Czy kursy przedsiębiorczości powinny uczyć jak radzić sobie z niepowodzeniem? Czy radzenie sobie z niepowodzeniami powinno należeć do kluczowych umiejętności przedsiębiorcy?
Badania dotyczące globalnego poczucia skuteczności, wskazują na potrzebę rozwijania u przyszłych przedsiębiorców umiejętności w zakresie kontroli przekonań, kontroli negatywnych myśli i negatywnego myślenia. Kursy przedsiębiorczości zazwyczaj ignorują kluczowe elementy, związane z nabywaniem nowych kompetencji przedsiębiorczych (Katz, 2003). Zazwyczaj dotyczy to braku uwzględnienia perspektyw społecznych i poznawczych, takich jak radzenie sobie z niepowodzeniami, jak również etycznych w zakresie edukacji przedsiębiorczej (Be´chard i Gre´goire, 2005). Zasadniczo badania w zakresie zarządzania (Locke i Latham, 2004)wykazały, że efektywność szkoleń może zostać istotnie zwiększona dzięki wprowadzeniu metod i technik behawioralno-poznawczych, które uczą ludzi, jak przeformułować dysfunkcjonalne myśli w obliczu niepowodzeń. Umiejętności w zakresie stosowania technik przewartościowania pozwalają na wzmocnienie funkcji poznawczych w zakresie kontroli nad posiadanymi przekonaniami. Dodatkowo, wiele badań wspiera założenie, że w procesie nauki nowych zachowań oraz w samym kontynuowaniu dalszych działań porażka ma większe znaczenie niż sukces (Sitkin, 1992). Z kolei uczenie się na podstawie błędów i porażek w biznesie skutkuje kolejnymi korzyściami dla ogółu biznesu i społeczności (McGrath, 1999).
Osoby, które uczyły się jak rozwijać się w nieustrukturyzowanym środowisku oraz jak pozostać osobą otwartą na nowe możliwości w obliczu nowych wyzwań i w przypadku niepowodzeń uzyskiwały lepsze rezultaty realizując realne przedsięwzięcia (DeTienne i Chandler, 2004).
Radzenie sobie z niepowodzeniami – Jak robią to najlepsi?
Bill Gates wskazuje, iż nie wszystkie wspaniałe produkty odnoszą sukces. Przykładem jest system operacyjny Windows. Wersja 1.0, była klapą. Wersja 2.0 była klapą. Wersja 3.0 przyjęła się całkiem dobrze. Aż w końcu Windows 95 naprawdę był sukcesem. Gates oceniał, iż w życiu miał mnóstwo rozczarowań a ciężar wszystkich niepowodzeń mógłby sprawić, że byłby zbyt przygnębiony, aby przyjść do pracy. Zamiast tego starał się być podekscytowany wyzwaniami i tym, w jaki sposób może wykorzystać dzisiejsze złe wiadomości, aby móc rozwiązać jutrzejsze problemy. O biznesie mówił, że traktował go jako pewien sposób rozwiązywania problemów. Uznawał, iż życie jest o wiele przyjemniejsze, jeśli traktuje się stawiane przez niego wyzwania w sposób kreatywny. Oceniał, iż w nawet w dobrych firmach wiele spraw idzie źle, dlatego nie marnował czasu na rozpamiętywanie i żałowanie przeszłości zwracając się ku przyszłości i dążenia, by robić rzeczy dobrze.
Radzenie sobie z niepowodzeniami– wskazówki ludzi sukcesu
Ludzie sukcesu traktują niepowodzenia i trudności jako okazję do znalezienia nowych rozwiązań i możliwości. Gdy coś pójdzie nie tak, to postrzegają to jako lekcję, z której mogą wyciągnąć wnioski na przyszłość. Nie rozpamiętują niepowodzeń tylko są skoncentrowani na rozwiązaniu. W obliczu niepowodzeń nie chowają głowy w piasek tylko szybko wykorzystują taką sytuację jako okazję do ulepszenia siebie i oferowanych przez siebie rozwiązań. Patrzą na siebie jak na osoby, które są większe od problemów, na które napotykają.
Cytowane prace
Be´chard, J. P. i Gre´goire, D. (2005). Entrepreneurship education research revisited: the case of higher education. Academy of Management Learning and Education, 4(1), strony 22-43.
DeTienne, D. R. i Chandler, G. (2004). Opportunity identification and its role in the entrepreneurial classroom: a pedagogical approach and empirical test. Academy of Management Learning and Education, 3(3), strony 242-257.
Honing, B. (2004). Entrepreneurship education: toward a model of contingency-based business planning. Academy of Management Learning and Education, 3(2), strony 258-273.
Katz, J. A. (2003). The chronology and intellectual trajectory of American entrepreneurship education 1876-1999. Journal of Business Venturing, 18(2), strony 283-300.
Locke, E. A. i Latham, G. P. (2004). What should we do about motivation theory? Six recommendations for the twenty first century. Academy of Management Review, 29(3), strony 388-403.
McGrath, R. (1999). Falling forward: real options reasoning and entrepreneurial failure. Academy of Management Review, 24(1), strony 18-31.
Sitkin, S. B. (1992). Learning through failure: the strategy of small losses. Research in Organizational Behavior, 14, strony 231-266.