Zarządzanie efektywnością pracowników to podejście oparte na Analizie Zachowania, nauce, która zajmuje badaniami nad ludzkim zachowaniem. Celem zarządzania efektywnością jest tworzenie takich warunków pracy, które wydobywają z ludzi to, co najlepsze jednocześnie generując najwyższą wartość dla organizacji.
Przedsiębiorstwa zatrudniają pracowników, ponieważ potrzebują ludzi do tego, by wykonali to, czym zajmuje się firma. Zachowanie pracowników jest czymś, co jest niezbędne, by zrealizować określone zadanie. Zarządzanie efektywnością pracowników uczy przełożonych jak wpływać na zachowanie swoich podwładnych.
Przedsiębiorstwa inwestują duże środki w tworzenie struktur, modeli czy systemów mających na celu wzrost wyników finansowych firmy. Ale niewiele z nich ma racjonalne podłoże oparte na podbudowie naukowej i prawach o zachowaniu człowieka takie jak Behawioralny Model Przywództwa. Obietnice i zalecenia przedstawiane przez doradców jakkolwiek mogą brzmieć sensownie i być oparte na aktualniej modzie często tak naprawdę niczego nie gwarantują. Jeśli przełożeni nie znają i nie rozumieją praw związanych z zarządzaniem zachowaniami oraz nie potrafią wdrażać tych praw metodycznie i poprawnie, to zapewne ograniczają częstość pożądanych zachowań oraz zwiększają poziom tych zachowań, które nie powinny się pojawiać.
Zarządzanie efektywnością pracowników – nauka o zachowaniu
Aby zrozumieć zachowanie, przełożeni posługują się tymi samymi metodami naukowymi, które stosują nauki fizyczne: precyzyjna definicja badanego zachowania, eksperymentowanie i spójna replikacja wyników eksperymentu. Podstawowe badania w tej dziedzinie prowadzone były od ponad wieku, przy czym biznes i przemysł rozpoczął aplikację tych metod w późnych latach 1960-tych. Co najważniejsze zarządzanie efektywnością nie zmienia funkcjonowania firmy. To co ulega zmianie to sposób traktowania pracowników oraz dostosowanie obowiązujących rozwiązań do podstawowych praw i zasad zachowania. Przedmiotem koncentracji zarządzania efektywnością pracowników jest ludzkie zachowanie: dlaczego działają w określony sposób, jak powstają nawyki, jak są tracone oraz dlaczego poszczególne rzeczy są wykonywane w określony sposób i jak można to zmienić jeśli pojawia się taka potrzeba.
Zarządzanie efektywnością pracowników – korzyści dla organizacji
Wdrożenie systemu zarządzania efektywnością niesie ze sobą same korzyści. Należą do nich:
- Efektywność – System po prostu działa. Jest wyjątkowo praktyczny. Składa się na niego zestaw konkretnych rozwiązań i procedur wypływających wymiernie na wzrost wydajności i zmniejszenie ilości niepożądanych zachowań. Średnia wartość poprawy wyników przy zmianie wyłącznie sposobu funkcjonowania firmy szacowana jest na wartość wynoszącą blisko 70 procent! (Daniels i Bailey, 2014).
- Szeroki zakres stosowania – Zarządzanie efektywnością pracowników nie jest ograniczone do określonej branży. Procedury dotyczą zachowań, które znajdują się we wszystkich gałęziach przemysłu i wszystkich branżach.
- Szybkość i trwałość wyników – Wdrożenie procedur zarządzania efektywnością pozwala na uzyskanie właściwych wyników natychmiast! Poprawne wdrożenie rozwiązań sprawia, że pracownicy od razu wykazują zachowania, które wpływają na poprawę efektywności. Co więcej raz wdrożone rozwiązanie może przynosić wymierne wyniki przez bardzo długi okres czasu. Najdłuższe znane działające rozwiązanie przynosiło oczekiwane rezultaty przez 33 lata! (Daniels i Bailey, 2014).
- Brak konieczności przygotowania psychologicznego – Stosowanie procedur zarządzania efektywnością opiera się na pracy tu i teraz bez konieczności rozumienia złożonych zjawisk psychologicznych. Przełożeni nie muszą wtrącać się w prywatne życie pracowników i ich osobistą historię życiową, by stworzyć miejsce pracy wydobywające z ludzi to, co jest w nich najlepsze. Zarządzanie efektywnością pracowników skupia się na zachowaniu a nie aktywności umysłowej podwładnych. Zasady na jakich muszą oprzeć się przełożeni są tak proste, że niemowlęta potrafią je opanować w bardzo krótkim czasie, by przejąć kontrolę nad zachowaniem swoich rodziców.
- Maksymalizacja wszystkich rodzajów wydajności – Zasady, na których opiera się zarządzanie efektywnością pracowników, mają zastosowanie do każdego zachowania w każdym miejscu, bez względu na to gdzie ludzie pracują i jakie wykonują zadania. Najszybciej pozytywny wynik można dostrzec w zadaniach związanych z produkcją, gdzie pracownicy wykonują rutynowe i proste zachowania. Nie zmienia to faktu, że zarządzanie efektywnością z powodzeniem jest stosowane w takich złożonych zachowaniach jak kreatynę myślenie, badania, organizacja czy budowanie kultury organizacyjnej. Nie ma też znaczenia wielkość przedsiębiorstwa. Rozwiązania związane z zarządzaniem efektywnością są skuteczne w pięcioosobowych firmach jak i takich, które zatrudniają 50 tys. osób i więcej.
- Przyjemne środowisko pracy – Zarządzanie efektywnością pracowników tworzy miejsce pracy, w którym pracownicy chcą przebywać. Co więcej chętnie angażują się w wykonywane przez siebie zadania czerpiąc z nich radość.
- Otwartość systemu – zarządzanie efektywnością pracowników działa dobrze w całej organizacji bez względu na poziom zatrudnienia. Zasadniczo skupia się na pozytywnych metodach podniesienia efektywności bazując na otwartości, uczciwości i dobrych relacjach.