Wartości
Odpowiedzialność
Bardzo szybko odkryłem, że w krajach zachodnich pracodawcy pozbyliby się części personelu, gdyby recesja wydawała się nieuchronna. Był to dla mnie szok, ponieważ w Japonii nigdy tego nie robimy, chyba że jesteśmy całkowicie zdesperowani. Jeśli administracja podejmuje ryzyko i odpowiedzialność za zatrudnienie personelu, to bierze również odpowiedzialność za zapewnienie mu pracy. To nie pracownik jest odpowiedzialny za tą część umowy. Ponadto, kiedy dochodzi do recesji, dlaczego personel miałby cierpieć z powodu decyzji podjętej przez administrację, która dała im pracę? To mój punkt widzenia. Dlatego w okresach dobrobytu zwiększamy liczbę pracowników z wielką rozwagą. Po zatrudnieniu staramy się, aby zrozumieli nasz pomysł na „wspólne dzielenie losu” i naszą intencję, jeśli firma musi poradzić sobie z recesją, zrezygnować z pewnych dodatków, aby oni mogli pozostać z nami.
Uważamy, że firma jest jak rodzina, jak dom. Pracujemy razem.
Nigdy nie niszcz miski ryżu drugiego człowieka.
Globalizacja
Jesteśmy skłonni do działania w USA jak firma amerykańska, w Europie jak firma europejska, a w Japonii jak firma japońska. To jedyny sposób, w jaki globalna firma, taka jak Sony, może naprawdę stać się znaczącym graczem na każdym z głównych rynków na świecie.
Jeśli Japonia ma się przyczynić i być częścią globalnej gospodarki, musi się na nowo stworzyć, aby połączyć się z dominującymi postawami i praktykami międzynarodowego biznesu.
Egalitaryzm
Nie lubię personelu zarządzającego, który uważa, że należy on do jakiegoś szczególnego gatunku ulubionego przez bogów, który kieruje głupimi ludźmi w kierunku cudownego objawienia, które potwierdzi pewne osobliwości w świecie biznesu.
Nasze relacje pracownicze rozwijają się w atmosferze równości, która nie istnieje nigdzie indziej na świecie. W Sony nie ma wyraźnej różnicy między pracownikami umysłowymi i fizycznymi. Zarządzanie nie oznacza panowania. Kierownictwo firmy musi posiadać umiejętności niezbędne do kierowania personelem, pokazując mu robić rzeczy. Nieustannie poszukujemy osób, które posiadają te cechy. Upokarzanie ludzi, ponieważ nie posiadają dyplomów lub mają kłopoty z wykonywaną przez siebie pracą, jest oznaką niekompetencji. W naszej firmie jest bardzo mało rywalizacji. Sukces poprzez stworzenie konfliktu jest niemożliwy.
Oszczędność
Chcemy, aby wszyscy mieli jak najlepsze zaplecze do pracy, ale nie wierzymy w eleganckie i imponujące prywatne biura.
Modernizacja mebli biurowych nie jest bardzo ważna dla japońskiego zarządu. Dążenie do uzyskania biura z kanapą, fontanną i oryginalnym dziełem sztuki na ścianie nie interesuje naszych menedżerów.
Zaufanie
Ustanowiłem zasadę, że po zatrudnieniu pracownika jego szkolne akta należą do przeszłości i nie są już wykorzystywane do oceny jego pracy ani decydowania o awansie.
W Stanach Zjednoczonych przedsiębiorcy często nie ufają kolegom. Jeśli dzisiaj ufasz swojemu współpracownikowi, jutro może być twoim konkurentem, ponieważ ludzie często przenoszą się z jednej firmy do drugiej.
Przyszłość
Społeczeństwo, które ceni MBA, prawników i czarodziejów finansowych nad inżynierów i twórców produktów zmierza w złym kierunku.
My w wolnym świecie możemy robić wielkie rzeczy. Udowodniliśmy to w Japonii, zmieniając wizerunek „made in Japan” z czegoś tandetnego na coś dobrego.
Pasja
Należę do grona ludzi, którzy lubią swoją pracę, ale lubią też się bawić. Zacząłem grać w tenisa w wieku 55 lat, jeździć na nartach w wieku 60 lat, na nartach wodnych w wieku 64 lat, ale to zbytnio nadwyręża nogi. Gram w golfa od 40 lat i nadal kocham tę grę. W każdy wtorek rano mamy spotkanie dyrektorskie w Tokio, a kiedy jestem w Japonii, zawsze staram się wziąć w nim udział. Ale zawsze idę najpierw na kryty kort tenisowy, obok biura, i między 7 a 9 gram kilka setów.
Moja mama bardzo lubiła zachodnią muzykę klasyczną. Kupiła wiele płyt fonograficznych do naszej starej Victroli… Uważam, że moje zainteresowanie elektroniką i reprodukcją dźwięku zaczęło się z jej powodu.
Zawsze marzyłem o posiadaniu studia filmowego w Hollywood.
Wierzę, że ludzie pracują dla satysfakcji.
Identyfikacja
Kiedy zatrudniam pracownika, który okazuje się, że jest nie pasuje do wykonywanej pracy, czuję, że to moja wina, ponieważ zdecydowałem się go zatrudnić.
Traktujemy pracowników jak członka rodziny. Jeśli kierownictwo podejmie ryzyko ich zatrudnienia, musimy wziąć za nich odpowiedzialność.
Nalegamy, aby wszyscy nasi pracownicy wnieśli do pracy swoje umysły.
Chcemy, aby firma była zdrowa, a jej pracownicy szczęśliwi. Chcemy, aby utrzymali pracę i byli produktywni.
Intensywne ćwiczenia są dobre nie tylko dla serca, ale także dla umysłu…
Niezależność
Podstawowym zadaniem dyrektora firmy jest podejmowanie decyzji. Wymaga to odpowiednich kwalifikacji zawodowych, solidnej wiedzy technicznej i wyczucia kierunku rozwoju technologii. Moim zdaniem dyrektor firmy powinien oprócz szerokiej wiedzy zawodowej posiadać szeroką wiedzę ogólną. Jest to niezbędne do zaostrzenia tego szczególnego daru, owocu wiedzy i doświadczenia – biznesowego poczucia wykraczającego poza samą liczbę – mówię o intuicji, ludzkim przywileju.
Ludzie, którzy znajdują się na czele firmy, muszą nie tylko znać swoją działalność, ale także środowisko. Muszą być w stanie podjąć skalkulowane ryzyko na podstawie posiadanej przez siebie wiedzy, a także na podstawie tak zwanego „szóstego zmysłu”. Mam nadzieję, że czytelnicy nie uznają mnie za próżnego, gdy przypomnę im, że to moja intuicja przekonała mnie, że Walkman odniesie wielki sukces. W opublikowanym artykule wyraziłem swoje przekonanie pomimo sceptycyzmu, z którym spotkałem się z tym pomysłem. Powiedziałem w nim… „Jeśli do końca roku nie sprzedamy 100 000 Walkmanów, zrezygnuję ze stanowiska prezesa firmy.” Oczywiście nie miałem zamiaru rezygnować, oczywiście, po prostu wiedziałem, że to urządzenie odniesie sukces.
Wiedziałem, że potrzebujemy broni, aby zdobyć rynek amerykański i musiało to być coś innego, coś, czego nikt inny nie produkował.
Gdybyśmy ty i ja mieli takie same opinie na te same tematy, bezcelowe byłoby pozostanie nas obu w tej samej firmie … Właśnie dlatego, że nasze opinie różnią się, firma ponosi mniejsze ryzyko popełnienia błędów.
„Patronem” japońskiej kontroli jakości, jak na ironię, jest Amerykanin W. Edwards Deming, który był praktycznie nieznany w swoim kraju, dopóki jego pomysły kontroli jakości nie zaczęły wywierać tak dużego wpływu na japońskie firmy.
Innowacyjność
Ciekawość jest kluczem do kreatywności.
Kluczowym czynnikiem w przemyśle jest kreatywność.
Rząd japoński uważa, że jeśli masz duże laboratorium z najnowszym sprzętem i dobrym finansowaniem, automatycznie doprowadzi to do kreatywności. To nie działa w ten sposób.
Firma nic nie osiągnie, jeśli całe myślenie pozostanie w gestii kierownictwa.
Z punktu widzenia zarządzania bardzo ważne jest, aby wiedzieć, jak uwolnić wrodzoną kreatywność ludzi. Moja koncepcja jest taka, że każdy ma zdolności twórcze, ale bardzo niewiele osób wie, jak z nich korzystać.
Zawsze zachęcaliśmy naszych pracowników do oryginalnych przemyśleń, by zawsze przychodzili z nimi do nas. Z punktu widzenia przedsiębiorcy ważne jest, aby wiedzieć, jak uwolnić wrodzoną kreatywność u każdego. Moim zdaniem wszyscy mamy kreatywność, ale niewielu wie, jak z niej korzystać. Dla mnie jest jedno rozwiązanie: zawsze wyznacz sobie cel.
Japońscy liderzy biznesu wydają się mieć pewien orientalny szósty zmysł. Zamiast zestawiać fakty, patrzą na pomysł z holistycznego punktu widzenia i przekazują tę informację szóstemu zmysłowi, aby zdecydować o sposobie działania. Dzięki temu lepiej rozumieją sytuację niż ktoś, kto widzi ją tylko częściowo.
Uważam, że jednym z powodów, dla których przeszliśmy tak niezwykły okres wzrostu, była atmosfera swobodnej dyskusji.
Kiedy inżynier lub badacz ma jasno określony cel, dąży do jego osiągnięcia. Ale jeśli cel jest niepewny, a firma lub organizacja zapewnia dużą sumę pieniędzy i mówi: „Dalej! Wymyśl coś!”, to nie jest gwarancja sukcesu.
Jeśli przejdziesz przez życie przekonany, że twoja droga jest zawsze najlepsza, wszystkie nowe pomysły na świecie przejdą obok ciebie.
Maszyny i komputery same w sobie nie mogą być kreatywne, ponieważ kreatywność wymaga czegoś więcej niż przetwarzania istniejących informacji. Wymaga ludzkiej myśli, spontanicznej intuicji i dużej odwagi.
Moim głównym zadaniem jest ciągłe wzbudzanie lub rozbudzanie ciekawości ludzi, których napędza biurokracja i formalne systemy szkolne.
Moim sposobem na rozwiązanie problemu z uwolnieniem kreatywności jest zawsze wyznaczenie celu.
Istnieją trzy kreatywności: kreatywność w technologii, w planowaniu produktu i marketingu. Posiadanie któregokolwiek z nich bez innych jest w biznesie samobójstwem.
Konkurencja sprawia, że ciężko pracujemy. Dzięki temu technologia obu stron ulega poprawie.
Orientacja biznesowa
Więcej osób jest zainteresowanych przerzucaniem papierów wartościowych niż budowaniem trwałych zasobów poprzez wytwarzanie prawdziwych towarów.
Amerykanie zarabiają bawiąc się pieniędzmi poprzez fuzje, przejęcia, przenosząc pieniądze tam i z powrotem … zamiast tworzyć i produkować towary o pewnej rzeczywistej wartości.
Uważnie obserwuj, jak żyją ludzie, uzyskaj intuicyjne wyczucie, czego mogą chcieć, a następnie postępuj zgodnie z nim. Nie badaj rynku.
Nie zapominaj, że ludzie, którym sprzedajesz, są tak samo egoistyczni jak ty. Nie dbają o ciebie, o twoje zainteresowania czy twoje korzyści. To, czego szukają, to usługa.
Jeśli zrobimy co w naszej mocy i podejmiemy wysiłki, pokojowa i wielka przyszłość stanie się nasza bez wątpienia. To, czy odniesiemy sukces, zależy od siły naszej determinacji i wielkości naszego wysiłku.
Naszym planem jest porwanie społeczeństwa za pomocą nowych produktów, a nie pytanie, jakiego rodzaju produktów chcą.
W USA jest niewiele rzeczy, które Japończycy chcą kupić, ale w Japonii jest wiele rzeczy, które Amerykanie chcą kupić. Problem polega na tym, że amerykańscy politycy nie rozumieją tego prostego faktu. Nigdy nie może być tak, że sprzedajemy za dużo… nierównowaga [handlowa] powstaje w wyniku transakcji handlowych opartych na preferencjach.
Osiągnięcie zysku jest ważne, ale musisz inwestować, aby zgromadzić aktywa, które możesz w przyszłości spieniężyć.
Strategia
Wszystko czego potrzebujesz to najlepszy produkt na świecie, najbardziej wydajna produkcja na świecie i globalny marketing.
Oczywiście musimy zarabiać, ale musimy zarabiać w dłuższej perspektywnie, nie tylko na krótką metę. To oznacza, że musimy inwestować w badania i rozwój – to w naszym przypadku oznacza konsekwentnie około 6 procent sprzedaży i usług w Sony.
Przestań postrzegać biznes jako przedsięwzięcie „dzielenia się obciążeniem”… zastosuj ideę „dzielenia się nagrodami”.
Ameryka patrzy 10 minut do przodu; Japonia na 10 lat w przód.
Często porównywałem amerykańskie firmy do konstrukcji z cegły, a japońskie do konstrukcji z kamienia. Organizacja i prowadzenie amerykańskich firm opiera się na wcześniej ustalonym planie, w którym wszystkie zadania są jasno określone. Aby to zweryfikować, wystarczy spojrzeć na oferty pracy w dowolnej gazecie: pracodawcy ustalają w każdej profil idealnego kandydata i każdego, kto nie pasuje, dlatego, że nie jest wystarczająco dobry, lub dlatego, że jest zbyt dobry, będą systematycznie eliminować. Właśnie dlatego amerykańskie firmy są zbudowane z cegieł: każdy element jest szyty na miarę i musi idealnie pasować do całości.
Zarządzanie
Zarządzanie to nie rządzenie.
Kierownictwo firmy musi posiadać umiejętności niezbędne do kierowania personelem, pokazując mu sposób robienia rzeczy.
Sukces poprzez kreowanie konfliktu jest niemożliwy.
Bez organizacji, która może współpracować, czasem przez bardzo długi okres, trudno jest zrealizować nowe projekty.
Najważniejszą misją japońskiego menedżera jest budowanie zdrowych relacji ze swoimi pracownikami, stworzenie rodzinnego poczucia w korporacji, poczucia, że pracownicy i menedżerowie dzielą ten sam los.
Cechy dobrego menedżera polegają na zdolności do organizowania działań dużej liczby osób i łączenia ich ze sobą, tak aby ich wysiłki były dobrze skoordynowane.
Upokarzanie ludzi, ponieważ brakuje im dyplomów lub mają kłopoty z określoną pracą, jest oznaką niekompetencji.
Kierownictwo przedsiębiorstwa produkcyjnego musi stale wyznaczać cele inżynierom; to może być najważniejsze zarządzanie pracą w kontaktach z inżynierami.
Kultura organizacyjna
Uważam, że moim zadaniem jest rozwijanie kreatywności ludzi, z którymi pracuję, ponieważ w Sony wiemy, że świetny pomysł ma większą szansę się pojawić w otwartej, wolnej i ufnej atmosferze niż wtedy, gdy wszystko jest kalkulowane, każde działanie analizowane i każda odpowiedzialność przypisana według schematu organizacyjnego.
Staramy się tworzyć warunki, w których ludzie mogliby się spotkać w duchu pracy zespołowej i realizować z głębi własnego serca swoje możliwości technologiczne.
Nie ma tajnego składnika ani kabalistycznej formuły, która mogłaby wyjaśnić sukces najlepiej prosperujących japońskich firm. Żadna teoria, żaden plan, żaden system rządów nie może zapewnić sukcesu przedsiębiorstwa. Tylko ludzie mogą to zrobić. Najważniejszym zadaniem lidera japońskiej firmy – każdej firmy – jest ustanowienie zdrowych relacji z personelem, aby dać im poczucie przynależności do rodziny, w której każdy członek, pracownik i dyrektor wykonawczy ma wspólny interes w przyszłości.
Firma nie może wyrzucać pieniędzy na ogromne premie dla kadry kierowniczej czy jakieś błahostki, ale musi dzielić swój los z pracownikami.
Gdy masz już pracowników przygotowanych, inteligentnych i energicznych, następnym krokiem jest motywowanie ich, aby byli kreatywni.
W Japonii firma nie zaczyna od przedsiębiorcy, który chce, aby jego pracownicy odgrywali rolę narzędzi. Tworzy swoją firmę i zatrudnia personel, który pomoże mu zrealizować swoje pomysły. Po zatrudnieniu personel jest uważany za współpracownika, a nie za maszynę do zarabiania pieniędzy.
Jeśli mamy do czynienia z recesją, nie powinniśmy zwalniać pracowników; firma powinna poświęcić zysk. Ryzyko kierownictwa i odpowiedzialność kierownictwa. Pracownicy nie są winni; dlaczego mieliby cierpieć?
Pracownicy
Amerykańskie kierownictwo nie jest wystarczająco zainteresowane swoimi pracownikami.
Wszyscy w firmie muszą wnosić wkład, a dla pracowników niższego szczebla ich wkład musi być czymś więcej niż tylko pracą fizyczną. Nalegamy, aby wszyscy nasi pracownicy wnieśli swój umysł.
Wierzę, że ludzie pracują dla satysfakcji. Uważam, że błędem jest myśleć, że pieniądze to jedyny sposób na wynagrodzenie za pracę.
Bez względu na to, jakie masz zdolności, jakie są twoje sukcesy, spryt, zręczność, przyszłość twojego biznesu zależy od ludzi, których zatrudniasz.
Przemysł nauczył nas w zakresie relacji z ludźmi, że nie pracują tylko po to, aby zarabiać pieniądze. Jeśli chcesz ich zmotywować, pieniądze nie są najlepszym sposobem. Aby motywować ludzi, musisz sprawić, by poczuli się częścią rodziny i traktować ich z szacunkiem należnym członkom rodziny.
Żadna teoria, żaden plan, żaden system rządów nie może zapewnić sukcesu przedsiębiorstwa. Tylko ludzie mogą to zrobić.
Inwestor i pracownik znajdują się na tej samej pozycji, ale czasami pracownik jest ważniejszy, ponieważ jest w firmie przez dłuższy czas, podczas gdy inwestor często pojawia się i odchodzi mając kaprys, aby osiągnąć zysk.
Na dłuższą metę, bez względu na to, jak bardzo jesteś dobry, czy jak duże odnosisz sukcesu, jak bardzo jesteś sprytny, to Twoja firma i jej przyszłość są w rękach zatrudnionych przez ciebie osób.
W okresach dobrobytu zwiększamy liczbę pracowników z wielką rozwagą.
Pewność siebie
[o Sony Walkman] Po prostu wiedziałem, że to urządzenie odniesie sukces.
Powiedziałem… „Jeśli do końca roku nie sprzedamy 100 000 Walkmanów, zrezygnuję ze stanowiska prezesa firmy.” Po prostu wiedziałem, że… [to] odniesie sukces.
Wierzyłem, że stworzyliśmy cudowne urządzenie i byłem pełen nadziei. Ale nasz zespół marketingowy nie był entuzjastyczny. Słyszałem, że tego urządzenia nie da się sprzedać, i czułem się trochę zawstydzony tym, że tak pasjonowałem się czymś, co inni uważali za niewypał. Miałem jednak tak duże zaufanie do sukcesu tego urządzenia, że osobiście odpowiadałem za projekt. I nigdy nie miałem powodu żałować swojej decyzji. Pomysł został zatwierdzony i od samego początku Walkman był niesamowitym sukcesem.
Nie wierzymy w badania rynku nowego, nieznanego powszechnie produktu. Więc nigdy tego nie robimy.
Jeśli Philips może to zrobić, może my też.
To moja intuicja przekonała mnie, że Walkman odniesie wielki sukces…
Aktywność fizyczna jest częścią mojego stylu życia. Wszyscy menedżerowie powinni wiedzieć, w jakim stopniu ćwiczenia fizyczne są dobre nie tylko dla serca, ale także dla umysłu. Dają ci spokojne poczucie pewności siebie. A pewność siebie jest bardzo ważna.
Podstawowym zadaniem dyrektora firmy jest podejmowanie decyzji.
Społeczeństwo nie wie, co jest możliwe. My tak.
Inicjatywa
W szkole, jeśli zdasz egzamin i dostaniesz dwadzieścia na dwadzieścia, to idealnie. Ale jeśli zapomnisz jedno słowo, otrzymasz zero. W świecie biznesu egzaminy odbywają się codziennie. Ale jeśli popełnisz błąd, nie dostaniesz zera. Błąd zawsze oznacza, że jesteś na minusie.
W świecie biznesu egzaminy odbywają się codziennie.
Nie bój się popełnić błędu. Ale upewnij się, że nie popełnisz tego samego błędu dwa razy.
Każdy popełnia błędy.
Można powiedzieć, że jedyną pewną rzeczą jest to, że w biznesie nie ma pewnych rzeczy.
Przez wszystkie lata mojej działalności mogę sobie przypomnieć bardzo niewiele osób, które chciałem zwolnić za popełnione przez nich błędy.
Idź naprzód i rób to, co uważasz za najlepsze. Jeśli popełnisz błąd, nauczysz się czegoś. Ale nie popełniaj tego samego błędu dwa razy.
Moim zdaniem ważne jest, aby nie obwiniać kogoś za błąd, ale raczej dowiedzieć się, co spowodowało ten błąd.
Jedyną pewną rzeczą jest to, że w biznesie nie ma pewnych rzeczy.
Pracowitość
Konkurencja sprawia, że ciężko pracujemy.
Muszę stwierdzić, że kierownictwo wysokiego szczebla nie podlega przymusowej emeryturze; wielu z nich nadal pełni swoje funkcje aż do wieku 70 lub 75 lat.
Bezczynność prowadzi do choroby.
Zdolności poznawcze
Podczas gdy Stany Zjednoczone zajmują się tworzeniem prawników, my pracujemy nad tworzeniem inżynierów.
Wszyscy uczymy się poprzez naśladowanie jako dzieci, uczniowie, nowicjusze w świecie biznesu. A potem dorastamy i uczymy się łączyć nasze wrodzone zdolności z regułami lub zasadami, których się nauczyliśmy.
Perswazja
[o nazwie Sony] Chcieliśmy nowej nazwy, która mogłaby zostać rozpoznawana w dowolnym miejscu na świecie, takiej, która mogłaby być wymawiana w każdym języku.
Sama reklama i promocja nie utrzymają złego produktu lub produktu, który nie jest odpowiedni na dany czas.
Nie możesz oczekiwać, że klient zrozumie zalety twoich technologii. To jest twoja praca!
Byłem przekonany, że logo firmy jest jego żywotnym oddechem i że należy go wytrwale bronić. Logo i nazwa firmy to nie tylko prosta gra słów; przywołują jakość swoich produktów i są ich gwarancją.
Jeśli japoński klient zostanie wezwany do biura nowej firmy i znajdzie luksusowe otoczenie, przestronne prywatne biura itp., zadaje sobie pytanie, czy ta firma jest poważna, ponieważ wydała tyle pieniędzy na swój wygląd, a za mało na wytwarzane przez siebie produkty.
Uważam, że błędem jest myśleć, że pieniądze to jedyny sposób na wynagrodzenie za pracę. Ludzie potrzebują pieniędzy, ale chcą też być zadowoleni ze swojej pracy i być z niej dumni.
Zawsze starałem się poznać naszych pracowników, odwiedzić każdy obiekt naszej firmy oraz spróbować spotkać i poznać każdego pracownika.
Możesz być całkowicie racjonalny, ale jeśli pracujesz z ludźmi, logika często musi usunąć miejsce zrozumieniu.
Kiedy mówię moim asystentom: „Nigdy nikomu nie ufaj”, chcę, aby zrozumieli, że nie powinni oczekiwać, że ktoś wykona pracę dokładnie tak, jak tego chcieli. Więc nie powinieneś oczekiwać, że ktoś dokładnie zrealizuje Twoje własne życzenia.
Często mówię moim asystentom: „Nigdy nikomu nie ufaj”, ale mam na myśli to, że nigdy nie powinieneś ufać komuś innemu, że wykona pracę dokładnie tak, jak byś tego chciał.
To, co powinieneś pokazać swoim pracownikom, to nie to, że jesteś wielkim artystą, który balansuje na linie, ale tą część ciebie, która jest w stanie przyciągnąć jak największą liczbę ludzi i jest w stanie wzbudzić w nich chęć podążania za tobą z entuzjazmem i przyczynić się do sukcesu przedsiębiorstwa. Gdy uzyskasz takie wyniki, ostatni w kolejce podążą za tymi z przodu.
Ludzie nie pracują tylko dla pieniędzy, a jeśli próbujesz motywować ludzi, pieniądze nie są najskuteczniejszym narzędziem.