OKR

OKR – Objectives and Key Results

OKR to skrót od angielskiego Objectives and Key Results i oznacza cele, i kluczowe rezultaty. Są do dwa najważniejsze elementy modelu i to właśnie one nadają sens istnienia tego systemu. Model jest metodą zarządzania pozwalającą na zagwarantowanie tego, że cała firma koncentruje swoje działania na najważniejszych dla niej sprawach. Jego twórcą jest Andrew (Andy) Grove,  nieżyjący już współzałożyciel i prezes Intel Corporation. Model OKR stanowi elastyczny mechanizm oparty na danych. Jest wyjątkowo dobrze dopasowany do potrzeb, pracującego na danych, przedsiębiorstwa. Model OKR zapewnia zespołowi przejrzystość oraz umożliwia wypracowanie celów w duchu współpracy. Dobrze implementowany system OKR jest również skutecznym narzędziem motywującym, który pomaga wskazywać pracownikom, co jest ważne, co należy optymalizować i z czego rezygnować w codziennej pracy. Można go stosować w firmach i zespołach jak również może być z powodzeniem wykorzystany przez osoby działające indywidualnie. Jest jak szwajcarski scyzoryk, który nadaje się do zastosowania w każdych okolicznościach. Szczególnie jest przydatny tam, gdzie szybkość działania i praca zespołowa są szczególnie ważne. Model OKR jest z powodzeniem stosowany w takich firmach jak Intel, Google, Dropbox, Adobe, Amazon, LinkedIn, Oracle, Slack, Spotify, BMW, Disney, Exxon czy Samsung.

Chcesz wiedzieć jak myślą i działają twórcy największych światowych przedsiębiorstw? Zapoznaj się z modelem Indeks Potencjału Przedsiębiorczości, wypełnij test i sprawdź, czy  masz taki sam sposób myślenia i działania.

Model OKR – O jak Objectives

W modelu OKR cel nadaje kierunek. Jest odpowiedzią na pytanie „Co?”. Cel musi być precyzyjnie określony, wymierny, sprawdzalny i wskazywać na rezultaty oznaczającego jego osiągnięcie. Źle wyznaczony cel jest stratą czasu nie wnoszący, żadnego praktycznego znaczenia. Cel jest czymś, co ma byś osiągnięte. Z definicji powinien być istotny, konkretny, praktyczny i inspirujący. Dobrze zdefiniowany cel:

  • określa zamiary,
  • jest ambitny i jednocześnie możliwy do zrealizowania,
  • spełnia warunki jednoznaczności i mierzalności,
  • jest określony miarą jakości i wydajności,
  • jego realizacja generuje ewidentną wartość.

Model OKR – KR jak Key Results

W modelu OKR kluczowe rezultaty to kamienie milowe, których realizacja prowadzi do realizacji celu. Kluczowe rezultaty stanowią punkt odniesienia. Pozwalają monitorować, jak osiągane są wyznaczone cele. Poprawnie zdefiniowane kluczowe rezultaty są konkretne i osadzone w czasie, a co najważniejsze, są wymierne i weryfikowalne. Muszą być tak określone, by można było jednoznacznie stwierdzić, czy zostały zrealizowane. Kluczowy rezultat musi być określony za pomocą liczb, tak by nie było żadnych rozwiązań pośrednich, żadnych wątpliwości. Cele mogą być wyznaczone na okres długoterminowy. Z kolei rezultaty muszą być rozliczane w krótszych interwałach czasowych, które nie trwają dłużej niż kwartał. Kluczowe rezultaty mogą ewoluować. Jeśli nie przybliżają do celu, to można je zmieniać, modyfikować czy zastępować. Dobrze zdefiniowane kluczowe rezultaty:

  • odpowiadają na pytanie „jak zrealizować cel?”,
  • odnoszą się do szczegółowych celów pośrednich,
  • przybliżają do osiągnięcia celu głównego,
  • opisują efekty (stan końcowy), a nie działania,
  • zawierają informacje na temat dowodów osiągniecia (wartości, notatki, raporty).

Zalety modelu

Zasadniczą zaletą modelu OKR jest skierowanie wysiłków wszystkich pracowników w ściśle określonym kierunku, w którym zmierza firma. W przypadku Startupów jest to wręcz niezbędne narzędzie do przetrwania. Model OKR uzgadnia działania wszystkich pracowników, co jest ważne w przypadku ograniczonych zasobów. W większych organizacjach model OKR jest jak drogowskaz. Sprzyja burzeniu kominów funkcjonalnych oraz pomaga w budowaniu relacji między pracownikami, którzy funkcjonalnie pracują daleko od siebie. Stosowanie OKR wspiera autonomię najważniejszych pracowników, co przekłada się na pojawianie się nowych rozwiązań. Model OKR stanowi silne narzędzie motywacyjne. Pracownikom nie towarzyszy poczucie wyobcowania i każdy wie, dlaczego wykonuje swoje obowiązki oraz widzi, jak wykonywana praca przyczynia się do sukcesów firmy. Skuteczny system OKR pozwala na połączenie celów z misją firmy. Sprzyja przepływowi informacji zwrotnych, celebrowaniu sukcesów i poszerza zakres możliwości pracowników.