Wiele osób myśli o założeniu firmy, ale nie ma na nią pomysłu. Szuka zatem inspiracji, trendów, dochodowych branż, w których mogą ulokować swoje fundusze i realizować się poprzez działalność. Problem w tym, że jest to niewłaściwy sposób myślenia. Kolejność powinna być całkowicie inna. Zaangażowanie w działalność nie powinna pojawiać się jako efekt prowadzonego przedsiębiorstwa, ale właśnie z pasji do przedmiotu swojego zainteresowania powinno wynikać spostrzeżenie, że tkwi w niej potencjał biznesowy.
Pasja podstawą działalności
Z prowadzeniem przedsiębiorstwa wiąże się wiele trudności i problemów. Jeśli ktoś nie wykazuje absolutnego zaangażowania w przedmiot swojej działalności, nie kocha tego, co lubi to prawdopodobnie to porzuci na skutek doświadczanych trudności. Jedynym sposobem na tworzenie stabilnej firmy jest kochanie tego, co się robi. Firma powinna zatem mieć źródło w pasji, jej założyciela, do przedmiotu swojej pracy. Powinna wynikać z głębokiego umiłowania treści własnej pracy i chęci robienia jej najlepiej na świecie. Steven Jobs wskazuje, iż jego firma odniosła sukces z iPodem, gdyż w jego tworzenie byli zaangażowani ludzie, którzy prawdziwie kochali muzykę. iPoda nie zrobili dla klientów, ale dla siebie. Dzięki tej miłości do muzyki i chęci zrobienia urządzenia, którego pożądali, byli gotowi do maksymalnego wysiłku, który w ostateczności przyniósł spektakularny wynik (Isaacson, 2015). Pełne zaangażowanie w produkt i jego jakość prowadzi do zyskania zachwyconych nim klientów. U podstaw tworzenia firmy powinna stać zatem chęć zrobienia czegoś, w co się absolutnie wierzy a nie jest to możliwe bez pasji do przedmiotu działalności.
Jeśli chcesz być największy – unikaj trendów
Niektóre osoby chcąc założyć firmę szukają pomysłu w obowiązujących trendach. Problem jest w tym, że kiedy już istnieje trend to wiele osób jest w niego zaangażowane. A jeśli wiele osób coś robi, to panuje duża konkurencja. Peter Thiel (pierwszy inwestor zewnętrzny Facebooka) wskazuje, iż osobie zakładającej działalność nie powinno zależeć na uczestniczeniu w popularnym trendzie. Nie warto być kolejnym serwisem randkowym, sklepem internetowym czy dwunastą firmą w czymś tam. W ogóle nie warto być n-tą firmą w modnej branży. Zaleca zatem, aby unikać trendów.
Jak dzięki pasji osiągnąć sukces?
Należy zwrócić się w głąb siebie i szukać w sobie i swojej pasji źródła pomysłów na zmianę, która może zostać zrealizowana w dużej skali (Ferriss, 2017).
Pomyśl o tym jak dzięki swojej pasji możesz pozostawić po sobie ślad? Jakie przedsięwzięcie jest warte twojego czasu? Dla jakiej grupy ludzi możesz zrobić coś ważnego?
Nie obawiaj się, że od razu nie będziesz mieć dobrego pomysłu. Ludzie mający mnóstwo dobrych pomysłów mają jeszcze więcej złych. Twoim celem nie jest generowanie samych dobrych pomysłów. Jest nim generowanie złych pomysłów. Musisz mieć wiele złych pomysłów, żeby wpaść na kilka dobrych. Kiedy będziesz mieć już pomysł, który wydaje ci się, że jest dobry skorzystaj z rady zawartej w artykule First Ten (Godin, 2009). Przedstaw go dziesięciu osobom, które ci ufają i które cię lubią. Jeżeli nie powiedzą o tym innym, twój pomysł nie jest taki dobry, jak ci się wydaje i prawdopodobnie powinieneś zacząć od nowa. Jeżeli powiedzą, to znaczy, że jesteś na dobrej drodze.
„Nie trać wiary. Jedynym sposobem na prawdziwą satysfakcję jest robienie tego, co kochasz. Jeśli jeszcze go nie znalazłeś, szukaj dalej. Nie idź na kompromisy (Jobs, 2005)”.
Cytowane prace
Ferriss, T. (2017). Narzędzia tytanów. Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych.Warszawa: MT Biznes.
Godin, S. (2009). First, ten. Pobrano z lokalizacji Seth’s Blog: https://seths.blog/2009/04/first-ten/
Isaacson, W. (2015). Steve Jobs.Kraków: Wydawnictwo Insignis.
Jobs, S. (2005, Czerwiec 14). You’ve got to find what you love. Pobrano z lokalizacji Stanford News: https://news.stanford.edu/2005/06/14/jobs-061505/