Twórcy Google przyjęli założenie, iż nie są w stanie kontrolować w pełni tego, czym zajmują się wszyscy pracownicy, ale są w stanie mieć pełną kontrolę nad tym kogo przyjmują do pracy. Tym samym firma przykłada olbrzymią wagę do procesu rekrutacji a polityka personalna to jeden z najważniejszych aspektów jej funkcjonowania. Zatem jak rekrutuje Google? Procedura rekrutacji ma na celu zapewnić, żeby nowo zatrudnieni pracownicy charakteryzowali się mentalnością, sposobem myślenia i wyznawanymi wartościami odpowiadającymi firmie (Reppesgaard, 2009).
Jak rekrutuje Google – cechy kandydatów
W firmie liczy się połączenie talentów naukowych, informatycznych i matematycznych. Osoby pracujące w firmie powinny wykazywać prawdziwą pasję do przedmiotu pracy oraz posiadać wysokie uzdolnienia poznawcze (Vise, 2007). Najważniejsze oczekiwania wobec kandydatów to uzdolnienia informatyczne i głęboka wiedza specjalistyczna (Schmidt i Rosenberg, 2016). Poszukiwane są osoby bystre, produktywne oraz które uznają, iż nie ma rzeczy niemożliwych. Zwracana jest też uwaga na zdolności przywódcze. Zdecydowanie odrzucani są kandydaci o nadmiernym mniemaniu o sobie lub tacy, którzy preferują pracę indywidualną i nie najlepiej radzą sobie w pracy zespołowej.
W procesie rekrutacji Google stosuje metody analityczne. Aby zatrudnić jak najlepszych kandydatów do pracy w firmie przeprowadzono wiele opracowań i analiz związanych z kryteriami efektywności pracowniczej. W oparciu o zebrane dane wyszczególniono cztery kluczowe atrybuty pozwalające na osiągnięcie sukcesu zawodowego w Google. Należą do nich (Bock, 2017):
- ogólne zdolności poznawcze oraz szybkość uczenia się i chęć uczenia się,
- zdolności przywódcze i podejmowanie inicjatywy,
- zgodność wyznawanych postaw i wartości z wartościami firmy i kulturą organizacyjną
- wiedza związana z planowanym stanowiskiem zatrudnienia.
Jak rekrutuje Google – proces rekrutacji
Proces rekrutacji w Google jest najważniejszym elementem zarządzania zasobami ludzkimi. W firmie przyjęto założenie, iż zamiast koncentrować swoją uwagę na tym, kto powinien zostać zwolniony z pracy ze względu na nietrafioną rekrutację bądź nie wywiązywanie się z obowiązków skierowano energię na proces rekrutacyjny, by sprawić, by nigdy nie pojawiły się w firmie osoby, które należałoby zwolnić (Bock, 2017).
Tym samym w firmie przeprowadzono wiele analiz statystycznych określających, jakie czynniki mają znaczenie przy naborze i wpływają na trafność rekrutacji. Opracowano wystandaryzowane narzędzia takie jak kierunkowana analiza danych biograficznych, pomiar zgodności wyznawanych wartości i przekonań z kulturą organizacyjną firmy czy próbki pracy (Poundstone, 2013).
Jak rekrutuje Google – selekcja i narzędzia selekcji
Proces rekrutacji w Google został tak opracowany, by wykluczyć wszelkie uprzedzenia i osobiste preferencje mogące zakłócić wybór odpowiedniego kandydata. Rozmowy są przeprowadzane nie tylko przez przyszłych przełożonych potencjalnego pracownika, ale również przez osoby z firmy, które znajdowały się na różnych poziomach zarządzania i reprezentujący różne dyscypliny naukowe (Brandt, 2011).
Przeprowadzone w firmie działania analityczne doprowadziły do odrzucenia wielu powszechnie stosowane rozwiązań takich jak np. zmaganie się z łamigłówkami czy przeprowadzanie skomplikowanych analiz przypadku. Zebrane dane wskazują, że te metody są nieskuteczne. Ze sprawdzonych metod rekrutacji Google stosuje próbki pracy, pomiar ogólnych zdolności poznawczych, sytuacyjne testy kompetencyjne oraz wywiad ustrukturyzowany w formie strategicznej rozmowy kwalifikacyjnej. Zebrane dane są odnoszone behawioralnych skal oceny (BARS) i związanych z nimi ocen punktowych (Bock, 2017).
Chcesz rekrutować tak, jak robi to Google?
Zobacz co możemy dla Ciebie zrobić (kliknij w wybrane)
- Diagnoza potencjału i modelowanie pracowników
- Zarządzanie kompetencjami
- Testy rekrutacyjne
- Testy kompetencyjne
- Kwestionariusz Uzdolnień
Cytowane prace
Bock, L. (2017). Praca rządzi! Metody Google’a, które odmienią twoją pracę i życie.Kraków: Insignis.
Brandt, R. L. (2011). Potęga Google’a. Poznaj sekrety Larry’ego i Sergeya.Kraków: Znak.
Poundstone, W. (2013). Czy jesteś wystarczająco bystry, żeby pracować w Google?Kraków: Sine Qua Non.
Pui-Wing, T. i Delaney, K. J. (2005, listopad 23). The Wall Street Journal. Pobrano z lokalizacji Google’s Growth Helps Ignite Silicon Valley Hiring Frenzy: https://www.wsj.com/articles/SB113271436430704916
Reppesgaard, L. (2009). Imperium Google.Warszawa: BC.edu.
Schmidt, E. i Rosenberg, J. (2016). Jak działa Google.Kraków: Insignis.
Vise, D. A. (2007). Google story. Opowieść o firmie, która zmieniła świat.Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.