników. Pracownicy wiedzą dokładnie na co mogą liczyć i czego się spodziewać. Dzięki przejrzystości mogą czuć się bezpieczni. Wiedzą na jakich zasadach mogą wpływać na swoją pracę i jej wyniki uzyskując z jej efektów oczekiwane korzyści. Tym samym mogą całkowicie poświęcić się pracy i temu, do czego zostali zatrudnieni w firmie.
Dopasowanie
Wysoce efektywne firmy przywiązują wielką wagę do kwestii związanych z polityką personalną i zatrudnianymi pracownikami. Efektywne firmy zainteresowane są wyłącznie najlepszymi pracownikami. Dążenie do wybitnych wyników wymaga ponadstandardowych umiejętności, kwalifikacji, kompetencji i ostatecznie zachowań. Odpowiednia rekrutacja a następnie właściwe dopasowanie powoduje, że pracownicy wykonują to, w czym są najlepsi przez większość swojego czasu pracy. Ich potencjał jest wykorzystywany w stopniu maksymalnym. Jaka jest korzyść z wybitnego specjalisty, który musi w znacznym stopniu przeznaczać swój czas pracy na kwestie administracyjne? Chyba nie po to został zatrudniony. Dopasowanie zakłada zatrudnianie najlepszych i umożliwianie im wykonywanie tego, co potrafią najlepiej.
Jaki masz potencjał przedsiębiorczości?
Efektywna kultura organizacyjna – styl zarządzania
Merytokracja
Efektywna kultura organizacyjna zakłada, że decyzje podejmowane są w oparciu o merytokrację. Nie ma znaczenia źródło pomysłu, ale jego jakość. Merytokracja zakłada, że decyzje opierane są na danych i faktach a nie na przekonaniach. Podczas dyskusji nie można powiedzieć, „uważam”, „moim zdaniem”, itp. To są PRZEKONANIA. Dyskusja i decyzje to wyłącznie fakty, liczby, wartości.
Bezpośredniość i radykalna prawdomówność
Bezpośredniość i radykalna prawdomówność do kolejny filar efektywnej kultury organizacyjnej. Ukrywanie jakichkolwiek informacji, nawet tych niepożądanych, szkodzi firmie. Z tego powodu przełożeni jako pierwsi powinni znać złe informacje. Tylko wtedy mogą podejmować odpowiednio wcześnie właściwe decyzje. Wyrażanie własnego zdania bez obaw o negatywne konsekwencje sprawia, że wszystko co najważniejsze dla dobrego funkcjonowania firmy jest powiedziane w salach konferencyjnych i na spotkaniach a nie na korytarzach.
Wspieranie niezależności i niezależnego myślenia
Nikt nie ma monopolu na wiedzę. Każdy może się mylić. Nie ma jednej właściwej drogi prowadzącej do wyznaczonego celu. Z tego powodu w efektywnych firmach wspiera się niezależne myślenie i wskazywanie różnych rozwiązań. Niezależne myślenie jest kluczem do innowacyjności i tworzenia nowych rozwiązań. Bill Gates ocenia to w ten sposób „Jeśli nikt nie śmieje się z co najmniej jednego Twojego pomysłu, to nie jesteś wystarczająco kreatywny”. Bez wspierania niezależności nie ma innowacji. Wspieranie niezależności jest szczególnie ważne z punktu widzenia kształtowania KULTURY KREATYWNOŚCI.
Otwartość i dążenie do zrozumienia innych
Psychologia poznawcza i neurobiologia na stałe zawitała do strategii zarządzania w wysoce efektywnych przedsiębiorstwach. Każdy z nas tworzy w oparciu swoje doświadczenie indywidualną mapę mentalną. Oznacza to, że ludzie inaczej postrzegają te same zdarzenia. 40% przetwarzanych informacji związanych z daną sytuacją to percepcja. 60% to projekcja dotychczasowego doświadczenia na to, co jest spostrzegane. Tak naprawdę ludzie bardzo często nie rozmawiają o tym, co jest przedmiotem dyskusji, ale o swoich wyobrażeniach, które traktują jak rzeczywistość. Wysoce efektywna kultura organizacyjna kładzie nacisk na dążenie do przyjmowania perspektywy innych ludzi w celu lepszego zrozumienia otaczającej rzeczywistości. Wiele punktów widzenia prowadzi do szerszej perspektywy co z kolei pozwala na lepsze podejmowanie decyzji i lepsze wyniki. Efektem dodatnim jest budowanie zrozumienia i lepszych relacji pracowniczych.
Pozytywne relacje i przyjazna atmosfera
Szczęśliwi pracownicy bardziej angażują się w swoje zadania, są odporniejsi na stres, lepiej radzą sobie z wyzwaniami a przez to są wydajniejsi. Wysoce efektywna kultura organizacyjna sprzyja budowaniu przyjaźni i związków w pracy, dba o tworzenie wartościowych relacji, zapewnia troskę i opiekę nad pracownikami oraz zachęca do autentycznego zainteresowania potrzebami pracowników. Wyrozumiałość i przyzwolenie na bycie sobą, nie wkraczając w godność drugiego człowieka powoduje, że pracownicy mogą skupiać się na swoich zadaniach i niczym więcej.
Zaufanie
Wysoce efektywna kultura organizacyjna zakłada, że zatrudnieni pracownicy to najlepsi z możliwych. Oznacza to, że nie trzeba ich pilnować, nadzorować czy instruować, ale wyznaczyć im zadanie/cel i pozwolić na samodzielne jego wykonanie. Najlepsi pracownicy są zatrudniani właśnie po to, by to oni rozwiązywali problemy i wskazywali na możliwości. Celem i zadaniem przełożonego jest nie tylko nie przeszkadzanie swoim pracownikom, ale usuwaniem wszelkich trudności, które utrudniają im sprawne wykonanie zadania. Pracownicy są zachęcani do udziału w zarządzaniu, wyznaczaniu swoich zadań, które przyczyniają się do realizacji celów firmy. Partycypacja w kształtowaniu firmy prowadzi do większej identyfikacji i większego zaangażowania. Obdarzenie zaufaniem informuje równocześnie pracowników, że są kimś ważnym. Kimś, kto stanowi kluczowy komponent przedsiębiorstwa.
Samodzielność i odpowiedzialność
Efektywna kultura zakłada, że jeśli firma ma się rozwijać, to pracownicy muszą ryzykować i popełniać błędy. Tym samym w tego typu przedsiębiorstwach istnieje przyzwolenie na popełnianie błędów. Pracownicy mają wysoki poziom uprawnień i swobodę w zakresie podejmowanych decyzji. Mogą popełniać błędy, ale też muszą wyciągać wnioski i je naprawiać.
Szybkość działania
Wysoce efektywna kultura organizacyjna zakłada, że szybko podejmowane decyzje są lepsze niż wolno podejmowane. Nie można absolutnie przewidzieć przyszłości, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest działanie i obserwowanie wyników działań. Jeśli działania zbliżają do oczekiwanego wyniku, to są kontynuowane. Jeśli nie, to następuje zmiana.
Efektywna kultura organizacyjna – wejdź na wyższy poziom zarządzania
Jesteś gotowy/a by budować efektywną firmę? Twój sposób myślenia pomaga Ci, czy przeszkadza?