Dlaczego sumienni introwertycy mogą być lepszymi CEO? Badania w ramach projektu CEO Genome Project wskazują, iż tworzenie strategii wymaga umiejętności zagłębienia się w swoje myśli i dokładnego przemyślenia wprowadzanych zmian (Botelho, Powell i Raz, 2018). Sama strategia z kolei jest tylko pierwszym krokiem. Trudniejszym wyzwaniem jest przekładanie tej strategii dzień po dniu na różne sposoby myślenia dla różnych grup odbiorców, tak aby wszyscy uczestnicy w każdej interakcji moli jasno zrozumieć, co muszą zrobić i dlaczego jest to tak ważne.
Ekstrawertycy nie najlepiej sprawdzają się w takiej roli. Ze względu na ich skłonność do narzucania swojego punktu widzenia, większej skłonności do mówienia niż słuchania mają trudność z tym, aby przyjąć punkt widzenia swoich odbiorców.
Introwertyczni CEO koncentrują się na zrozumieniu dokładnie kim są ich interesariusze i czego od nich chcą. Skuteczne zrozumienie punktu widzenia drugiej osoby pochodzi ze słuchania, aktywnego słuchania. Introwertycy są często obdarzeni tą umiejętnością. Są naturalnie predysponowani do głębszego słuchania niż do mówienia. Świadomie przetwarzają i przygotowują się do interakcji międzyludzkich. To prawdopodobnie przyczynia się do tego, że introwertycy w większym stopniu mają szansę na przekraczanie oczekiwań niż ma to miejsce przypadku ekstrawertyków. Ekstrawertycy często wpadają w pułapkę odwrotności – projektowanie swoich doświadczeń i emocji na innych ludzi. To prowadzi do nieporozumień. Podejmowane przez nich założenia i błędne oczekiwania ostatecznie osłabiają gotowość ludzi do podążania za nimi jako za przywódcami.
CEO, którzy oceniani są jako sumienni i przewidywalni mają piętnastokrotnie większą szansę na wysokie wyniki niż ci, który są mają ponad przeciętne wyniki, ale uzyskiwane są one w sposób nieprzewidywalny. Wiarygodni przywódcy budują w oczach swoich klientów, personelu i zarządu przekonanie, że to czego się podjęli zostanie zrobione. Są niezawodni w realizacji podjętych przez siebie zobowiązań a tym samym ich sposób postępowania zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu w pełnieniu funkcji przywódczych. Biznes ceni rzetelnych ludzi. Pracownicy i klienci są bardziej skłonni do podejmowania ryzyka, kiedy wiedzą, że za sterami organizacji stoi ktoś, kto jest rzetelny. Sumienny CEO rzadko może przekraczać stawiane przed nim oczekiwania, ale zawsze je realizuje. Wszyscy wiedzą, że mogą zaufać takiej osobie. Niezawodność w tym przypadku konsekwentnieprzebija wyjątkowość.
Cytowane prace
Botelho, E., Powell, K. i Raz, T. (2018). The CEO Next Door: The 4 Behaviours that Transform Ordinary People into World Class Leaders. New York: Penguin Random House.