poczucie przedsiębiorczej samoskuteczności

Poczucie przedsiębiorczej samoskuteczności

Poczucie przedsiębiorczej samoskuteczności jest efektem poszukiwania przez badaczy miar pozwalających na określenie prawdopodobieństwa założenia przez daną osobę działalności gospodarczej. Statyczne cechy osobowości czy predyspozycje nie okazały się w tym zakresie skuteczne (Sandberg i Hofer, 1987). Z kolei badania nad psychologią przedsiębiorczości wskazały, że cechy takie jak umiejscowienie poczucia kontroli nie pozwalają na rozróżnienie przedsiębiorców od menadżerów (Chen, Greene i Crick, 1998). Miara, która pozwala na takie rozróżnienie to właśnie poczucie przedsiębiorczej samoskuteczności.

Poczucie przedsiębiorczej samoskuteczności – definicja

Poczucie przedsiębiorczej samoskuteczności jest oceną poznawczą danej osoby dotyczącą posiadanych zdolności związanych z mobilizowaniem motywacji, zasobów poznawczych i kierunków działania potrzebnych aby rozwinąć kontrolę nad zdarzeniami mającymi miejsce w życiu danej osoby (Wood i Bandura, 1989). Badania nad efektami poczucia skuteczności wskazały, że jest ono najbardziej efektywnym predykatorem zachowania i wyników działań (Bandura, 1986; Wood i Bandura, 1989). Konstrukt ten należy do jednych z najczęściej badanych aspektów psychologicznego funkcjonowania ludzi (Ziemiański i Zięba, 2014). Dzieje się tak, gdyż osoby z wysokim poziomem poczucia samoskuteczności wykazują większe wewnętrzne zaangażowanie w zadanie, są bardziej skłonne do zwiększenia podejmowanych wysiłków oraz wykazują większą wytrwałość w obliczu przeszkód i niepowodzeń. W efekcie działają skuteczniej. Poczucie samoskuteczności jest lepszym predykatorem przyszłych zachowań niż wcześniejsze doświadczenie danej osoby (Chen, Greene i Crick, 1998).

Locke i Latham (2004) udowodnili, że im dana osoba posiada silniejsze przekonanie dotyczące własnej skuteczności, tym wyższe stawia sobie cele oraz tym większe jest jej zaangażowanie w zamierzone zachowanie i działanie, nawet w obliczu piętrzących się porażek.

Wysokie poczucie własnej skuteczności wpływa na procesy poznawcze i osiągniecia intelektualne. Skłania również do zainwestowania w zachowanie większego wysiłku i wytrwałości oraz do wyboru bardziej ambitnych zadań (Schwarzer i Fuchs, 1996).

Najważniejszym i najbardziej istotnym efektem poczucia samoskuteczności jest wybór otoczenia adekwatnego do posiadanego poczucia kontroli nad sytuacją. Dana osoba ma skłonność do wybierania tych sytuacji, w których przewiduje, że posiada nad nią wysoką kontrolę oraz unikania tych sytuacji, w których antycypuje, że posiada nad nimi niską kontrolę (Bandura, 1977).

Osoby z wysokim poziomem poczucia samoskuteczności są opisywane jako takie, które postrzegają zadania raczej jako wyzwania niż problemy czy zagrożenia (Bandura, 1994). Czynnik ten zwiększa ich umiejętności adaptacyjne, a także zmniejsza poziom doświadczanego stresu i pozwala na bardziej efektywne radzenie sobie z trudnymi sytuacjami.

Bandura (1994) wskazuje, iż wysoki poziom własnej skuteczności skutkuje także głębszym zainteresowaniem i zaangażowaniem na rzecz swoich planów i zamierzeń. Dzięki temu ludzie są bardziej wytrwali w obliczu trudności.

Poczucie przedsiębiorczej samoskuteczności – znaczenie dla biznesu

Poczucie przedsiębiorczej samoskuteczności jest kluczowym wskaźnikiem determinującym założenie i efektywne prowadzenie działalności gospodarczej (Chen, Greene i Crick, 1998; Boyd i Vozikis, 1994; Krueger i Brazeal, 1994; De Noble, Jung i Ehrlich, 1999; Gist, 1987; Bandura, 1997). Odpowiedzialne jest również za bezpośredni impuls i kluczowy bodziec do podjęcia takiej aktywności (Boyd i Vozikis, 1994; Krueger i Brazeal, 1994).

Markman, Balkin i Baron (2002) opisali poczucie skuteczności jako kluczową determinantę wzrostu nowych przedsięwzięć i sukcesu osobistego. Spostrzeganie wysokiej własnej skuteczności wiąże się z osiąganiem wysokich rocznych dochodów przez właściciela firmy.

Uczeni tacy jak Shane, Locke i Collins (2003) twierdzą, że przedsiębiorca, który ma wysoki poziom poczucia własnej skuteczności ma większą skłonność do wkładania większego wysiłku w dłuższym okresie czasu, trwania w działaniu mimo niepowodzeń oraz opracowywania lepszych planów i strategii w celu realizacji zadania.

Osoby charakteryzujące się wysokim poziomem poczucia własnej skuteczności skupiają się na możliwościach a dostrzegane przeszkody oceniają jako możliwe do przezwyciężenia. Czynnik ten zwiększa umiejętności adaptacyjne, a także zmniejsza poziom doświadczanego stresu co pozwala na bardziej efektywne radzenie sobie z trudnymi sytuacjami (Le Blanc i Schaufeli, 2008). Z kolei osoby z niskim poczuciem własnej skuteczności skupiają się na przeciwnościach i oceniają przeszkody jako takie, nad którymi sprawują niewielką kontrolę. Osiągają przez to ograniczony sukces nawet w okolicznościach, które dostarczają wielu możliwości (Kureger i Dickson, 1994).


Bibliografia

Bandura, A. (1977). Self-efficacy. Toward a Unifying Theory o f Behavioral Change. Psychology Review, 84, strony 191-215.

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory.Englewood Cliffs, NY: Prentice Hall.

Bandura, A. (1994). Self-efficacy. W V. S. Ramachaudran (Red.), Encyclopedia of human behavior(Tom 4, strony 77-81). New York: Academic Press.

Bandura, A. (1995). Exercise of personal and collective efficacy in changing societies. W A. Bandura (Red.), Self-efficacy in changing societies.New York: Cambridge University Press.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy. The exercise of control.New York: Freeman & Co.

Boyd, N. G. i Vozikis, G. S. (1994). The infl uence of self-efficacy on the development of entrepreneurial intentions and actions. Entrepreneurship Theory and Practice, 18(4), 63-77.

Chandler, G. N. i Jensen, E. (1992). The founder’s self-assessed competence and venture performance. Journal of Business Venturing, 7(3), strony 223-236.

Chen, C. C., Greene, P. G. i Crick, A. (1998). Does entrepreneurial self-efficacy distinguish entrepreneurs from managers? Journal of Business Venturing, 13(4), strony 295-316.

Chen, C. C., Greene, P. G. i Crick, A. (1998). The self-efficacy expectations and occupational preferences of females and males. Journal of Business Venturing, 13(4), 295-316.

De Noble, A., Jung, D. i Ehrlich, S. (1999). Initiating new ventures: the role of entrepreneurial self-efficacy. Frontiers of Entrepreneurship Research.www.Babson. Edu/Entrep/Fer/Papers99/I/I_C/Ic.Html.

Eggers, J. H., Leahy, K. T. i Churchil, N. C. (1994). Entrepreneurial leadership and the development of small businesses. Paper presented at the 14th Annual Entrepreneurial Research Conference.Wellesley, MA.

Erlich, S. B., De Noble, T., Moore, T. i Weaver, R. R. (1994). After the cash arrives: a comparative study of venture capital and private investor involvement in entrepreneurial firms. Journal of Business Venturing, 9, strony 67-82.

Gist, M. (1987). Self-efficacy: Implications for organizational behavior and human resource management. Academy of Management Journal, 12, 472-485.

Krueger, N. F. (1999). The cognitive infrastructure of opportunity emergence. Working paper.

Krueger, N. F. i Brazeal, D. (1994). Entrepreneurial potential and potential entrepreneurs. Entrepreneurship Theory and Practice, 91-104.

Kureger, N. F. i Dickson, P. (1994). How believing in ourselves increases risk taking: Self-efficacy and perceptions of opportunity and threat. Decision Science, 25, strony 285-400.

Le Blanc, P. M. i Schaufeli, W. B. (2008). Burnout Interventions: An Overview and Illustration. W J. R. Halbesleben (Red.), Handbook of Stres and Burnout in Health Care.Hauppauge NY: Nova Science Publishers.

Locke, E. A. i Latham, G. P. (2004). What should we do about motivation theory? Six recommendations for the twenty first century. Academy of Management Review, 29(3), strony 388-403.

Markman, G. D., Balkin, D. B. i Baron, R. A. (2002). Inventors and new venture formation: The effects of general self-efficacy and regretful thinking. Entrepreneur Theory and Practice, 4, strony 149-165.

Sandberg, W. R. i Hofer, C. W. (1987). Improving new venture performance: The role of strategy, industry structure, and the entrepreneur. Journal of Business Venturing, 12, 5-28.

Schwarzer, R. i Fuchs, R. (1996, 1996). Self-efficacy and Health Behaviours. W M. Conner i P. Norman (Redaktorzy), Predicting Health Behaviour(strony 163-196). Buckingham–Philadelphia: Open University Press.

Shane, S., Locke, E. A. i Collins, C. J. (2003). Entrepreneurial motivation. Human Resource Management Review, 13(2), strony 257-279.

Wood, R. i Bandura, A. (1989). Social cognitive theory of organizational management. Academy of Management Review, 3, strony 361-384.

Ziemiański, P. i Zięba, K. (2014). Znaczenie źródeł poczucia samoskuteczności u początkujących przedsiębiorców – raport z badań. Research on Enterprise in Modern Economy – theory and practice(4).