Wartości
Praca
(Podczas sesji zdjęciowej do magazynu) Dlaczego nie pójdziecie gdzieś indziej, gdzie możecie robić lepsze rzeczy i nie pozwalacie mi, aby ja robił swoje.
Wielu ludziom podoba się pomysł wykonywania pracy, która pozytywnie zmienia świat. Ja mam tą satysfakcję.
Stosunek do pieniędzy
To, co mnie interesuje, to nie zarabianie pieniędzy …
(W dniu, w którym Microsoft wchodził na giełdę. Gates znajdował się na jachcie u wybrzeży Australii blisko Wielkiej Rafy Koralowej czytając tak dużo książek jak było to możliwe) To był rodzaj odprężania się.
Nawet dzisiaj nie interesuje mnie zarabianie pieniędzy. Gdybym musiał wybierać między pracą a bogactwem, wybrałbym tę pracę. Dużo większy dreszczyk emocji sprawia mi prowadzenie zespołu tysięcy utalentowanych, bystrych ludzi niż posiadanie dużego konta bankowego.
Dużo większy dreszczyk emocji sprawia prowadzenie zespołu tysięcy utalentowanych, bystrych ludzi niż posiadanie dużego konta bankowego.
Dzisiaj nie interesuje mnie zarabianie pieniędzy dla samego zarabiania. Gdyby kazano mi wybierać między mojąpracąa bogactwem, wybrałbym pracę. O wiele bardziej ekscytujące jest kierowanie zespołem utalentowanych, inteligentnych ludzi niż posiadanie konta o wielu zerach.
Jedno jest pewne. Nie zostawię dużo pieniędzy moim spadkobiercom, ponieważ nie sądzę, że byłoby to dla nich dobre.
Z wielkim bogactwem wiąże się wielka odpowiedzialność.
Stosunek do rzeczy materialnych
(W 1991 roku, dlaczego nie korzysta z takich przywilejów jak limuzyna z szoferem) Stanowi to zły przykład. Myślę, że w końcu przyzwyczaisz się do tych rzeczy, wtedy jesteś po prostu nienormalny. Obawiam się, że bym się do tego przyzwyczaił.
Niektórzy pytają mnie, czemu nie mam własnego odrzutowca… Czemu? Bo człowiek łatwo przyzwyczaja się do takich rzeczy i nie uważam tego za dobre. W ogłupiający sposób odcinasz się od normalnego życia. Dlatego świadomie kontrolujęu siebie podobne ciągoty. To kwestia swoistej dyscypliny. Wiem, że źle bym się czuł, gdybym jąnaruszył. Dlatego usiłujęprzeciwdziałać temu zawczasu.
Mam nieskończoną ilość pieniędzy. Nadal zamówiłbym tego samego hamburgera.
Był w moim życiu taki czas, kiedy mama usiłowała mi wytłumaczyć, jak kolorystycznie dopasować krawat do koszuli (…). Sądzę, że wielu ludzi radzi się swoich matek w kwestii mody. W tej dziedzinie nie śmiałbym konkurować z moją (…). Nie zwracam uwagi na strój. Dlatego, jeśli inni doceniają, iż wiem, jakąkoszulęzałożyć do jakiego krawata, cieszy mnie to (…). Obecnie moja wiedza w tych sprawach jest nieco większa niż kiedyś, ale nadal wypadam poniżej średniej.
(W 2011 r.) Dzisiaj gracze w baseball są lepsi niż 30 lat temu. Czy nauczyciele są lepsi niż 30 lat temu? Niektórzy tak, a niektórzy nie.
Świat
Możliwe, choć nie jest to udowodnione, że świat istnieje tylko dla mnie. Jeśli tak, to muszęprzyznać, że mi sprzyja.
Życie nie jest sprawiedliwe. Przyzwyczaj się do tego… Bądź miły dla kujonów. Możliwe, że kiedyś skończysz pracując dla jednego z nich.
Wcale nie chcę być najbogatszym człowiekiem na świecie (…). Nic dobrego z tego nie wynika. Stajesz się widoczny dla wszystkich.
Największe osiągnięcia ludzkości nie wynikają z odkryć, tylko ze sposobu, w jaki te odkrycia przyczyniają się do zredukowania nierówności. Obojętnie, czy dzieje się to za sprawąrozwoju demokracji, nacisku na powszechnąedukację, jakości opieki zdrowotnej, czy zwiększania szans ekonomicznych – redukowanie nierówności społecznych należy uznać za największe osiągnięcie ludzkości.
Osądzajcie samych siebie… jak dobrze traktowaliście ludzi z dala od świata, którzy nie mają nic wspólnego z tobą poza ludzkością.
Wiedza jest podstawowym narzędziem.
(W 2007 roku do młodszego pokolenia) Masz więcej niż my. Musisz zacząć wcześniej i kontynuować dłużej.
Technologia
Narzędzia epoki przemysłowej rozszerzyły możliwości naszych mięśni. Narzędzia ery cyfrowej rozszerzają możliwości naszych umysłów.
Nasze narzędzia i technologie pomogły nam kształtować otaczające nas środowisko.
Wolałbym uczyć technika marketingu niż uczyć sprzedawcę technologii.
(W październiku 2011 r. w sprawie Steve’a Jobsa) Świat rzadko spotyka kogoś, kto miał głęboki wpływ, jaki wywarł Steve, którego skutki będą odczuwalne przez wiele pokoleń. Dla tych z nas, którzy mieli szczęście z nim współpracować, był to niesamowicie wielki zaszczyt. Ogromnie będę tęsknić za Stevem.
Pasja
Programowanie
Bycie maniakiem jest niezwykle pomocne.
Jeśli bycie nerdem oznacza, że uwielbiasz godzinami, do późnej nocy tkwić przy komputerze, ten opis jak najbardziej do mnie pasuje. I nie sądzę, aby w tym określeniu było coś pejoratywnego. Ale można to sprawdzić prostym testem: nigdy, nosząc długopisy w kieszeni, nie używałem pokrowca – więc chyba nie jestem nerdem, prawda?
Oprogramowanie to świetne połączenie artyzmu i inżynierii. Kiedy w końcu skończysz i docenisz to, co masz, jest to jak część siebie, którą złożyłeś.
Uwielbiam ekscytować ludzi oprogramowaniem…
Praca
Gdybym musiał wybierać między pracą a posiadaniem bogactwa, wybrałbym moją pracę.
Mogę się uważać za szczęściarza, bo miałem w życiu dwa fantastyczne zajęcia. W młodości po nocach pisałem programy – rozumiecie – marząc o komputerze osobistym, który byłby dostępny dla każdego, bo na tym najbardziej mi zależało. Teraz całkowicie się zmieniłem i bez reszty poświęcam się fundacji. Znacie mnie i wiecie, że uwielbiam popierać takie sprawy. Czuwam, aby pieniądze, które rozdziela nasza fundacja, zostały wydane w najlepszy możliwy sposób… Kocham tę pracę.
Nawet po 20 latach nadal uważam, że mam najlepszą pracę na świecie.
Nie zamieniłbym się z nikim na pracę. Bardzo ją lubię, gdyż bezustannie musimy być na topie.
Byliśmy jedynym dostawcą, który zrozumiał, o co chodzi w tym projekcie.
Identyfikacja
Microsoft
(W 1998 r.) Kiedy weszliśmy na giełdę w 1986 r. posiadałem około 45 procent wszystkich udziałów Microsoft. W ciągu ostatnich 12 lat pozycja ta stopniowo spadała, osiągając obecnie poziom około 22 procent. Regularnie sprzedaję akcje Microsoft, aby zdywersyfikować mój portfel inwestycji, płacić podatki i tak dalej. Ponadto Microsoft wyemitował nowe akcje na przestrzeni lat w celu przejęcia i sfinansowania naszych planów opcji pracowniczych, dzięki czemu wzrosła łączna liczba akcji pozostających w obrocie. Gdybym nigdy nie sprzedał żadnych akcji spółki Microsoft, moje dzisiejsze akcje stanowiłyby około 33 procent całości. Zamierzam utrzymać znaczny udział w firmie, ponieważ jestem głęboko zaangażowany w przyszłość tej firmy i ekscytujące możliwości, jakie mamy w zakresie dostarczania innowacyjnych produktów i rozwiązań naszym klientom.
(W 1990) W ogóle nie mam pieniędzy (oszczędności). Mam akcje. Posiadam około 35 udziałów w Microsoft i pobieram wynagrodzenie 175 tys. dolarów rocznie.
Wejście na giełdę jest bolesnym procesem, zwłaszcza że ujawniasz swojąfirmę publicznie. Ludzie gubią się, ponieważ kurs akcji nie odzwierciedla rzeczywistej finansowej kondycji firmy. Na dodatek nabywcy akcji wydzwaniają do prezesa z pytaniami, co jest już zupełnie bezsensowne. Łożyska nie powinny nagabywać kierowcy o smar.
Profesjonalizm
Jeśli zrobisz wystarczająco dużo rzeczy marnie, to wypadniesz z interesu.
Próbujemy zrozumieć, co robią inni ludzie, nawet jeśli ich działalność jest tak odległa od naszej, że nie stanowi dla nas bezpośredniej konkurencji.
Uwierz mi, nie myślę o cenie akcji. Myślę o produktach.
Wszystko, o czym myślę i marzę, to sprzedaż oprogramowania, a nie akcji.
Zawsze musimy robić lepiej.
Ze wszystkich największych inicjatyw Microsoftu numerem jeden jest prostota.
Wszystkie dobre kapitalistyczne przedsiębiorstwa zaczynają swój dzień od myśli: „Jak możemy stworzyć lepszy produkt? Co dobrego robi konkurencja? My zrobimy to lepiej, taniej, prościej, szybciej”. W taki sposób wielkie współzawodnictwo napędza firmy. I na każdym etapie rozwoju naszej gospodarki to są firmy z różnych dziedzin.
Osobiste zaangażowanie
Cała moja poczta elektroniczna dociera bezpośrednio do mnie i sam na nią odpowiadam. Sam piszę wszystkie własne uwagi i listy. W rzeczywistości wpisuję o wiele więcej słów niż mój asystent, który siedzi poza moim biurem.
Produkty, które stanowią 80 procent naszych przychodów, rozumiem bardzo, bardzo dogłębnie.
Jak opracować program marketingowy, który nie wymaga zatrudniania dziesiątek osób i wydawania dziesiątek milionów dolarów? Zaczynasz od umieszczenia informacji, które musisz sam wykonać.
Niezależność
Rezygnacja ze studiów na rzecz firmy
(O opuszczeniu Uniwersytetu Harvarda) Zrobiłem to tylko dlatego, że wpadłem na pomysł – założenie pierwszej firmy produkującej oprogramowanie do mikrokomputerów – to nie mogło czekać.
Uświadomiliśmy sobie, że dzieje się coś wielkiego. Od dawna mieliśmy wizję, dokąd zajdziemy i co może z tego wyniknąć. Jednocześnie było jasne, że przemysł nie będzie czekał, aż skończę studia i zrobię doktorat.
(O tym, czy założyć Microsoft, czy kontynuować naukę na Harvardzie) Byłem pod pewną presją, aby iść do szkoły i – no wiesz – być w połowie normalnym.
Wizja przyszłości
Komputer na każdym pulpicie i oprogramowanie Microsoft na każdym komputerze.
Paul [Allen] i ja widzieliśmy, że połączenie procesora i oprogramowania może zrobić coś niesamowitego, i dlatego od razu napisaliśmy oprogramowanie i zadzwoniliśmy do tej firmy, a oni stali się naszym pierwszym klientem.
Spodziewaliśmy się światowej popularności i ekspansji komputerów osobistych, ale w najśmielszych marzeniach nie liczyliśmy, że nasza firma będzie taka wielka i osiągnie taki sukces. Paradoks polega na tym, że myśleliśmy: „OK, mamy trzydziestoosobową firmę, która będzie produkowała oprogramowanie do każdego peceta”.
Niezależne myślenie
Mam swobodę robienia wszystkiego, co chcę.
Jeśli nikt nie śmieje się z co najmniej jednego z Twoich pomysłów, to prawdopodobnie nie jesteś wystarczająco kreatywny.
Na moim domu nie ma anten telewizji satelitarnej. Kiedy jednak jestem w hotelu czy w innym miejscu, w którym mam dostęp do telewizora, skaczę po kanałach jak każdy inny śmiertelnik. Oglądam kreskówki na kanale Nickelodeon w niedziele, Rena i Stimpy oraz Pełzaki. Kreskówki bardzo się zmieniły od czasu mojego dzieciństwa. Nie jestem obojętny na pokusy telewizji. Po prostu wolę trzymać się od niej z daleka, żeby mieć czas na czytanie.
Mówienie wprost
Wielkie organizacje wymagają od swoich pracowników wielkiego zaangażowania. To normalne. Nigdy nikogo personalnie nie krytykowałem. Krytykowałem same idee. Jeśli uważam, że coś jest stratą czasu lub jest niewłaściwe, natychmiast to wytykam. I mówię prosto z mostu. W czasie rzeczywistym. Dlatego możecie ode mnie usłyszeć na zebraniu, że dany pomysł jest najgłupszy, z jakim się spotkałem.
Innowacyjność
Źródła innowacji
Mieliśmy pomysły, które giganci przegapili. Zawsze myślimy o tym, czy nie przeoczyliśmy czegoś, co mogło nas utrzymać na szczycie.
(W 2011 r.) Potrzebujemy lepszych pomysłów, aby zachęcić wynalazców do opracowania rzeczy, które obniżą koszty.
Nagradzamy podejmowanie ryzyka… Jest to chaotyczny system, ale jest to wielki motor innowacji na świecie.
Więcej mózgów myślących o lepszych produktach, lepszych wynalazkach. To podnosi tempo innowacji…
Uważam, że przełomy technologiczne mogą nastąpić poprzez rozszerzenie tego, co już mamy.
Cały czas się boimy. Zawsze mówimy: „Czy to dzień, w którym osiągnęliśmy szczyt naszych możliwości?
Kiedy patrzysz na swoją obecną działalność, nie zawsze jest jasne, gdzie jest następna szansa na rozwój.
(2011 r.) Microsoft prowadzi nieproporcjonalnie dużo badań tutaj w Stanach Zjednoczonych, a to dlatego, że są tutaj wspaniali ludzie kończący wybitne uniwersytety.
Internet
[W maju 1995 r.] Internet jest najważniejszym pojedynczym wynalazkiem jaki pojawił się od czasu wprowadzenia komputera IBM w 1981 r.…
O innowacjach
Przełomowe osiągnięcia to coś, co zmienia zachowania milionów ludzi. Kiedy chce sięich któregoś z nich pozbawić, mówią: „Jak to, nie możecie nam tego zabrać!”.
Stworzenie nowego standardu wymaga nie tylko zrobienia czegoś nieco innego, ale wymaga czegoś naprawdę nowego i pobudzającego wyobraźnię ludzi.
(2009 r.) Myślę, że dziś dzieje się więcej innowacji niż kiedykolwiek.
(Wrzesień 2009 r.] Najbardziej ekscytujące rzeczy wydarzą się w ciągu najbliższych dziesięciu lat.
Orientacja biznesowa
Zarabianie
(Tuż przed ukończeniem szkoły średniej) Zarobię pierwszy milion do 25 roku życia.
Inteligentne wydawanie pieniędzy jest tak trudne, jak ich zarabianie.
Kiedy straciłeś kontrakt, straciłeś podwójnie – nie dostałeś pieniędzy które zarobiła twoja konkurencja. Jeśli umowa była warta 50 000 USD, to zasadniczo straciłeś 100 000 USD, ponieważ to była różnica między tym, co mogłeś mieć, a tym, z czym ktoś odszedł.
Celem jest wybranie projektów, które osiągną największe zyski w jak najkrótszym czasie.
Konkurencja
Microsoft nie jest nieśmiertelny. Wszystkie firmy upadają. To tylko pytanie, kiedy. Oczywiście moim celem jest utrzymanie mojej firmy tak długo, jak to możliwe.
(W 1999 r.) Postrzegam nas jako słabszego w branży, tak jak robiłem to każdego dnia przez ostatnie 20 lat. Jeśli nie utrzymamy tej perspektywy, jakiś konkurent zje nasz lunch.
Firmy, które odniosły sukces, wybierają kilka standardów i je narzucają.
(W 1999 r.) Wszyscy używają naszych elektronicznych narzędzi, zaczynając ode mnie.
(O Microsoft) Wyznaczamy standardy.
Firma nie powinna przyjmować swojej pozycji na rynku za coś oczywistego. Firma powinna stale oceniać swoją pozycję na nowo.
Gdybyśmy nie byli tak bezwzględni, czy wytwarzalibyśmy bardziej kreatywne oprogramowanie? Czy woleliśmy wykańczać konkurencję, zamiast rozwijać rynek? To czyste kłamstwa. Kto rozwinął ten rynek? Kto zdołałby przetrwać presjęfirmy takiej jak IBM, dziesięć razy większej od nas?
Musisz ciągle zastanawiać się, kto pragnie cię przejąć.
W naszej historii dokonaliśmy wielu przejęć (…). Przeważnie robiliśmy to tam, gdzie najszybciej rozwijała się dana gałąź rynku (… ), to pozwoliło nam zaoszczędzić czas, jaki musielibyśmy przeznaczyć na wdrożenia i pracęz klientami.
W tym biznesie, zanim zdasz sobie sprawę, że masz kłopoty, jest już za późno, by się uratować. Chyba że cały czas się boisz, że odejdziesz.
Zawsze kochałem konkurencję w tym biznesie. Na spotkaniach zachęcam ludzi, mówiąc: „Hej, możemy zrobić więcej niż to. Dlaczego nie jesteśmy w tej dziedzinie? To sprawia, że moja praca jest jedną z najciekawszych na świecie.
Nasi konkurenci są stosunkowo mniej kompetentni w prowadzeniu działalności poza Stanami Zjednoczonymi niż w Stanach Zjednoczonych, dlatego zawsze radzimy sobie bardzo dobrze.
Sprawdzanie stron konkurencji stało się czymś, co robiłem każdego ranka. Wciąż to robię.
Utrata udziału w rynku to zła wiadomość, która dotyczy każdej organizacji.
Jest pewna ironia w twierdzeniu, że mamy niepodważalnąpozycję, nieosiągalną dla innych, jakbyśmy posiadali jedynąkopalnięmiedzi na świecie. Prawda jest zupełnie inna. Firma podejmuje wyzwania i jako zespół musimy trzymać się razem, robiąc rzeczy wielkie.
Przedsiębiorczość
Duch przedsiębiorczości jest stale obecny w Microsofcie, gdyż jednym z naszych głównych celów jest bezustanne odkrywanie siebie na nowo. Chcemy mieć pewność, że to my zastępujemy nasze produkty innymi, a nie konkurencja.
Jednąz wielkich cech naszej kultury korporacyjnej jest stała świadomość, że projekty, nad którymi pracujemy, są kluczem do sukcesu i przetrwania firmy. Nie byłoby tej kultury, gdybyśmy powtarzali sobie: „Hej, znakomicie nam idzie”, bo dobrze wiemy, jak dynamiczny jest ten przemysł. Musimy w ekstremalnie szybkim tempie zastępować jedne produkty drugimi, bo inaczej ludzie będą używali tych samych wersji Windowsa czy Office’a.
Zawsze zależało nam, żeby trzymać tempo i być w czołówce. Wiemy, że nasze produkty za parę lat staną się przestarzałe, bo ta gałąź przemysłu jest bardzo konkurencyjna i wszyscy pragną zastąpić nasze towary swoimi. A jednak idziemy dalej i wdrażamy nowe idee.
Branża oprogramowania jest bardzo amerykańska. Wszystkie oryginalne postępy technologiczne zostały wykonane tutaj. Największe rynki są tutaj. Atmosfera, która pozwoliła, aby wszystko się stało, jest tutaj. W ten sposób nasi pierwotni klienci, w tym IBM, mogą być tak otwarci na kupowanie od 25-letniego faceta z małej firmy w Waszyngtonie. Być może myśleli wtedy, że to szalone, ale powiedzieli: „Hej, jeśli on wie tyle o oprogramowaniu, może wie jeszcze więcej”.
Strategia
Kultura organizacyjna
Ostatecznie najważniejszą kwestią „szybkości” w przedsiębiorstwie jest kwestia jego kultury organizacyjnej.
Jeśli firmy umożliwią swoim pracownikom samodzielne rozwiązywanie problemów i dadzą im narzędzia, dzięki którym będą mogli to zrobić, to oni zawsze będą zaskakiwać tym jak wiele kreatywności i inicjatywy z tego wynika.
Wierzcie mi, kiedy ludzie działają w trybie przedsiębiorczości – czyli są nieustępliwi i tworzą wynalazki – wartość, jakąoferują światu, jest fenomenalna. Sam fakt wdrażania nowych technologii jest cudownąsprawą. Wynalazcy nie musząnawet wiedzieć, w jaki sposób ich pomysły przysłużą się ludzkości. To po prostu dzieje się samo, w wielu dziedzinach, takich jak edukacja, medycyna czy inne.
Większość firm, w tym Microsoft, ciężko pracuje, aby ich atrakcyjność dla dobrych pracowników była długotrwała.
Wykorzystałem swój przywilej do tego, by odrzucić wszystkie niepotrzebne formularze i dokumenty. Zamiast całej tej papierowej pracy wyrosły systemy, które były o wiele bardziej dokładne i o wiele łatwiejsze w obsłudze oraz które umożliwiły naszym ludziom wykonywanie bardziej interesującej dla nich pracy.
Sumy, jakie przedsiębiorstwa wydają na pensje dla specjalistów, są ogromne. To, jak skutecznie ci ludzie wykonują swojąrobotę, stanowi warunek sukcesu firmy, więc troska o nich nie jest wyłącznie sprawądyrektora działu informatyki. Trzeba sobie zadać pytanie: „Czy aby nie dajemy im pracy typu urzędniczego? Bo jeśli tak, zapewne szybko odejdą”. Albo: „Czy to praca dla myślących i kreatywnych?”. Dlatego należy dostarczyć zdolnym ludziom jak najlepsze narzędzia i starać się, aby oferowana praca była na tyle interesująca, by przyciągnąć do firmy jak najwięcej takich osób. A to już zadanie dla prezesa.
Generalnie ludzie kreatywni lubią ze sobą pracować. Zatrudniając jednak takich ludzi, musisz mieć pewność, że potrafisz stworzyć klimat, w którym poczują się na tyle dobrze i twórczo, abyś mógł wykorzystać ich potencjał. Zarabiają krocie, lecz praca musi ich cieszyć. Jeśli nie, odejdą, żeby poszukać lepszych możliwości. Mająprzecież wolność wyboru.
Aby rekrutować i zatrzymywać inteligentnych ludzi, musisz ułatwić im współpracę z innymi inteligentnymi ludźmi.
Zawsze uważałem, że otoczenie, w którym wytwarzamy produkty, powinno mieć luz jak uczelniany kampus. Idea pracy w małych zespołach oznacza, że daje się ludziom wszystkie niezbędne narzędzia, komputery, własne biuro i co jeszcze tam potrzeba, aby czuli się jak u siebie i mogli się skoncentrować na swoich zadaniach, aby mogli być kreatywni.
Jak każda firma, której głównym produktem jest własność intelektualna, stoi przed wyzwaniem znalezienia i utrzymania najlepszych ludzi. Uniwersytety i inne postępowe firmy od dawna rozumieją, że jednym ze sposobów na przyciągnięcie i zatrzymanie najlepszych ludzi jest udzielanie urlopów okresowych, aby ludzie, którzy ciężko pracują, mogli wziąć trochę wolnego czasu, aby złapać oddech, podróżować, zaangażować się w działania społeczne lub cokolwiek innego.
Sposób w jaki działa nasza drabina działa polega na tym, że ciągle możesz awansować na wyższy poziom będąc po prostu lepszym w kreowaniu produktów. Ważne jest, aby dawać przykład. Kiedy coś działa, bierzemy ludzi zaangażowanych w projekt i tworzymy z nich bohaterów. Dajemy wszystkim znać, że ludzie powinni zabiegać o to, aby stać się tacy jak oni. Niech wszyscy wiedzą, że powinni się starać im dorównać.
Przekazaliśmy odpowiedzialność bezpośrednio w ręce osób najbardziej zmotywowanych do działania.
Umożliwiamy ludziom samodzielne podejmowanie decyzji.
W każdej firmie najbardziej łebskim ludziom powinno się pozwalać na inicjatywę.
Myślenie przedsiębiorcze nadal kwitnie w Microsoft, ponieważ jednym z naszych głównych celów jest odkrywanie siebie na nowo – musimy upewnić się, że to my zastępujemy nasze produkty zamiast ktoś inny.
Osoba przynosząca złe wiadomości powinna być nagradzana a nie karana.
Ludzie musząmieć czas na myślenie o różnych sprawach.
Ludzie w pracy grają w gry komputerowe, ale potrafią teżbazgrolić długopisami. Czy masz zabrać im długopisy? Nie, bo tak się dzisiaj nie kieruje ludźmi. Trzeba im zaufać.
Wzmocnienie pozycji pracowników na linii wymaga inteligentnych maszyn na wyciągnięcie ręki.
Pracownicy
Wszyscy są bardzo mądrymi ludźmi, którzy dorastali w branży. Ten zespół to niesamowita grupa. Żadna z tych osób nie stara się naciskać ani tak bardzo dbać o swój tytuł, ani nawet o to, jak są postrzegani zewnętrznie.
Zabierz nam dwudziestu najlepszych ludzi, a gwarantujęci, że Microsoft stanie się byle jakąfirmą.
Zatrudniamy ludzi, którzy są intelektualnie osobliwi …
Sprawąkluczową, pierwszorzędną, było dla nas zawsze zatrudnianie wybitnych pracowników. Tu nie można odpuścić – trzeba bardzo starannie dobierać osoby o odpowiednim IQ, które nadają się do pisania programów. 95% ludzi nie nadaje się do pisania złożonych programów. Pomaga w tym teżpolityka małych zespołów.
Młodzi ludzie chętniej się uczą i chętniej wymyślają nowe pomysły.
Nasza polityka zatrudnienia była zawsze ukierunkowana na ludzi świeżo po studiach. Tylko paru wybitnych pracowników, jak Charles Simonyi, miało już pewne doświadczenie. Jednak generalnie wyznawaliśmy zasadę, że ludzie musząprzyjść do nas z czystymi umysłami, nieskażonymi innym podejściem, aby nauczyli się naszego sposobu programowania i wkładali w pracęten rodzaj energii, na jakim najbardziej nam zależało.
Potrzebujesz silnego zespołu, ponieważ mierny zespół daje mierne wyniki, bez względu na to, jak dobrze jest zarządzany.
Zawsze uważałem, że muszęmieć zaufanych współpracowników, (…) że powinniśmy stanowić zgrany zespół prący do przodu bez względu na okoliczności. Nie doszedłem do tego drogąanalityczną. Po prostu już dawno uznałem, że taka jest cecha mojej osobowości.
Jeśli konsultanci uzyskują więcej wglądu w twoje systemy niż ty, powinno to wynikać z ich unikalnych umiejętności, a nie dlatego, że przygotowujesz informacje specjalnie dla konsultantów, które w innym przypadku nie byłyby dostępne dla twojego personelu.
Jeśli nie wierzysz, że wszyscy pracownicy mają potencjał, by przyczynić się do sukcesu Twojej firmy, cała technologia na świecie ich nie wzmocni. Gdy założysz, że każdy pracownik powinien być pracownikiem wiedzy, technologia pomoże każdemu pracownikowi wykorzystać jego pełne umiejętności do pracy w imieniu firmy.
Lubimy ludzi, którzy entuzjastycznie odnoszą się do produktu i technologii, którzy naprawdę wierzą, że to zdziała cuda. Jesteśmy świetni w wyszukiwaniu bystrych umysłów. Każdy, kto do nas trafi, ma szansępracować z innymi bystrymi ludźmi, mając wolność dyskusji i stawiania pytań.
Kapitał intelektualny jest nieodłączną wartością własności intelektualnej Twojej firmy i wiedzy, którą posiadają Twoi ludzie.
Obecnie mamy świetny zespół badawczy, współpracujemy z wieloma uczelniami i stać nas na zatrudnienie wybitnych ludzi – co pozwala mi z optymizmem myśleć o przyszłości. Jednak jest ona pełna pułapek i niespodzianek.
Łebscy ludzie powinni rozwiązać każdy problem, jeśli tylko dostarczy im się niezbędnych informacji.
(W 1999 r.) Wielu pracowników wiedzy będzie mieszkać tam, gdzie chce mieszkać i organizować swoje życie tak jak chce i tak przyczyniając się w znacznym stopniu do rozwoju firm, w których pracują lub z którymi pracują.
[O Microsoft] Jeśli nie lubisz ciężko pracować na intensywnym poziomie i nie chcesz dawać z siebie wszystkiego, to nie jest miejsce pracy dla ciebie.
Wiedza i burze mózgów z ludźmi zaangażowanymi w dany temat – oto co pomaga mi wybrać właściwych współpracowników i trzymać rękę na pulsie.
Jeżeli ktoś jest bardzo bystry i całkowicie zaangażowany w pracę, to świetnie. Jeśli nie wystarczy mu energii, nie ma u nas czego szukać. Wspaniale, że ciągle tak działamy.
Przełożeni
Mamy wspaniałych menedżerów, niezwykle zaangażowanych w swojąpracęi doceniających pracęswoich podwładnych. Zachowali jeszcze praktycznąwiedzęna tyle, by w razie potrzeby sami wziąć się do roboty przy programowaniu. Dlatego rozumieją obciążenia i trudne momenty; wiedzą, jak sobie z nimi poradzić i – kiedy trzeba – przychodzą z pomocą. Są świetni, bo wierzą w potęgę komunikacji. To straszne, kiedy zespół zaczyna dryfować, morale upada i zastanawiasz się, jak mogłeś do tego dopuścić, skoro powinieneś zawczasu wychwytywać takie rzeczy. Dlatego kadra kierownicza musi być w nieustannym kontakcie ze swoimi podwładnymi.
Skuteczny menedżer musi chcieć usłyszeć co idzie źle zanim będzie słuchał informacji o tym, co idzie dobrze.
Liderzy muszą określać strategię i kierunek oraz udostępniać pracownikom narzędzia, które pozwolą im zbierać informacje i wgląd w dane z całego świata.
Liderzy nie powinni próbować podejmować każdej decyzji.
(W 1999 r.) Jeśli pełnisz funkcję managera oddziału w Microsoft, musisz być kimś więcej niż dobrym liderem sprzedaży, który pomaga zespołowi w zawieraniu wielkich transakcji. Teraz musisz myśleć jak biznesmen.
Przepływ informacji
Sposób gromadzenia, zarządzania i wykorzystywania informacji określi, czy wygrasz, czy przegrasz.
Większość problemów biznesowych to problemy informacyjne…
Wydobywanie danych z procesów operacyjnych i wykorzystywanie ich w znaczący sposób było jednym z trudniejszych problemów biznesowych.
Zarządzanie wiedzą to nic innego jak zarządzanie przepływem informacji, dostarczanie odpowiednich informacji osobom, które ich potrzebują, aby mogli szybko na nich działać.
Świadomość Microsoftu, że coś bardzo ważnego kroi się w internecie, narodziła się za sprawąjednego pracownika. W ten sposób stał się on dla firmy czynnikiem zmiany.
Technologia informatyczna zapewnia dostęp do danych, które prowadzą do wglądu w Twoją firmę.
Technologie informatyczne to jedyny sposób na wystarczająco szybki odruch łączący strategię biznesową i reakcję organizacyjną.
Przepływ informacji jest twoją siłą napędową.
Sprzedaż musi szybko dowiedzieć się, czy firma ma zapas, czy może go szybko zdobyć, zanim obiecuje dostawę na duże zamówienie. Produkcja musi wiedzieć, jaki produkt sprzedaje się jak gangbuster, aby móc zmienić priorytety produkcji. Menedżerowie biznesowi w całej firmie muszą wiedzieć o nich i wiele więcej.
W Microsoft nie ma jednej ścieżki. Mamy bardzo płaską strukturę organizacyjną. Czasami pomysły płyną w dół, czasem płyną w górę lub poziomo. Zwykle ktoś wpadnie na pomysł lub zidentyfikuje problem i wyśle wiadomość e-mail do innej osoby. Może to uruchomić zespół SWAT, aby sobie z tym poradzić. W pewnym momencie decyzja zostaje podjęta osobiście lub przez e-mail. W przypadku decyzji strategicznych może on zostać skierowany do starszego wiceprezesa lub do mnie. Ogólnie rzecz biorąc, dajemy ludziom możliwość samodzielnego podejmowania decyzji.
Mierz wpływ swojej pracy i dziel się swoimi sukcesami i porażkami, aby inni mogli uczyć się z twoich doświadczeń.
Moc nie pochodzi z wiedzy zatrzymywanej, ale z wiedzy dzielonej.
Informacja tworzy odpowiedzialność. Informacje eliminują wymówki.
Kierownicy i pracownicy liniowi firmy, a nie tylko jej kierownictwo wyższego szczebla, muszą widzieć dane biznesowe.
Lepszy przepływ informacji cyfrowych nie tylko poprawia sytuację, jest warunkiem sukcesu.
Czy ludzie w całej mojej firmie mogą wysyłać mi e-maile, ponieważ wierzymy w płaską organizację? A może mamy płaską organizację, ponieważ ludzie zawsze byli w stanie wysyłać wiadomości e-mail bezpośrednio do mnie?
(W 1999 r.) Zbyt wielu menedżerów wyższego szczebla wydaje się nie przyjmować aktualnych informacji jako danych.
Aby informacje działały, ludzie w firmie muszą mieć łatwy dostęp do informacji.
Planowanie
Zła strategia zawsze zawiedzie bez względu na to, jak dobre są twoje informacje.
W lotnictwie komercyjnym Douglas Aircraft ze swoją serią DC miał znaczącą przewagę nad Boeingiem zaraz po II wojnie światowej. Douglas był tak skoncentrowany na realizacji wszystkich zamówień na napędzany śmigłem DC-7, że nie udało mu się wystarczająco szybko przejść do silników odrzutowych. Boeing zbudował napędzany odrzutowcem 707 bez jednego zamówienia klienta w ręku i nigdy nie oglądał się za siebie. Douglas jest teraz częścią Boeinga.
Stary żart biznesowy mówi, że gdyby koleje zrozumiały, że zajmują się transportem, a nie liniami kolejowymi, wszyscy latalibyśmy w Union Pacific Airlines.
Piloci lubią mówić, że dobre lądowania są wynikiem dobrych podejść.
Wyeliminowanie zwykłych kosztów… to tylko taktyka, a nie strategia.
W Microsoft bierzemy perspektywę długoterminową. Oznacza to, że dużo inwestujemy w badania i rozwój, aby pomóc nam zrozumieć przyszłe kierunki, pozostając jednocześnie konkurencyjnym pod względem rozwoju produktu. Oczywistym wyzwaniem dla każdej firmy jest utrzymanie żywotności i w razie potrzeby skuteczne przejście do nowych modeli biznesowych.
Skupiamy się na dobrych stronach przedsiębiorstwa, a nie na złych. Nie traktujemy działalności danej firmy jako mało istotnej tylko dlatego, że nie wszystko funkcjonuje tam idealnie. Taka firma teżmoże robić coś istotnego, nawet jeśli nie do końca zdaje sobie sprawę z doniosłości własnych poczynań.
Myślę, że biznes jest bardzo prosty. Zysk. Strata. Weź sprzedaż, odejmij koszty, otrzymasz liczbę dodatnią. Matematyka jest dość prosta.
Myślę, że Warren miał większy wpływ na mój sposób myślenia o biznesie i prowadzeniu go niż jakikolwiek inny lider. On myśli w kategoriach długoterminowych, analizując sprawy od podstaw i dzięki temu wszystko, co robi, wydaje się niezwykle proste. Zrozumiałe jest, że dzięki temu wyprzedza innych o parę długości. To stanowi o ogromnej wartości tego człowieka. Cudownie jest mieć go za przyjaciela. Warren jest po prostu niesamowitąosobą.
Kochamy duże horyzonty.
Jeśli stawiasz na jakość, nigdy nie wiesz, czy zdążysz w terminie.
Każdego dnia przychodzimy do pracy ze świadomością, że możemy zniszczyć firmę (…), dlatego musimy mądrze planować nasze posunięcia i długoterminowo inwestować w badania, które wprowadząznaczące zmiany i mocno popchnąć sprawy do przodu.
Dobre spotkania są wynikiem dobrego przygotowania.
Zanim wydamy duże pieniądze, chcemy dowiedzieć się na małą skalę, czy nasz pomysł zadziała.
Jedną z zalet samozatrudnienia jest dywersyfikacja. Masz mniejsze prawdopodobieństwo na utratę pracy, jeśli masz więcej pracodawców niż jednego.
Analiza danych
Strona biznesowa każdej firmy zaczyna się i kończy szczegółową analizą jej danych liczbowych.
Znajomość liczb może pomóc Ci przekształcić wszystkie relacje biznesowe i zapewnić znaczącą przewagę konkurencyjną.
„Znaj swoje liczby” to podstawowa zasada biznesu.
Liczby dają faktyczną podstawę dla kierunków w którym powinieneś rozwijać swoje produkty. Liczby mówią obiektywnie, co klienci lubią, a czego nie. Liczby pomagają zidentyfikować najwyższe priorytety, dzięki czemu możesz podjąć szybkie działania taktyczne lub strategiczne.
Nasze niepowodzenia zwykle wynikają ze zbyt małych rynków.
(W 1999 r.) W kulturze liczb Microsoftu trzeba mieć dobre dane, aby przekonać ludzi w prawie każdej propozycji biznesowej …
Analiza jest tak dobra, jak zdolność do jej wykonania…
Zawsze musisz zapytać o powód do podjęcia działania.
Elastyczność jest ważna, ponieważ nie można z góry zdefiniować jednego podejścia obliczeniowego w całym przedsiębiorstwie.
Gdy oprogramowanie wydobywa coraz więcej rudy z kopalni informacji, ludzie zawsze będą mieli pracę, zamieniając ją w złoto.
Ekonomia nie jest grą o sumie zerowej.
Organizacja
W miarę rozwoju firmy nieustannie pracowaliśmy nad organizacją w ramach organizacji. Małe zespoły mogą komunikować się sprawnie i nie są obciążone dużą strukturą, która je spowalnia.
Wielkość nigdy nie sprzyja doskonałości. Microsoft od początku był gorącym zwolennikiem małych, celowych grup roboczych. Jako spółka urósł, ale ciągle pracowaliśmy nad tym, by zachować organizacjęw obrębie organizacji. Małe zespoły mogą się skutecznie komunikować i nie są skrępowane przez dużą strukturę, która spowalnia ich pracę.
Oszczędności finansowe wynikające ze standaryzacji jednej infrastruktury mogą być bardzo wysokie.
Zużycie papieru było tylko objawem większego problemu… zbyt skomplikowane i czasochłonne procesy administracyjne.
Po prostu wynika to ze zdrowego rozsądku, że pracownicy wiedzy, którzy nie są rozproszeni lub obciążeni rutynowymi sprawami, wykonają lepszą pracę.
Nie potrzebowaliśmy dużo formalności, ponieważ uwierzcie mi, lepiej mieć trzech facetów, którzy naprawdę wiedzą, co się dzieje, niż mieć wszystkie procesy, które pozwalają dwunastu ludziom na myślenie, że są częścią tego procesu decyzyjnego.
Ludzie nie mogą dzień w dzień przychodzić do mnie na rozmowy. Musząsię zadowolić kierownikiem działu, gdyż takie ustaliliśmy zasady. Oczywiście staramy się przy tym zachować swojąkulturę korporacyjną, łącząc zalety bycia dużą, stabilnąkorporacjąo szerokim spektrum produkcji i globalnym zasięgu z najlepszymi cechami małych firm software’owych.
Jeśli podstawowe procesy operacyjne Twojej firmy zawodzą, Twoja firma upadnie.
Jeśli w jednym pokoju znajduje się więcej niż trzech lub czterech decydentów, możesz być pewien, że sama liczba zaangażowanych osób stanowi główną część problemu.
Dział kadr chce wykonywać „pracę umysłową, a nie pracę fizyczną”.
(W 1999 o ocenach pracowniczych) Menedżerowie Microsoft poświęcali więcej czasu na formalności związane oceną niż na ocenie jako takiej.
Firmy powinny spędzać mniej czasu na ochronie danych finansowych przed pracownikami, a więcej na uczeniu ich analizowania i działania na ich podstawie.
Zarządzanie
To menedżerowie średniego szczebla w każdej firmie, którzy muszą zrozumieć, gdzie leżą ich zyski i straty, jakie programy marketingowe działają a jakie nie, i jakie wydatki są zgodne lub są nie do zniesienia.
Uważamy, że rzeczy będące standardami powinny być zarządzane w sposób neutralny. Z kolei rzeczy będące produktami firmy wobec których firma podejmuje ryzyko, aby uzyskać z nich korzyść, powinny być wyraźnie oznaczone.
Firma musi mieć podstawowe wartości dotyczące tego, kim jest i co robi [co] sprawia, że pracownicy czują, że mają cel, który kieruje ich działaniami.
Przecinanie złożoności w celu znalezienia rozwiązania przebiega w czterech przewidywalnych etapach: wyznacz cel, znajdź podejście o najwyższej dźwigni, odkryj idealną technologię dla tego podejścia, a w międzyczasie dokonaj najmądrzejszego zastosowania technologii, którą już masz…
Przybycie zarządzającego obcokrajowca, aby prowadził sprawy wysyła złą wiadomość do pracowników.
Motywowanie ludzi do wzięcia na siebie odpowiedzialności nie jest kwestią struktury organizacyjnej, lecz postawy organizacyjnej.
Zmiana postawy korporacyjnej, zachęcanie i słuchanie złych wiadomości musi pochodzić z góry.
Nasza firma jest niezwykła, ponieważ większość pracowników, którzy są dla nas ważni, jest właścicielami firmy i zwykle zarabiają dużo pieniędzy dzięki naszym planom opcji na akcje. Zwykle mają wolność finansową i nie muszą pracować.
Kiedy przygotowywałem się do upublicznienia mojej firmy, postanowiłem przekazać pracownikom niezwykle dużą część własności. Był to sposób na poinformowanie ich, jak ważny był ich udział w tworzeniu firmy.
Nie ma wątpliwości, że e-mail spłaszcza hierarchiczną strukturę organizacji.
Nie można całkowicie zarządzać firmą z centrum.
Powinieneś badać skargi klientów częściej niż finanse firmy.
Powinieneś obiektywnie zrozumieć każdy aspekt swojej działalności, który możesz.
Pozytywne, racjonalne, zorientowane na informacje przywództwo może prowadzić do wyjątkowego sukcesu.
Jaką wartość dla firmy mają problemy, które nigdy nie występują?
Jeśli nie rozumiesz, co faktycznie dzieje się w Twojej firmie i podejmujesz decyzje biznesowe na podstawie samych nie sprawdzonych danych lub twoich przeczuć, ostatecznie zapłacisz za to wysoką cenę.
Nie wystarczy, że zbierzesz zespół bystrych ludzi i określisz, w jakim kierunku mająpodążać.
Jeśli podzielisz pracę na zbyt wiele elementów i zaangażujesz w nie zbyt wiele osób, nikt nie będzie w stanie zobaczyć całego procesu, a praca utkwi w miejscu.
Menedżerowie średniego szczebla potrzebują tyle samo danych biznesowych, co kierownictwo wyższego szczebla, ale często mają ich mniej.
Wizja przyszłości
Świat biznesu zmienia się coraz szybciej i jest coraz bardziej globalny.
Na dowolnym rynku tylko niewiele firm będzie pełnoprawnymi graczami…
We wczesnej historii ludzkości przewagę technologiczną stanowiły dostępność niektórych roślin, zwierząt i obszarów geograficznych… W dzisiejszym… społeczeństwie informacyjnym krytycznymi zasobami naturalnymi są ludzka inteligencja, umiejętności i przywództwo.
Stany Zjednoczone były krajem, który przyjął technologię komputerową szybciej niż jakikolwiek inny kraj, i to nie przypadek, że amerykańska gospodarka skorzystała z tego i stworzyła więcej miejsc pracy niż jakakolwiek inna gospodarka.
Praca wykonana w Xerox Palo Alto Research Center [PARC] jest źródłem dzisiejszego podejścia do komputerów osobistych. Ale z pewnością jest to przestroga z biznesowego punktu widzenia, że wszystkie inwestycje i cała ta praca zostały wykonane, a Xerox nigdy nie był w stanie z tego skorzystać. Nie sądzę, żeby było to konieczne. Jeśli robisz właściwe rzeczy, sprawiasz, że ludzie pracują razem we właściwy sposób, nie ma lepszej inwestycji niż wielka praca badawcza.
Podstawową nową zasadą dla biznesu jest to, że Internet zmienia wszystko.
(W 1999 r.) Biznes zmieni się bardziej w ciągu następnych dziesięciu lat niż w ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat.
(W 1999 r.) Firmy, które odniosą sukces w następnej dekadzie, będą tymi, które wykorzystują narzędzia cyfrowe do zmiany sposobu w jaki funkcjonują.
(W 2008 r.) Dzięki technologii zawsze zdarza się, że ludzie przeceniają to, co może się zmienić w ciągu roku lub dwóch, i nie doceniają łącznego wysiłku zmiany, który może nastąpić w ciągu 10 lub 15 lat.
Dzisiejsze dążenia polegają na poszukiwaniu prostoty.
(W grudniu 2008 r.) Co powstrzymuje robotykę? To tylko oprogramowanie.
Wyznaczanie celów
Mój sukces… wziął się stąd, że skupiłem się na niewielu rzeczach.
[W czerwcu 2008 r.] Nie możemy zrobić wszystkiego – nie oczekujemy, że zrobimy wszystko. Ale robimy dużo i mamy szerszy horyzont czasowy niż ktokolwiek inny.
Microsoft został zaprojektowany do pisania świetnego oprogramowania. Nie jesteśmy stworzeni do bycia dobrym w innych sprawach. Wiemy tylko, jak zatrudniać, zarządzać i jak globalizować oprogramowanie. Kluczem dla nas było, aby nigdy nie postrzegać siebie jako firmy usługowej.
Microsoft jest predestynowany do tworzenia oprogramowania wielkiej klasy. Nie musimy być dobrzy w innych dziedzinach. My wiemy tylko, jak zatrudniać ludzi, jak nimi zarządzać i jak upowszechniać na skalęświatową nasze produkty software’owe. Istotne jest, że nie postrzegamy siebie jako firmy usługowej. Mamy być firmąprodukującą. Ale takie podejście raczej nie sprawdzi się w innych przedsiębiorstwach.
W szybko rozwijającej się branży firmy, które odnoszą sukcesy, to te, które potrafią wyjść naprzeciw kluczowym trendom i naprawdę wnieść wartość dodaną w nowych aplikacjach.
Projekty realizowane w cyklach od trzech do czterech miesięcy mają znacznie niższy wskaźnik niepowodzenia. W przypadku krótkich projektów jesteś zmuszony dokonać istotnych kompromisów, które doprowadzą Cię do prostoty i koncentracji. Kończysz z celami, które można zrealizować.
Firmy muszą przodować w konsekwentnym wykonywaniu swoich kluczowych kompetencji.
Nasze wielkie sukcesy wywodzą się z podejścia polegającego na zaangażowaniu się we wszystko co jest popularne a następnie rozwijanie tego. To podejście sprawdziło się w przypadku NetWare, w arkuszach kalkulacyjnych, edytorze tekstu i w Internecie.
Nasza strategia biznesowa od początku była zupełnie inna niż wszystkich ówczesnych firm komputerowych. Postawiliśmy na wyrafinowany software, a nie hardware albo chipy – po prostu na software (…). Jednak taka strategia wymagała partnerów. Moim zdaniem najbardziej skutecznym partnerstwem w historii amerykańskiego biznesu była nasza współpraca z Intelem. Kiedy jązaczynaliśmy, obie spółki były warte jednąsetnątego co obecnie. I tak przez dwadzieścia lat, idąc ręka w rękę, w cudownym porozumieniu – choć od czasu do czasu zdarzały się tarcia, jak to bywa z silnymi indywidualnościami – dokonaliśmy dwóch najbardziej spektakularnych przedsięwzięć swojego czasu.
(O Microsoft w 1999 r.) Postanowiliśmy jak najszybciej wejść na rynki międzynarodowe…
Konkurowanie z numerem jeden jest dobrym podejściem.
Platforma
Najważniejszą rzeczą, jaką zrobiliśmy w Microsoft, było stworzenie „otwartej” platformy systemu operacyjnego dla komputerów osobistych. Najpierw MS-DOS, a później Windows.
Jest sprawąniewątpliwie kluczową, że stworzyliśmy przestrzeń wirtualną, w której jednocześnie w wielu krajach mogą pracować wyjątkowo zdolni ludzie. W takim samym stopniu wykorzystujemy wiedzęmatematycznąz zakresu nauk ścisłych oraz kreatywność naszych zdolnych zagranicznych pracowników co ich zaplecze kulturowe, które pomaga nam lokować nasze produkty na innych rynkach.
Technologia
Dobra strona internetowa może pomóc zmienić sprzedawców w konsultantów.
Każde udane zastosowanie technologii wymaga rozległych i ciągłych dawek szkoleń.
(W 1999 r.) Nie ma tu dziś ani jednej linii kodu źródłowego, która miałaby wartość, powiedzmy, za cztery lub pięć lat. Dzisiejsze systemy operacyjne będą przestarzałe za pięć lat.
(W 1999 r.) Pewnego dnia entuzjastyczny start-up wysadzi Microsoft z biznesu. Mam tylko nadzieję, że za pięćdziesiąt lat, a nie za dwa lub pięć.
Automatyzacja zastosowana do nieefektywnych operacji zwiększy ich nieefektywność.
Automatyzacja zastosowana do wydajnych operacji zwiększy ich wydajność.
Inwestycje w technologię powinny zapewniać lepszą informację każdemu pracownikowi, który może z niej skorzystać.
Współpraca
Nasz sukces od samego początku realnie bazował na partnerstwie.
Jak powinniśmy się przygotować na wypadek, gdyby nasz najważniejszy partner zdecydował się z nami nie współpracować?
Kiedy ktoś z branży software’owej chce wiedzieć, w którą stronę naszym zdaniem zmierzają sprawy, może przyjść i z nami porozmawiać. Chętnie dzielimy się nasząwizjąi nie myślimy o tym w kategoriach konkurencji. Chcemy po prostu rozmawiać i inspirować ludzi naszymi ideami, aby oni także zechcieli przyczynię się do nich.
Zawsze uważaliśmy, że najlepsze byłoby połączenie sprzętu IBM-u z naszym systemem operacyjnym. Tak teżsię stało, ale wkrótce oni z nami zerwali i postanowili iść własnądrogą. Pomyśleliśmy: „Dobra, w takim razie my teżidziemy własną”, ale było to bardzo, bardzo trudne.
[W lipcu 1985 r. Do Johna Sculleya, ówczesnego szefa Apple’a] Apple musi uczynić Macintosha standardem. Ale żadna firma produkująca komputery osobiste, nawet IBM, nie może stworzyć standardu bez niezależnego wsparcia.
Produkt
(W 1984 r.) Aby stworzyć nowy standard, potrzeba czegoś, co nie jest tylko trochę inne; wymaga czegoś naprawdę nowego i naprawdę pobudza wyobraźnię ludzi.
(O procesie tworzenia produktu) Jeśli weźmiesz jakość za punkt odniesienia, nigdy nie będziesz pewien daty powstania produktu. Tak jest z każdym produktem.
Microsoft jest firmą, która rozwija się bardzo szybko, a my ustalamy priorytety na podstawie tego, o co proszą nasi klienci.
Jest to biznes, w którym krańcowe koszty sprzedaży dodatkowej kopii oprogramowania są bardzo małe, więc możemy sobie pozwolić na przeznaczenie miliardów na badania i rozwój tych produktów, które trafiają na duży rynek masowy.
Jeśli robisz właściwe rzeczy, sprawiasz, że ludzie pracują razem we właściwy sposób, nie ma lepszej inwestycji niż praca badawcza.
Każda firma, która ma kontakt elektroniczny z konsumentami, musi tworzyć produkty, które działają intuicyjnie.
Każda firma potrzebuje systemów informatycznych… To powinno być tylko jedno kliknięcie przycisku dla menedżerów sprzedaży lub pracowników w terenie.
Każde mijające trzy lata są istotne z punktu widzenia przedefiniowania tego, co robimy. Firma, która się nie zmienia, bardzo szybko upada, o czym świadczą liczne przykłady…
Każdy projekt ma kompromisy.
Budujemy z przeszłości.
Proces cyfrowy umożliwia każdej firmie radykalne skrócenie czasu wprowadzania produktu na rynek…
Obsługa klienta
Klienci chcą produktów wysokiej jakości po niskich cenach i chcą ich teraz.
Obsługa klienta stanie się podstawową jej funkcją w każdej firmie.
(W 1999 r.) Firmy produkcyjne muszą dziś porównywać się nie z najlepszymi konkurentami, ale z najlepszymi ze wszystkich firm usługowych.
Konsument wygrywa i to wszystko, co możemy powiedzieć na pewno.
(W 1999 r.) Dostawa na czas może być rzeczywistością dla każdej branży.
Musisz studiować opinie klientów na temat ich problemów z Twoimi produktami i być na bieżąco z tym, czego chcą…
Firma musi komunikować się ze swoimi klientami i działać zgodnie z tym, czego się uczy w tej komunikacji.
Pewność siebie
Wiara w siebie
Aby wejść do nowego biznesu, musisz uwierzyć – przynajmniej przez chwilę.
Bywają takie magiczne momenty, kiedy musisz mocno uwierzyć w siebie (…). Gdy opuściłem Harvard i powiedziałem do swoich przyjaciół: „Chodźcie i pracujcie dla mnie”, moje przekonanie, że postępuję właściwie, graniczyło niemal z pychą. W takich momentach, kiedy ufasz sobie całkowicie i mówisz: „Zrobimy to!”, musisz polegać głównie na sobie, bo niewielu za tobą pójdzie.
Gdybyście mnie wtedy zapytali, jak duży powinien być Microsoft, odpowiedziałbym, że Paul [Allen] i ja sądzimy, iż z zespołem 100 ludzi damy radęnapisać programy dla całego świata.
Jedno z moich największych wspomnień z Harvardu dotyczy stycznia 1975 roku, kiedy zadzwoniłem do firmy w Albuquerque, która rozpoczęła produkcję pierwszych komputerów osobistych na świecie. Zaproponowałem, że sprzedam im oprogramowanie. Martwiłem się, że zdadzą sobie sprawę, że jestem studentem i dzwonię z akademika i rozłączą się ze mną. Zamiast tego powiedzieli: „Nie jesteśmy jeszcze gotowi, do zobaczenia za miesiąc”, co było dobrą rzeczą, ponieważ nie napisaliśmy jeszcze oprogramowania. Od tego momentu pracowałem dzień i noc nad tym projektem dodatkowego, który zakończył moją edukację na studiach i dał początek niezwykłej podróży z Microsoftem.
Najlepszym sposobem, aby coś zrobić, jest to, że kiedy zaczynasz to robić to wcale się nie wahasz.
Ryzyko
Kiedy podejmujesz ryzyko, niezbędna jest do tego pewna ślepota. Musisz chwilowo zawiesić swój brak wiary, aby rzucić hasło: „Hej, wchodzimy w ten niesprawdzony produkt. Zróbmy najlepiej jak potrafimy. Ale co jakiś czas część Twojej organizacji musi ocenić, czy naprawdę istnieje rynek na to, co zostało podjęte. Trudno to zrobić. Czy chciałbyś być tym, który zwoła spotkanie i powie, że wszystko co było do tej pory zrobione to ślepy zaułek?
Musisz być w stanie przyjąć ryzykowne założenia, aby podjąć nowe przedsięwzięcie. Do pewnego stopnia musisz zawiesić swoje niedowierzanie i powiedzieć: „Hej, wchodzimy w ten nowy biznes”.
Przy podejmowaniu ryzyka niezbędna jest odrobina ślepoty.
Optymista
Jestem optymistą. To najważniejsze w mojej wizji świata. Jestem jednak niecierpliwym optymistą.
Jestem optymistą. Wierzę w postęp.
Jestem optymistą. Żyjemy w cudownych czasach. Nigdy wcześniej nie było aż tylu okazji do robienia rzeczy, które kiedyś były niemożliwe.
Jestem w stanie zrobić wszystko, co sobie wymyślę.
Wiem, że moje punkty kulminacyjne są przede mną, a nie tylko za mną.
Poczucie wartości
Udzielanie sobie pozytywnych wzmocnień takich jak, jesteś mądry czy jesteś w stanie to zrobić może zaprowadzić cię daleko.
Jesteśmy zdeterminowani by mierzyć się szerokimi horyzontami. Oczekuje się od nas, byśmy mierzyli się z szerokimi horyzontami. Kochamy szerokie horyzonty.
Inicjatywa
Dyrektywność
(W szkole średniej) Słuchaj, jeśli chcesz, żebym wrócił, musisz pozwolić mi dowodzić. Ale to niebezpieczna rzecz, ponieważ jeśli pozwolisz, że będę dowodził teraz to będą chciał dowodzić na zawsze.
Lubię popychać rzeczy do krawędzi. Często tam znajduje się wysoka wydajność.
Byłem duchem sprawczym. Byłem sprawcą. Byłem facetem, który powiedział. „Zadzwońmy do prawdziwego świata i spróbujmy mu coś sprzedać”.
Niepowodzenia
Warto pamiętać, że nie wszystkie wspaniałe nowe produkty odnoszą sukces.
Windows na początku nie sprzedawał się dobrze. Wersja 1.0, była klapą. Wersja 2.0 była klapą. Wersja 3.0 przyjęła się całkiem dobrze. Aż w końcu Windows 95 naprawdę był sukcesem.
Szkoda nam czasu na omawianie tego, co idzie dobrze. To nie nasz styl. Dyskusja jest zawsze taka: „Dobra, wygraliśmy w siedmiu kategoriach, ale co z ósmą?”.
Nigdy nie marnujemy czasu na rozmowy o tym, co robimy dobrze. To po prostu nie jest nasza kultura. Na spotkaniach rozmawiamy w następujący sposób „Jasne, że wygraliśmy w siedmiu kategoriach, ale co z tą ósmą kategorią?
Nie marnuję czasu na rozpamiętywanie i żałowanie przeszłości. Kiedy już podjąłem decyzję, a najlepszym sposobem na to, aby ją zrealizować jest przestanie wahania się. Bycie hardkorowym i patrzącym w przyszłość tego, co robisz, jest niezbędnym elementem robienia tego dobrze.
Nie marnuję czasu niszcząc przeszłość.
W każdej organizacji wiele spraw idzie źle. Nawet w tych dobrych firmach.
(O tym, jak to jest być prezesem największej na świecie firmy programistycznej) Musisz wystrzegać się rozczarowania.
Biznes traktuję jako pewien rodzaj rozwiązywania problemów. To nie znaczy, że nie traktuję biznesu poważnie. Traktuję go zdecydowanie poważnie. Ale życie jest o wiele przyjemniejsze, jeśli traktujesz stawiane przez niego wyzwania w sposób kreatywny.
Do biznesu podchodzę jak. do wyzwania związanego z rozwiązywaniem problemów.
W zaawansowanej technologii nikt nie ma gwarantowanej pozycji.
[W przypadku niepowodzenia] Kiedy byłem młody, chciałem być najlepszym szachistą na świecie i nie udało mi się. Chciałem też być najlepszym graczem Go na świecie, też bez powodzenia. Chciałem utrzymać szczęśliwe partnerstwo IBM z Microsoftem, ale to też nie wyszło. Są ludzie, których chciałem zatrudnić i nie udało mi się. Miałem całe mnóstwo rozczarowań.
Ciężar wszystkich naszych niepowodzeń mógłby sprawić, że będę zbyt przygnębiony, aby przyjść do pracy. Zamiast tego jestem podekscytowany wyzwaniami i tym, w jaki sposób możemy wykorzystać dzisiejsze złe wiadomości, aby pomóc rozwiązać jutrzejsze problemy.
Strach powinien cię poprowadzić, ale powinien być ukryty. Mam pewne ukryte lęki. Podstawą mojego myślenia jest rozważanie porażek.
Złe wiadomości
Czasami dostaję wiadomość e-mail, która zaczyna się od słów: „Zgodnie z założeniem, że złe wiadomości powinny dotrzeć szybciej niż dobre, oto klejnot”.
W przedsiębiorstwach istnieje tendencja, aby szybko rozpowszechniać dobre wiadomości. Och, mamy świetne wyniki. Och, tak dobrze nam idzie. Problem polega na tym, że dobre wiadomości na ogół przyjmuje się bez dyskusji (…). Złe wiadomości pobudzają do zmian. Ten klient nie jest zadowolony. Ten konkurent robi coś świetnego. Ten projekt nie wyszedł (…). Im szybciej przyjmiesz złą wiadomość, tym większe szanse, że pobudzi cię ona do działania. Zastanowisz się nad zmianą planu produkcji, postarasz się przedyskutować sprawy z ludźmi i naprawdę wgryziesz się w problem. Dlatego, kiedy ktoś przysyła mi e-mail, w którym chwali się, dajmy na to, naszymi wynikami na giełdzie w dziedzinie XYZ, zapytuję go w odpowiedzi, czy to znaczy, że straciliśmy w innych dziedzinach, skoro pisze mi tylko o jednej? A jeśli tak, to w jakich i dlaczego? Takie podejście wrosło już w nasz sposób myślenia.
Podstawową cechą dobrego menedżera jest determinacja w radzeniu sobie z wszelkimi złymi wiadomościami, poszukiwanie ich zamiast zaprzeczania, że istnieją.
Kiedy przyjmiesz nieprzyjemne wiadomości nie jako negatywne, ale jako dowód potrzeby zmiany, nie zostaniesz przez nie pokonany. Dzięki nim się uczysz. Wszystko zależy od tego, jak podchodzisz do niepowodzeń.
Nie ma nic dobrego w byciu otwartym na złe wiadomości, jeśli nie możesz szybko coś z tym zrobić.
Czasami myślę, że moim najważniejszym zadaniem jako CEO jest słuchanie złych wiadomości.
Nie możesz odpowiednio zareagować na rozczarowujące wiadomości, jeśli nie dotrą do ciebie wystarczająco szybko.
Skupiaj się na złych wiadomościach, aby uzyskać rozwiązanie problemu.
Lubię dobre wiadomości tak samo jak każda inna osoba, ale stawiają mnie one w sceptycznym nastroju. Zastanawiam się, jakich złych wiadomości nie słyszę.
Mam naturalny instynkt poszukiwania ponurych wiadomości. Jeśli jakaś tam jest, chcę o niej wiedzieć.
Ignorowanie złych wiadomości jest formułą odrzucenia.
Decyzyjność
Nie zwykłem tracić czasu na analizowanie błędów przeszłości. Kiedy się już podejmie decyzję, nie ma sensu jej roztrząsać. Po prostu tak jest najlepiej… Jeśli chcesz robić coś dobrze, musisz iść do przodu i nie oglądać się za siebie.
Liczy się przyszłość, dlatego nie oglądam się zbyt często.
Nie daj się zastawić bezczynności.
Nie lubię marnować czasu.
Nie mogę planować, że będę miał 60 lat i nadal będą prowadził firmę. Do tego czasu wybiorę nowego CEO.
Nie komplikuj.
Nie pozwól, aby złożoność Cię powstrzymała. Podejmuj wyzwanie i działaj.
Kiedy zrobiliśmy pierwszy Basic, nie było już mowy o patrzeniu wstecz…
Aby zmienić troskę w działanie, musimy zobaczyć problem, znaleźć rozwiązanie i zobaczyć możliwości wpływu.
Złożoność to śmierć wszystkich projektów reengineering, zwłaszcza tych, które dotyczą technologii.
Podejmowanie decyzji
Nie podejmuj dwa razy tej samej decyzji. Kiedy podejmujesz jąpierwszy raz, przemyśl jądogłębnie, abyś nie musiał jej niepotrzebnie rewidować (…). Zresztą szkoda czasu, aby decydować o czymś, co tak naprawdę nie zostało zadecydowane.
Nie podejmuj dwukrotnie tej samej decyzji. Poświęć czas i pomyśl o podjęciu rzetelnej decyzji za pierwszym razem…
Nasz proces decyzyjny był bardzo przejrzysty. Odbywały się zebrania z moim udziałem i razem podejmowaliśmy decyzje. Nie było niejasności, politykowania, udawania czy przydługich przemówień. Tak to u nas wyglądało (…). Niepotrzebna była rozbudowana struktura czy cała gromada speców od rachunku zysków i strat
Dziwi mnie kręta ścieżka, którą krytyczne informacje często przechodzą przez wiele firm z listy Fortune 500.
Klienci
Jeśli nie spełnisz potrzeb klientów wystarczająco szybko, bez utraty jakości, to zrobi to konkurencja.
Niezadowoleni klienci są zawsze problemem. Są także twoją największą szansą.
Niezadowoleni klienci to twoje najlepsze źródło informacji.
Twoi najbardziej niezadowoleni klienci są Twoim największym źródłem wiedzy.
Masz tylko jedną szansę, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie.
(Po wprowadzeniu systemu Windows 3 poprzez wydanie 3 milionów dolarów na jednodniową promocję) Najbardziej ekstrawaganckie, obszerne i drogie wprowadzenie oprogramowania w historii.
Sukces
Sukces czasami nie jest taki przyjemny. Jest to tylko zjawisko, w którym ludzie nie lubią firmy odnoszącej takie sukcesy jak nasza.
Sukces jest kiepskim nauczycielem. Kusi inteligentnych ludzi do myślenia, że nie mogą przegrać.
Uczenie się na błędach i ciągłe doskonalenie produktów to klucz do sukcesu wszystkich firm.
Osiąganie sukcesu nie zawsze jest czymś przyjemnym. Jest zjawiskiem polegającym na tym, że ludzie nie lubią firmy, która odnosi sukcesy takie jak nasza.
Wygraliśmy, bo zatrudnialiśmy najlepszych ludzi. Udoskonalaliśmy nasze produkty na bazie informacji zwrotnych, aż stały się najlepsze. A jednak każdego roku ogarnia nas zwątpienie, kiedy zastanawiamy się, dokąd zmierza świat.
Wielkość przeczy wyjątkowości. Nawet jeśli twoja firma jest wielka, nie możesz myśleć kategoriami wielkości, bo nie przetrwasz.
Istnieje mnóstwo wyzwań, dlatego dobrze, że w naszej kulturze nie ma miejsca na oglądanie się za siebie i marnowanie czasu na celebrowanie sukcesów.
Zmiana
Zmieniaj się – musimy upewnić się, że to my zastępujemy nasze produkty, a nie ktoś inny.
Nauczyłem się z przykrej lekcji, że poprawa szans nie gwarantuje sukcesu.
Obejmuj zmianę, inaczej ona nie nastąpi.
Myśl, działaj, oceniaj, dostosowuj się.
Szybkość działania
Kiedy tworzysz nowe oprogramowanie, musisz zadecydować, czy liczy się czas jego wprowadzenia, czy raczej cechy… Dla Microsoftu zawsze kluczowa była szybkość (wprowadzania nowych produktów). I to się udaje. Nie wyobrażamy sobie, że moglibyśmy być spóźnieni.
Kiedy wypuszczamy na rynek jakiś produkt, załoga dobrze wie, że niektóre jego cechy, jakich wcześniej wymagałem, nie zostały w pełni wdrożone. Nigdy zatem nie wyprodukujemy idealnego oprogramowania. I dzięki Bogu, bo co byśmy potem robili?
Nasze wewnętrzne narzędzia mają dwa cele: używać oprogramowania do obsługi rutynowych zadań, eliminując stratę czasu i energii dla naszych pracowników oraz aby ludzie mogli wykonywać trudniejszą pracę i radzić sobie z wyjątkami.
(W 1999 r.) Dla firm odejście od starych aplikacji jest jedną z najtrudniejszych rzeczy do zrobienia, ale to przejście jest nieuniknione.
(W 1999 r.) Za trzy lata każdy produkt mojej firmy stanie się przestarzały. Jedyne pytanie dotyczy tego, czy sprawimy, że staną się przestarzałe, czy zrobi to ktoś inny.
Firmom zmagającym się ze zbyt wieloma nieproduktywnymi spotkaniami i zbyt dużą ilością papieru nie brakuje energii i rozumu. Potrzebne dane istnieją gdzieś w firmie w jakiejś formie. Po prostu nie mogą tego odkryć.
Firma… musi mieć dobry refleks biznesowy, aby móc zebrać siły w sytuacji kryzysowej lub w odpowiedzi na nieplanowane wydarzenie.
Ryzyko i błędy
Podejmowanie ryzyka jest naturalne w rozwijającej się branży.
Możemy sobie pozwalać na popełnienie kilku błędów, ale nie możemy pozwolić sobie na to, by nie próbować.
(Nie martwiąc się słabą wydajnością programu operacyjnego) Jesteśmy cierpliwymi ludźmi. Cały postęp idzie we właściwym kierunku.
(W 2003 r.) Na początku popełnialiśmy wiele błędów. ponieważ byliśmy pierwsi. Ciągle musimy popełniać więcej błędów niż inni ludzie.
Zawsze wyznawałem zasadę, że trzeba widzieć, co robimy źle. Jesteśmy znani z tego, że nigdy nie spoczywamy na laurach. Potrafimy brutalnie rozprawiać się z błędami.
Aby mieć dużą wygraną, czasami trzeba podjąć duże ryzyko. Duże zakłady oznaczają zarówno duże porażki jak i duże sukcesy.
Jeśli nie podejmiesz odpowiednio wcześnie ryzyka to znikniesz z rynku. Jeśli obstawiasz wysoko to jedynie kilka z podjętych przez Ciebie działań przyniesie duży sukces i zapewni sobie przyszłość.
(W grudniu 2008 r.) Wiem, że w historii firmy było wiele rzeczy, w których byliśmy absolutnie pierwsi, a niektóre podjęliśmy zbyt wcześnie – może nawet za wcześnie – na przykład tablety.
Sugerowana reakcja na niepowodzenia
Nieskuteczny producent pierwszej japońskiej kuchenki do gotowania ryżu stał się Sony Corporation…
Pracowitość
Efektywność
Jestem stronniczy w stosunku do konferencji w egzotycznym otoczeniu. Wydaje się, że im bardziej atrakcyjna lokalizacja, tym mniej pracy się wykonuje.
Kiedy idę na zebranie, wybieram siętam z określonym zamiarem. Nie tracę czasu na towarzyskie rozmowy – zwłaszcza kiedy uczestniczą w nim ludzie, których dobrze znam. Rozmawiamy o stratach, jakie poniosła firma albo o zbyt wysokich kosztach i nagle – bang! – czas siękończy. Zawsze jest więcej spraw niż czasu, więc szkoda go niepotrzebnie tracić.
Kiedy jadę na wakacje, nie używam komputera, choć oczywiście rozmyślam nad długoterminowymi planami firmy. E- maile są dla mnie kluczowym narzędziem. Dlatego, kiedy ich nie wysyłam, to oznacza, że naprawdę mam wolne. Tak siędzieje w Boże Narodzenie i jeszcze dwa razy w roku. Kiedy odpoczywam, staram siętrzymać z dala od poczty, chyba że zachodzi pilna potrzeba. Lepiej być na plaży z dziećmi i robić zupełnie inne rzeczy.
Zawsze jest więcej wyzwań niż godzin…
Zazdroszczę ludziom, którym wystarcza trzy lub cztery godziny snu. Mają o wiele więcej czasu na pracę, naukę i zabawę.
Zaangażowanie w pracę
(W 1983 r. do pracownika wychodzącego z budynku o 20:00 i mówiącego do Billa „Hej, Bill, pracowałem przez 12 godzin”) Ahhhhh, znów pracujesz pół dniówki?
Jeśli ktoś myślał, że po ślubie z Melindą intensywność mojej pracy zostanie zmniejszona, to czeka go niespodzianka.
Konkurenci Microsoftu mieli ponoć nadzieję, że życie małżeńskie (…) odciągnie mnie od pracy. Tymczasem minęły już dwa lata od ślubu i nic takiego sięnie stało. I nie sądzę, aby sięstało.
Nasze życie polegało na pracowaniu i no może czasem chodzeniu do kina a potem jeszcze więcej pracy. Czasami, kiedy przychodzili klienci byliśmy tak zmęczeni, że zasypialiśmy przed nimi. Albo na wewnętrznym spotkaniu kiedy kładłem się na podłodze, ponieważ lubiłem to robić podczas burzy mózgów, po prostu zasypiałem ze zmęczenia.
Nie patrzyliśmy na zegar, po prostu przychodziliśmy i pisaliśmy programowaliśmy przez kilka dni non stop w czterech albo w pięciu. Kiedy robiliśmy sięgłodni, wskakiwaliśmy do samochodów, na wyścigi gnaliśmy do restauracji i tam dalej rozmawialiśmy o pracy. Czasami byłem tak podekscytowany, że zapominałem zjeść. Ale potem po prostu wracaliśmy by więcej programować. Tacy byliśmy. To były piękne dni.
Urządzaliśmy sobie zawody, kto wytrzyma w pracy trzy albo cztery dni bez przerwy. Czasami jakiś pedant mówił: „Idźcie do domu i weźcie kąpiel”.
Jesteśmy uporczywi.
Zdolności poznawcze
Otwartość
(We wrześniu 2009 r.) To wspaniałe jest być ciekawskim.
Ciągle uczę się nowych rzeczy. Ale sprawa pozyskiwania czołowych postaci, podejmowanie ryzyka i poczucie, że wyjdzie z tego coś wielkiego – te elementy pozostają wspólne dla mojej poprzedniej i obecnej pracy.
Miłość do czytania. Pragnienie zadawania pytań…
Błyskotliwość
Bystry umysł oznacza zdolność przyswajania nowych faktów. Ktoś taki szybko ogarnia sytuację, słucha twoich wyjaśnień i od razu pyta: „Dobrze, a co z tym czy tamtym?”. Sztuka polega na zadaniu właściwego pytania. Na szybkim kojarzeniu. Na zdolności zapamiętywania. I odnoszeniu się do dziedzin, które z pozoru wydają się niepowiązane.
Dzisiaj nie jestem już w stanie zapamiętać tyle co kiedyś. Rozpoznanie stu osób nie jest dla mnie problemem; zapamiętuję nawet numery rejestracyjne ich aut, bo często przyjeżdżają do mnie do domu. Wiem, co robią i co myślą. Przy tysiącu byłoby to niemożliwe. Zatrudniałem menedżerów i znałem ich wszystkich, ale to był tylko poziom służbowy. Z pewnością, gdyby było ich dziesięć tysięcy, niektórych bym już nie kojarzył.
Zawsze byłem do przodu z matematyki, więc naprawdę nie spędzałem dużo czasu na jej uczeniu się w szkole. Nawet kiedy dostałem złe oceny z wszystkiego innego, co trwało do ósmej klasy, zawsze dobrze sobie radziłem z matematyki.
Naprawdę trudne problemy biznesowe mają zawsze wiele aspektów. Często ważna decyzja zależy od zaimprowizowanego poszukiwania jednej lub dwóch kluczowych informacji pomocniczych oraz szybkiej analizy ad hoc kilku możliwych scenariuszy.
Narzędzia cyfrowe zwiększają możliwości, które czynią nas wyjątkowymi na świecie: zdolność myślenia, zdolność artykułowania naszych myśli, zdolność do wspólnej pracy nad tymi myślami.
Rozwój osobisty
Czuję się zakłopotany, że nie nauczyłem się więcej języków.
Jako uczeń notowałem każdą ręką. Używałem prawej ręki, kiedy byłem znudzony i chciałem dla siebie małego wyzwania.
Kilka razy w roku wyjeżdżam na tydzień rozmyślań, podczas którego czytam książki i inne materiały, z którymi według moich kolegów powinienem być na bieżąco. Materiały te często obejmują tezy na poziomie doktoratu badające granice informatyki.
Martwi mnie, kiedy słyszę, jak młodzi ludzie mówią, że nie musząkończyć studiów, bo ja ich nie skończyłem. Ja jednak jestem dobrze wykształcony, choć nie zrobiłem dyplomu. Poza tym świat z każdym rokiem staje się coraz bardziej konkurencyjny, wyspecjalizowany i złożony, co sprawia, że wyższe wykształcenie jest dzisiaj niezbędne – tak jak kiedyś niezbędna była szkoła średnia.
Tak, możesz się wszystkiego nauczyć.
Nie jestem pedagogiem, ale jestem uczniem. Jedną z rzeczy, które najbardziej lubię w mojej pracy, jest to, że otaczają mnie inni ludzie, którzy lubią się uczyć.
Poświęcam najwyżej dziesięć procent swojego czasu na myślenie biznesowe. Biznes nie jest aż tak skomplikowany. Nie umieszczam go na swojej wizytówce. Jestem naukowcem albo przynajmniej za takiego się uważam. Z szacunkiem czytam o osiągnięciach wielkich uczonych, jak Crick i Watson, i o tym, jak odkryli DNA. Historie biznesowych sukcesów aż tak mnie nie interesują. Nie sądzę, że gdybym w pewnym momencie poświęcił jeszcze dwa lata życia i ukończył uczelnięekonomiczną, odniósłbym większy sukces w Microsofcie.
Słuchajcie, jeśli bycie geekiem oznacza, iż jesteś zdolny przebrnąć przez 400-stronicowąksiążkę o szczepionkach i o tym, kiedy działają, a kiedy nie, a potem dalej zgłębiać ten problem i zachęcać innych, żeby go poznali, to jestem absolutnym, stuprocentowym geekiem. Przyznajęsię bez bicia. I cieszy mnie to.
Staram się czytać co najmniej jedną nowość co tydzień od okładki do okładki, ponieważ poszerza to moje zainteresowania. Jeśli przeczytam tylko interesujący mnie fragment, to kończę czytanie będąc tą samą osobą, którą byłem, zanim zacząłem. Dlatego czytam wszystko.
Wyobraźnia
Czytanie w dzieciństwie pozwala wyobrazić sobie wszystkie te sytuacje zawarte w książkach i zacząć o nich myśleć przez pryzmat siebie. Czy mogę kiedykolwiek prowadzić firmę? Czy mogę kiedykolwiek odkryć coś w nauce?
Miałem naprawdę wiele marzeń, kiedy byłem dzieckiem. Sądzę, iż większość wynikała z tego, że dużo czytałem.
Koncentracja
Utrzymanie koncentracji jest kluczem do sukcesu.
Utrzymanie koncentracji jest kluczem do sukcesu. Powinieneś zrozumieć swój zakres kompetencji i inne rzeczy, w których jesteś dobry a następnie przeznaczyć na ten obszar swój czas i energię.
Perswazja
Motywowanie
Charyzmatyczne przywództwo nie odniesie sukcesu, jeśli wysłane zostaną sprzeczne sygnały. Jeśli na spotkaniu nakręcisz swoich sprzedawców i powiesz im: „Najważniejszym celem jest uszczęśliwienie klientów”, nie możesz wrócić następnego dnia i powiedzieć: „Twój target właśnie się podwoił, więc idź tam i sprzedawaj dwa razy więcej”. Jeśli wyślesz tego rodzaju sprzeczną wiadomość, Twoi sprzedawcy będą wiedzieć, że cała rozmowa o obsłudze klienta była tylko rozmową i że prawdziwym priorytetem jest osiągnięcie wyższego targetu.
(Do programisty uważającego, że jest bardzo bystry) Dlaczego tego nie zrobiłeś dwa dni temu?
Czy praktykujemy to, co głosimy?
Ważne jest, aby dawać przykłady.
Jeśli chcesz zainspirować ludzi do uczestnictwa, musisz pokazać więcej niż liczby… musisz pokazać w jaki sposób wpływają oni na pracę …
Jeśli pokażesz ludziom problemy i pokażesz im rozwiązania, to sami ruszą do działania.
Ludzie lubią wiedzieć, że coś, co robią, działa i preferują możliwość pokazania kierownictwu, że to działa.
Ludzie lubią wiedzieć, że coś, co robią, działa…
Myślę, że łatwiej jest prosić ludzi o zrobienie jednej rzeczy na raz …
Nie możesz wzbudzić ekscytacji ludzi dopóki nie pomożesz im zrozumieć i poczuć jaki mają wpływ.
Partnerzy biznesowi
Czujemy się naprawdę źle z powodu z powodu opóźnień i tego co nie zostało zrobione. Oto, co możemy dla Ciebie zrobić.
Klienci
Co odróżnia moich zadowolonych klientów od moich niezadowolonych klientów?
Gdy klienci będą mieć możliwość kontaktowania się z Tobą, będziesz mieć niesamowitą zdolność do budowania relacji w celu oferowania szerszego zestawu produktów.
Musisz dokładnie przetestować wszystko, co umieścisz w sieci dla konsumentów.
Plotki i bezpośredni przekaz są najpotężniejszym sposobem, dzięki któremu każdy produkt lub firma buduje reputację…
Poinformowani klienci zadają lepsze pytania.
Sekretem sukcesu produktów informacyjnych jest zrozumienie profilu i nawyków zakupowych najbardziej prawdopodobnego klienta.
Słuchaj swoich klientów i wykorzystuj ich negatywne informacje jako okazję do przekształcenia swoich niepowodzeń w konkretne ulepszenia, których oczekują.
Plotki i bezpośredni przekaz są najpotężniejszym sposobem, dzięki któremu każdy produkt lub firma buduje reputację…
Poinformowani klienci zadają lepsze pytania.
Sekretem sukcesu produktów informacyjnych jest zrozumienie profilu i nawyków zakupowych najbardziej prawdopodobnego klienta.
Słuchaj swoich klientów i wykorzystuj ich negatywne informacje jako okazję do przekształcenia swoich niepowodzeń w konkretne ulepszenia, których oczekują.
Dyskusja
Dyskusja była prostą matematyką …
Lubię sesje pytań i odpowiedzi, ponieważ pozwalają mi zrozumieć, czym ludzie są podekscytowani i co ich denerwuje.
Wizerunek
Są ludzie, którzy nie lubią kapitalizmu i ludzie, którzy nie lubią komputerów. Ale nikt nie lubi komputera, który nie lubi Microsoftu.
Wizerunek podnosi reputację spółki i oddziałuje na klientów; poza tym przyciąga do organizacji dobrych ludzi.
Konta społecznościowe
Obserwuj wpisy Bill’a Gates’a na jego oficjalnych kontach społecznościowych
Facebook – https://www.facebook.com/BillGates/
Instagram – https://www.instagram.com/thisisbillgates/
Twitter – https://twitter.com/BillGates
Wybrane źródła
Autorzy: David B. Yoffie, Michael A. Cusumano
Tytuł: Zasady strategii
Osobista recenzja: Wykładowcy Harvard Business School i MIT Sloan School of Management przez trzydzieści lat analizowali podobieństwa i różnice między Andy Grove, Bill’em Gates’em i Steve’m Jobs’em. W oparciu o swoje analizy sformułować pięć zasad prowadzących do sukcesu biznesowego. Ciekawa analiza sposobu myślenia i działania przedsiębiorców wraz z dużą ilością przykładów z ich życia obrazujących formułowane zasady.
Autor: Walter Isaacson
Tytuł: Innowatorzy
Osobista recenzja: Książka zawiera historie o życiu genialnych indywidualistów, którzy przyczynili się do rozwoju technologii informatycznych. Zawiera szeroki opis drogi Billa Gatesa od drobnego i niepozornego chłopca do twórcy jednej z najdroższych korporacji na świecie.
Autorzy: Bill Gates, Nathan Myhrvold, Peter Rinearson
Tytuł: The road ahead
Osobista recenzja: Książka zawiera opis nie tylko tego, jak powstał Microsoft. Gates i autorzy tłumaczą reguły związane technologią i oprogramowaniem jak również zawarta jest w niej wizja przyszłości, która obecnie się dzieje.
Książę można bezpłatnie pożyczyć i przeczytać tutaj: https://archive.org/details/roadahead00gate_1
Autor: Lisa Rogak
Tytuł: Niecierpliwy optymistą. Bill Gates o sobie i świecie
Osobista recenzja: Lista cytatów i wypowiedzi twórcy potęgi firmy technologicznej. Jeśli ktoś chce poznać sposób myślenia Gatesa to warto przeczytać.
Autorzy: James Wallace, Jim Erickson
Tytuł: Bill Gates i jego imperium Microsoft
Osobista recenzja: Obszerna historia i okoliczności powstania firmy Microsoft. Wiele smaczków związanych z tym jak wyglądały początki nie tylko firmy ale również tworzonego przez nią oprogramowania, relacji z partnerami: IBM czy Apple oraz kulisy funkcjonowania Microsoft.