Intencjonalne przywództwo do podejście polegające na podejmowaniu świadomej interakcji przełożonego z podwładnymi. Przywódcy zarządzający intencjonalnie wyraźnie komunikują pracownikom na każdym poziomie zatrudnienia swoją wizję, cele i kontekst sytuacyjny w jakim firma funkcjonuje. Przed przystąpieniem do każdej interakcji, w którą się angażują, przyjmują określoną intencję, która stoi za daną interakcją. Nie rozmawiają dla samego rozmawiania. Za każdym komunikatem kryje się kluczowy przekaz, intencja, który przywódca chce pozostawić po sobie po zakończeniu interakcji.
Intencjonalny przywódca nie tylko tworzy strategię dla firmy. Nieustanie pracuje nad tym aby każdego dnia przekładać strategię na różne sposoby i dla różnych odbiorców, tak aby wszyscy pracownicy jasno rozumieli jakie mają zadania i dlaczego są one takie ważne.
Mało skuteczni przełożeni przekazują podwładnym listę rzeczy do zrobienia dodając do niej raz po raz nowe zadania. W takiej liście zadań nie ma nic inspirującego do działania. Podwładni potrzebują wiedzieć, gdzie ich przełożony chce ich zabrać i dlaczego muszą wykonywać coś trudnego lub to czego dotychczas nie robili.
Intencjonalne przywództwo – siła wizji
Wybitni przełożeni mają jasną wizję, dzięki której są w stanie pozyskać do swoich celów wszystkich pracowników począwszy od kadry zarządzającej a skończywszy na pracownikach porządkowych. Potrafią wyjaśnić swoim najważniejszym klientom jakie przesłanki stoją za ich działaniami i dlaczego najmniejsze detale indywidualnej roli są kluczowe dla sukcesu. Sekretem skutecznego przekładania wizji i strategii jest intencjonalna komunikacja. Wybitni przywódcy w każdą interakcję prowadzą z intencją:
- Jasno artykułują dla siebie swoje zamiary. Doskonale wiedzą czego chcą i dlaczego czegoś chcą.
- Konsekwentnie dostosowują swoje codzienne działania do tego, co głoszą. Ich przekaz jest poparty podejmowanymi działaniami. Nie ma niespójności w tym co głoszą a tym co robią. Stają się wzorem do naśladowania, ucieleśnieniem głoszonej przez siebie wizji.
- Nawiązują intencjonalne relacje oparte na głębokim zrozumieniu odbiorców, tego jak i co myślą obiorcy. Szanują swoich odbiorców i ich punkt widzenia, który wykorzystują jako podstawę przekazu swojej wizji. Przed każdą interakcją zadają sobie pytania: Jaki jest mój najważniejszy cel? Jak ta interakcja mieści się w tym celu? Co to jest wynikiem tej interakcji, która najlepiej przyczyniłby się do osiągnięcia celu? Co chcę, aby ta osoba lub ten zespół myślał, czuł i robił? Co będzie potrzebne do osiągnięcia tego wyniku?
Intencjonalne przywództwo – komunikacja
Intencjonalne przywództwo przywiązuje dużą wagę do rozumienia podwładnych. Wybitni przywódcy dostrajają się do swoich rozmówców, aby zrozumieć ich potrzeby emocjonalne, finansowe, fizyczne lub jakiekolwiek, które mogą wpłynąć na realizację zamiaru. Nie zaprzeczają doświadczeniu rozmówców, tylko starają się go zrozumieć, aby wykorzystać w celu przekazania stojącej za interakcją intencji.
Dzięki pełnemu zrozumieniu własnych zamiarów i zrozumieniu rozmówców mają większy wgląd w interakcję pozwalający im na przetłumaczenie swojej wizji na język drugiej osoby. Sukces interakcji związany jest z umiejętnością słuchania i tłumaczenia swojego obrazu w odniesieniu do sposobu rozumowania drugiej osoby. Tłumaczenia polegającego na przechodzeniu z języka strategii na język kadry zarządzającej, pracowników specjalistycznych i pracowników liniowych. Przekazywanie wizji w języku odbiorców. Nie jest to możliwe, jeśli przywódca nie koncentruje się na dokładnym zrozumieniu kim są ich interesariusze i czego oni chcą. Skuteczne zrozumienie pochodzi z proszenia o wypowiedzenie się i z aktywnego słuchania odpowiedzi a nie wyobrażania sobie. Nieskuteczni przywódcy wpadają w pułapkę odwrotności – zamiast słuchać projektują swoje wyobrażenia na innych ludzi, co prowadzi do nieporozumień i ostatecznieosłabia gotowość ludzi do podążania za przywódcą.
Intencjonalne przywództwo – procedury
Intencjonalne przywództwo związane jest z budowaniem procedur, aby pozyskać pracowników do wspierania strategii. Organizacja wymaga czegoś więcej niż zwykłego zamiaru. Wymaga codziennych nawyków i procedur, które przyspieszają wyniki biznesowe. Należą do nich takie rozwiązania jak:
- Intensywne komunikowanie. Porozumiewanie się i usprawnianie komunikacji. Intencjonalny przywódca upewnia się, że jego wizja trafia do innych. Przekazywane wiadomości są dystrybuowane poprzez formalne notatki, filmy video, firmowe blogi, tablice ogłoszeń, spotkania, rozmowy na korytarzu czy podczas przerw na posiłek.
- Przełamywanie barier komunikacyjnych. Budowanie klimatu nieskrępowanej komunikacji wymaga dodatkowego wysiłku ze strony przełożonych, którzy muszą proaktywnie podejmować kroki, aby ludzie czuli się komfortowo otwierając się przed nimi dzieląc kluczowymi informacjami, niezależnie od tego, czy są to złe wiadomości czy szanse udoskonalenia. Okazywanie szacunku i poznanie potrzeb pracowników sprawia, że chętniej dzielą się tym, co naprawdę myślą.
- Metodologia Kaizen sugeruje, że menedżerowie powinni być tam „gdzie wykonywana jest praca”. Intencjonalne przywództwo wymaga wychodzenia ze swojego biura, aby spotkać się z pracownikami w ich strefach komfortu, gdzie oni wykonują swoją pracę. Skuteczni przywódcy więcej niż połowę swojego czasu przeznaczają na bycie poza biurem i spędzenie go na terenie zakładu na rozmowach z pracownikami i klientami. Zdobytą w ten sposób wiedzę mogą wykorzystać do usprawnienia. Intencjonalny przywódca bada i ocenia co dzieje się innym i dlaczego.