Poczucie pewności siebie należy do kluczowych charakterystyk skutecznych przedsiębiorców. Wiele badań wskazuje, że jedna z ważniejszych cech różnicujących przedsiębiorców od innych grup, to właśnie wysoki poziom poczucia pewności siebie (Badal, 2010). Cecha ta pozwala przedsiębiorcom na skuteczne podejmowanie decyzji. Poczucie pewności siebie sprawia, że nie kierują pragnieniem, aby wszystkie ich decyzje były właściwe. Nie obawiają się rezultatów swoich działań, dlatego są gotowi brać na siebie za nie odpowiedzialność. Dzięki wysokiemu poczuciu pewności siebie podejmują decyzje sprawnie i szybko. Nie obawiają się konfrontacji i nieporozumień. Pragnienie bycia lubianym nie przysłania im konieczności mówienia nie i stawiania na swoim. Nie obawiają się przegranej, dlatego są gotowi do odważnych działań (Botelho, Powell i Raz, 2017).
Wysokie poczucie pewności siebie powoduje, że przedsiębiorcy rzadziej naśladują swoich rówieśników i częściej eksplorują swoje otoczenie. Są bardziej skłonni do działania w oparciu o swój własny osąd niż zdanie innych. Badania wskazują, iż przedsiębiorcy wykazują wyższą pewność siebie niż managerowie. Wysokie poczucie pewności siebie sprawia, że oceniają, iż są w stanie coś zrobić i osiągnąć nawet jeśli obiektywnie nie posiadają odpowiednich zasobów. Wysoki poziom wiary w siebie prowadzi również przedsiębiorców do dostrzegania okazji biznesowych i optymistycznego podejścia do ich realizacji. Zarówno osoby zakładające firmy jak i doświadczeni przedsiębiorcy częściej postrzegają siebie jako wykwalifikowanych i częściej dostrzegają możliwości biznesowe niż osoby niebędące przedsiębiorcami (Koellinger, Minniti i Schade, 2007).
Poczucie pewności siebie – jak się przejawia u najlepszych
Ludzie sukcesu wykazują przekonanie, że są w stanie osiągnąć wszystko to, co wymyślili. Z tego powodu sami wybierają swój los podążając tam, gdzie chcą się znaleźć. Są optymistami wierzącymi, że mogą zmienić swoje pomysły w rzeczywistość. Poczucie pewności siebie ludzi sukcesu sprawia, że podejmują skalkulowane ryzyko. Analizują swoją sytuację, rozważają konsekwencje i podejmują działanie. Działają, aby osiągać powodzenie. Wierzą, że są w stanie znaleźć się tam, gdzie chcą. Nie obawiają się przyszłości ani związanych z nią zmian, ponieważ uważają, iż są wystarczająco silni, by poradzić sobie z wszelkimi trudnościami. Są absolutnie przekonani co do swojej wysokiej wartości oraz wykazują pewność w zakresie tego co robią i czym się zajmują.
Poczucie pewności siebie w cytatach
Jeff Bezos
Przedsiębiorcy muszą być gotowi na bycie niezrozumianym przez dłuższy okres czasu.
Jestem genetycznym optymistą.
Jeśli nie jesteś w stanie tolerować krytyki to nie rób nic nowego ani interesującego.
Jeśli robisz coś interesującego, będziesz mieć krytyków. Nie możesz tego zatrzymać. Idź naprzód. Nie warto przez to mieć bezsennych nocy.
Pusta kartka papieru jest jednym z najtrudniejszych etapów rozpoczynanego przedsięwzięcia. Jednym z powodów, dla których jest on trudny, jest to, że na tym etapie nikt nie liczy na ciebie oprócz ciebie samego.
Kiedy otrzymujesz krytykę od ludzi o dobrych intencjach, warto zapytać: „Czy mają rację?” A jeśli mają rację, musisz dostosować się do tego, co mówią. Jeśli nie mają racji, jeśli naprawdę jesteś przekonany, że nie mają racji, musisz mieć długoterminową gotowość na bycie niezrozumianym. To kluczowa część wynalazku.
Możesz wymyślić wyjście z dowolnej trudnej sytuacji, jeśli uważasz, że jesteś w stanie to zrobić.
Bill Gates
Aby wejść do nowego biznesu, musisz uwierzyć – przynajmniej przez chwilę.
Bywają takie magiczne momenty, kiedy musisz mocno uwierzyć w siebie (…). Gdy opuściłem Harvard i powiedziałem do swoich przyjaciół: „Chodźcie i pracujcie dla mnie”, moje przekonanie, że postępuję właściwie, graniczyło niemal z pychą. W takich momentach, kiedy ufasz sobie całkowicie i mówisz: „Zrobimy to!”, musisz polegać głównie na sobie, bo niewielu za tobą pójdzie.
Najlepszym sposobem, aby coś zrobić, jest to, że kiedy zaczynasz to robić to wcale się nie wahasz.
Musisz być w stanie przyjąć ryzykowne założenia, aby podjąć nowe przedsięwzięcie. Do pewnego stopnia musisz zawiesić swoje niedowierzanie i powiedzieć: „Hej, wchodzimy w ten nowy biznes”.
Jestem optymistą. To najważniejsze w mojej wizji świata. Jestem jednak niecierpliwym optymistą.
Steve Jobs
Czasami życie uderzy cię w głowę cegłą. Nie trać wiary.
Wszystko dookoła ciebie, co można nazwać życiem zostało stworzone przez ludzi, którzy nie byli mądrzejsi od was. I możesz to zmienić, możesz wpłynąć na to … Kiedy się tego nauczysz, już nigdy nie będziesz taki sam
Gdyby nie Blue Box, nie byłoby Apple. Jestem tego w 100% pewien. Woz i ja nauczyliśmy się współpracować i zyskaliśmy pewność, że możemy rozwiązać problemy techniczne i rzeczywiście wprowadzić coś do produkcji. Nie możesz uwierzyć, ile dało nam to pewności siebie.
Cytowane prace
Badal, S. (2010). Citeseerx.Pobrano z lokalizacji Entrepreneurship and job creation. Leveraging the relationship: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.456.8611&rep=rep1&type=pdf
Botelho, E. L., Powell, K. R. i Raz, T. (2017). The CEO next door. The 4 bahaviors that transform ordinary people into world-class leaders.New York: Currency.
Koellinger, P., Minniti, M. i Schade, C. (2007). “I think I can, I think I can”: Overconfidence and entrepreneurial behavior. Journal of Economic Psychology, 28(4), 502-527.