Intencjonalna kongruencja

Intencjonalna Kongruencja

Intencjonalna kongruencja jest esencją tworzenia licznego źródła dochodów. Polega na celowym planowaniu przedsięwzięć, które nie tylko ze sobą wzajemnie współpracują, ale wręcz napędzają. Posiadanie wielu źródeł dochodów, które niekoniecznie są ze sobą powiązane, jest zawsze lepsze jednego czy dwóch źródeł. Intencjonalna kongruencja jest wyższym poziomem posiadania wielu źródeł dochodów.

Intencjonalna kongruencja

Polega na umiejętności zbudowania samonapędzającej się maszyny finansowej w której wszystkie elementy biznesu pracują ze sobą. W konsekwencji budowany jest strumień dochodów, w którym jeden napędza drugi. Każde kolejne źródło dochodu jest wspierane przez już istniejące a nowe przedsięwzięcie napędzają dotychczasowe rozwiązania. Intencjonalna kongruencja jest koncepcją wymagającą gruntownego przemyślenia. Rozwinięcie biznesu, który jest ze sobą kongruentny wymaga czasu, ale jeśli uda się go rozwinąć stanowi dźwignię rozwoju przedsiębiorstwa zapewniając mu wysoką stabilność i szeroki strumień dochodów.

Intencjonalna kongruencja – przykład Apple i Amazon

Apple

Doskonałym przykładem intencjonalnej kongruencji jest firma Apple. Każdy z nowo pojawiających się produktów jest powiązany z już posiadanymi. Nowe rozwiązania albo powodują wzrost sprzedaży już posiadanych lub je kanibalizują przejmując obszar, który mógłby zostać zagospodarowany przez konkurencję.

Pierwszym produktem firmy Apple był komputer stacjonarny. Kolejne rozwiązanie to komputer przenośny. Kluczem do światowej ekspansji firmy było wypuszczenie na rynek przenośnego odtwarzacza muzycznego iPod wraz z aplikacją do kupowania muzyki iTunes. Wypuszczenie tych dwóch produktów spowodowało wzrost sprzedaży oferowanych przez firmę komputerów. Firma dodatkowo pobierała opłatę od wydawców muzycznych za sprzedawane za pomocą swojego programu iTunes utwory zapewniając sobie dochód nie tylko za oferowany przez siebie sprzęt, ale za pośrednictwo w sprzedaży muzyki. Wypuszczenie iTunes na system Windows zwielokrotniło dochody z tytułu sprzedaży utworów muzycznych a dodatkowo zachęciło część użytkowników tego systemu operacyjnego do przejścia na rozwiązania Apple. Zagrożeniem dla odtwarzacza iPod były telefony komórkowe, dlatego firma wypuściła na rynek iPhone, telefon komórkowy i platformę AppStore pozwalającą na tworzenie aplikacji na telefon. Do tego dołączono rozwiązanie w postaci tabletu iPad i Apple TV. Firma posiada w swoim rozwiązaniu wzajemnie kongruentny, wspierający się ekosystem w postaci zintegrowanego centrum cyfrowej rozrywki, w której komputery, telefony, tablety, TV są powiązane ze sobą odpowiednim oprogramowaniem. Kupienie jednego z tych produktów zachęca do przejścia na cały ekosystem. Wybór jednego z produktów tak naprawdę wiąże się z wyborem całej palety uzupełniających się rozwiązań oferowanych przez Apple.

Amazon

Firma Amazon kojarzy się głównie ze sklepem internetowym. Tak naprawdę jest to sieć powiązanych rozwiązań. Amazon to nie tylko sklep w którym sprzedawane są oferowane przez firmę produkty, ale cały system dystrybucyjny, magazynowy i logistyczny. Usługa Marketplace zapewnia niezależnym sprzedawcom wystawianie swoich produktów na stronie firmy, które to następnie Amazon dostarcza wykorzystując swoją infrastrukturę. Firma posiada sieć centrów dystrybucyjnych, inwestuje w transport naziemny, lotniczy i morski. Zakup produktu w sklepie wiąże się z wyborem transportu ze strony tej firmy. Amazon zainwestował w kupno sklepów stacjonarnych, by zapewnić sobie możliwość szybkiej dostawy towarów bezpośrednio do miejsca zamieszkania zamożnych klientów. Firma, które oferuje sprzedaż książek ma też w ofercie ich publikację w wersji papierowej i elektronicznej wraz z opcją dostawy. Pomija w ten sposób pośrednictwo wydawców pomiędzy autorem a czytelnikiem. Wypuszczając na rynek swój czytnik Kindle napędziła sprzedaż książek w wersji elektronicznej ze swojego sklepu. Posiadając na swój użytek duże zasoby obliczeniowe, przerastające zapotrzebowanie firmy, stworzono usługę Amazon Web Services pozwalającą dzierżawienie mocy obliczeniowej, przechowywanie danych i wiele innych. Firma dzięki szerokiej palecie współpracujących ze sobą usług zapewnia sobie stabilny strumień dochodów i ugruntowaną pozycję na rynku.

Intencjonalna kongruencja – budowanie maszyny finansowej

Jeśli masz jedno źródło dochodu i chcesz rozpocząć kolejne, to upewnij się, że nowe źródło dochodu wspiera pierwsze oraz upewnij się czy pierwsze źródło może wspierać nowe. Zadaj sobie w tym celu następujące pytania:

  • Czy podejmowane przedsięwzięcia pomagają sobie się nawzajem promować?
  • Czy Twoje pierwotne źródło dochodu współgra z drugim i trzecim?
  • Czy Twoje przedsięwzięcia zachęcają do przejścia od jednego do drugiego?
  • Czy klienci z Twojego pierwszego źródła mogą być klientami nowego przedsięwzięcia?

Jeśli Twoje odpowiedzi są na Tak to masz szanse na zbudowanie wzajemnie napędzających się rozwiązań biznesowych.