Wizja firmy to projektowany obraz mentalny tego, co chce osiągnąć lider. Jest odległym ogólnym celem. Odzwierciedla wartości i / lub wyniki, do których powinna dążyć organizacja. Wizja firmy ma kluczowe znaczenie dla jej wyników biznesowych. Wizjonerskie firmy mają silniejszą kulturę organizacyjną i odnoszą większe sukcesy niż firmy, nie związane z wyrazistą wizją (Rauch i Frese, 2000).
Baum, Locke i Kirkpatrick (1998) stwierdzili bezpośredni i pośredni wpływ przyczynowy wizji firmy, jej zawartości i komunikacji w oparciu wizję na wyniki przedsiębiorstw. Odkryli, że formułowanie wizji firmy rozumianej jako idei reprezentującej i odzwierciedlającej wartości, do których ma dążyć organizacja oraz jej komunikowanie ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie firmy a w szczególności na poziom organizacyjny. Wizje właścicieli firm bezpośrednio wpływają na wydajność firm (Baum, Locke i Kirkpatrick, 1998). Kierowanie się wizją w przedsiębiorstwach może być ważniejsze w mniejszych firmach niż w dużych organizacjach ze względu na bliższy kontakt pomiędzy przedsiębiorcą a pracownikami, klientami i dostawcami (Baum, Locke i Kirkpatrick, 1998). Tym samym cele i wizja firmy wpływają na efektywność małych przedsiębiorstw (Rauch i Frese, 2000).
Wizja firmy i jej rola w kształtowaniu przedsiębiorstwa
Zdolność do tworzenia wizji jest znaczącym predykatorem rozwoju podejmowanej działalności gospodarczej i ma znaczący wpływ na wyniki podejmowanego przedsięwzięcia (Baum, Locke i Kirkpatrick, 1998). Wizja firmy ma szczególne znaczenie ze względu na jej zdolność do budowania bliskich relacji pomiędzy przedsiębiorcą a jego pracownikami, klientami i dostawcami. W takim przypadku wizja ma znaczący efekt na efektywność i realizację wyników przez przedsiębiorstwo (Curral, Santos i Caetano, 2013). Rilion (1991) zauważył, że przedsiębiorcy, których osobiste wartości zostały zintegrowane z wizją swojego przedsięwzięcia, osobiście angażowali się i pasjonowali wizją swojego przedsięwzięcia.
Przedsiębiorcy wykazujący zdolność do wyznaczania i wizualizacji celów, przedmiotu pracy i przyszłych realizacji wykazują posiadanie swego rodzaju obrazu przyszłości, który zamierzają osiągnąć i która stanowi przewodnik podejmowanych działań (Curral, Santos i Caetano, 2013). Dzięki temu mobilizują innych do realizacji wizji wzrostu gospodarczego przedsiębiorstwa. Z tego powodu zdolności przywódcze są niezwykle ważne w procesie zarządzania przedsiębiorstwem (Curral, Santos i Caetano, 2013). Przywództwo wizjonerskie, umiejętności komunikacyjne, delegowanie i wspieranie produktywności jest pozytywnie związane z sukcesem. Dodatkowo udział pracowników w funkcjonowaniu firmy i ich partycypacja w jej funkcjonowaniu pozwala na przewidywanie wzrostu i wielkości rozwoju firmy w perspektywie długoterminowej (Rauch i Frese, 2000).
Wizja firmy – jak robią to najlepsi
Bill Gates
Komputer na każdym pulpicie i oprogramowanie Microsoft na każdym komputerze.
Steve Jobs
Apple to miejsce, w którym ludzie pełni pasji tworzą najbardziej innowacyjne produkty i usługi na świecie.
Jeff Bezos
Najbardziej zorientowana na klienta firma na naszej planecie.
Mark Zuckerberg
Stworzenie serwisu o ogólnoświatowym zasięgu, który będzie stanowił nowy standard komunikacji.
Larry Page i Sergey Brin
Uporządkowanie i udostępnienie światowych zasobów informacji w taki sposób, by można było łatwo je znaleźć i zrobić z nich użytek
Cytowane prace
Baum, R. J. i Locke, E. A. (2004). The relationship of entrepreneurial traits, skill, and motivation to subsequent venture growth. Journal of Applied Psychology, 98(4), 587-598.
Baum, R. J., Locke, E. A. i Kirkpatrick, S. A. (1998). A longitudinal study of the relation of vision and vision communication to venture growth in entrepreneurial firms. Journal of Applied Psychology, 83(1), 43-54.
Baum, R. J., Locke, E. A. i Kirkpatrick, S. A. (1998). A longitudinal study of the relation of vision and vision communication to venture growth in entrepreneurial firms. Journal of Applied Psychology, 83(1), 43-54.
Curral, L., Santos, S. i Caetano, A. (2013). Theoretical foundations on the entrepreneurial potential. Amity Business Journal, 2(1), 1-11.
Ensley, M. D., Cartland, J. W. i Carland, C. J. (2000). Investigating the existence of the lead entrepreneur. Journal of Small Business Management, 38(4), 59-77.
Filion, L. J. (1991). Vision and relations: Elements for an entrepreneurial metamodel. International Small Business Journal, 9, 112-131.
Rauch, A. i Frese, M. (2000). Psychological approaches to entrepreneurial success. A general model and an overview of findings. W C. L. Cooper i I. T. Robertson, International Review of Industrial and Organizational Psychology(strony 101-142). Chichester: Wiley.