Kompetencje społeczne przedsiębiorcy

Kompetencje społeczne przedsiębiorcy

Kompetencje społeczne przedsiębiorcy są powiązane z sukcesem finansowym prowadzonego przedsięwzięcia biznesowego (Baron i Markman, 2003). Przedsiębiorcy muszą wykazywać się aktywnością w zakresie nawiązywania nowych relacji oraz budowania sieci powiązań (Welsh, Raven i DiPietro, 2018).

Kompetencje społeczne przedsiębiorcy takie jak percepcja społeczna, ekspresja i autopromocja są istotnie powiązane z miarami efektywności nowych przedsiębiorstw. Umiejętności społeczne przedsiębiorców wpływają na ich skuteczność w uzyskiwaniu kluczowych zasobów, a te zasoby z kolei wpływają na nowe wyniki przedsięwzięcia (Baron i Tang, 2008).

Kompetencje społeczne przedsiębiorcy pozwalają by skutecznie współpracować z innymi przedsiębiorcami jak również odgrywają rolę osiąganym sukcesie (Baron i Markman, 2000). Posiadanie wysokiego kapitału społecznego pod postacią dobrej reputacji, posiadania szerokich kontaktów osobistych często pomaga przedsiębiorcom w uzyskaniu dostępu do inwestorów, źródeł inwestycyjnych potencjalnych klientów czy innych źródeł. Podczas bezpośrednich interakcji przedsiębiorcy mogą dzięki posiadanym kompetencjom silnie wpływać na sukces tych interakcji. Posiadanie specyficznych umiejętności społecznych takich jak zdolność do dokładnego rozumienia innych ludzi, wywierania pozytywnego pierwszego wrażenia, umiejętności adaptacji do różnorodnych sytuacji społecznych jak również zdolności w zakresie przekonywania i może wpływać na jakość tych interakcji. Rozwijanie umiejętności społecznych może przyczyniać się do rozwoju posiadanych zasobów społecznych. Należą do nich (Baron i Markman, 2000):

  • Postrzeganie społeczne – umiejętność właściwego postrzegania emocji, cech, motywów i intencji innych.
  • Zarządzanie wywieranym wrażeniem – taktyki mające na celu wzbudzenie sympatii i pozytywne pierwsze wrażenie innych osób.
  • Perswazja i wpływ społeczny – Zdolność do zmiany postaw innych ludzi i ich zachowania w pożądanych kierunkach. Pozyskanie finansowania, rekrutacja kluczowych pracowników, kontakt z klientami i dostawcami, prowadzenie negocjacji.
  • Zdolność przystosowania się do sytuacji społecznych – Umiejętność przystosowania się lub odczucia komfortu w szerokim zakresie

Kompetencje społeczne przedsiębiorcy – jak robią to najlepsi

Wybitni przedsiębiorcy mają świadomość, iż wywieranie wpływu jest jednym z największych sekretów sukcesu. Z tego powodu często stosują różnego rodzaju środki perswazji by wywrzeć na innych wpływ oraz przekonać ich do siebie, swoich pomysłów i idei. Przeznaczają czas i energię na promowanie siebie, swoich osiągnięć oraz przedstawiają siebie w korzystnym świetle prezentującym ich jako osoby sukcesu. Inwestują swój czas i energię w podnoszenie swoich kompetencji w zakresie przekonywania i perswazji (Siebold, 2014). Dzięki swoim kompetencjom społecznym zjednują sobie ludzi, zyskują zwolenników oraz inspirują i motywują innych do podzielania ich wizji.

Steve Jobs

Jobs jest oceniany jako osoba o szczególnych umiejętnościach w zakresie przekonywania i perswazji. Potrafił stworzyć wręcz wiernych wyznawców kultu marki Apple. W firmie często był oceniany jako osoba naginająca rzeczywistość i oczarowująca innych w taki sposób, że zaczynali robić coś, co przed chwilą uważali za niemożliwe (Yoffie i Cusumano, 2016).

Bill Gates

Gates posiadał wyjątkową wiedzę nie tylko na temat programowania, ale również dobrze znał się na robieniu interesów i marketingu. Podczas rozmów i negocjacji potrafił dostrzegać kwestie niewidoczne dla jego rozmówców i był pewien, że potrafi sobie z nimi poradzić. Wykazując się wysoką energią i stanowczością podczas negocjacji był niezwykle skuteczny.Gates był niestrudzonym handlowcem. Od początku prowadzonej działalności podejmował nieustanne wysiłki akwizycyjne związane z udzielaniem licencji na swoje produkty.Przez kilka lat tylko on składał wizyty potencjalnym klientom i targował się i namawiał producentów sprzętu w tworzącym się przemyśle komputerów osobistych, przekonując ich do kupowania usług i wyrobów Microsoftu.

Jeff Bezos

Bezos nie zawsze posiadał wysokie umiejętności związanych z relacjami z innymi ludźmi, dlatego stopniowo nad nimi pracował. Doskonalił umiejętności autoprezentacji, stawał się coraz lepszym mówcą. Uczył się tego. Brał lekcje, na których dowiadywał się, jak budować wypowiedź, by być bardziej perswazyjny. Doprowadził tym samym posiadane umiejętności autoprezentacyjne do wysokiego poziomu, sprawiając, iż rozmówca miał przekonanie, iż Bezos mówi do niego najszczerszą prawdę. Często śmiejąc się podczas prowadzonych rozmów publicznych tworzył wizerunek miłego faceta, który dodatkowo stroi żarty sam z siebie. Był bezpośredni, umiejący całkowicie poświęcić uwagę osobie, z którą rozmawia (Spector, 2000).

Larry PageSergey Brin

Page i Brin stanowili wyjątkowy duet doskonale uzupełniający się w zakresie perswazji i przekonywania. Odpowiedzialny w firmie za negocjacje Brin od zawsze należał do ludzi ambitnych i energicznych. Uważał, że jest dostatecznie charyzmatyczny, przekonujący i utalentowany, by doprowadzić do sfinalizowania nawet najbardziej nieprawdopodobnej umowy. Z drugiej strony był spokojny i stonowany Page. Razem stworzyli duet skutecznie wywierający wpływ zarówno na inwestorów jak i pracowników i użytkowników ich usług (Vise, 2007).

Mark Zuckerberg

Umiejętność perswazji sprawiła, że Zuckerberg potrafił zgromadzić wokół siebie ludzi, którzy są gotowi do wytężonej pracy nie dlatego, że zostali do tego nakłonieni, ale dlatego, że zostali do tego zainspirowani (Walter, 2013). Początki działalności firmy wiązały się z pełnym zaangażowaniem jego kolegów w rozwój serwisu bez uzyskiwania z tego tytułu jakichkolwiek korzyści finansowych(Kirkpatrick, 2011). Zuckerberg nie uchodził za człowieka z charyzmą, ale kiedy zaczynał mówić o Facebooku i jego misji pracownicy nie mogli odwrócić od niego swojej uwagi stając się wiernymi wyznawcami. Pracownicy jednoczyli się wokół idei tworzenia pomostów komunikacyjnych między ludźmi oraz by przenieść codzienne życie do sieci (Walter, 2013).

Cytowane prace

Baron, R. A. i Markman, G. D. (2000). Beyond social capital: How social skills can enhance entrepreneurs’ success. Academy of Management Executive, 14(1), 106-116.

Baron, R. A. i Markman, G. D. (2003). Beyond social capital: the role of entrepreneurs’ social competence in their financial success. Journal of Business Venturing, 18, 41-60.

Baron, R. A. i Tang, J. (2008). Entrepreneurs’ social skills and new venture performance: mediating mechanisms and cultural generality . Journal of Management, 35, 282-306.

Corley, T. (2016, wrzesień 8). Success. Pobrano lipiec 2019 z lokalizacji 16 Rich Habits: https://www.success.com/16-rich-habits/

Eker, H. (2012). Bogaty albo biedny. Po prostu różni mentalnie.Warszawa: StudioEMKA.

Kirkpatrick, D. (2011). Efekt facebooka.Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Siebold, S. (2014). How Rich People Think.Naperville: Simple Truths.

Spector, R. (2000). Amazon.com: Historia przedsiębiorstwa, które stworzyło nowy model biznesu.Warszawa: K.E. Liber.

Vise, D. A. (2007). Google story. Opowieść o firmie, która zmieniła świat.Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Walter, E. (2013). Myśl jak Zuck. Pięć sekretów biznesowych Marka Zuckerberga – genialnego założyciela Facebooka.Gliwice: Helion.

Welsh, D., Raven, V. P. i DiPietro, B. R. (2018). A Comparison of Entrepreneurial Traits among Franchisees, Franchisors & Franchise Executives: A Surprising Finding.

Yoffie, D. i Cusumano, M. (2016). Zasady strategii.Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.