Jak bezkosztowo nagradzać pracowników

Jak bezkosztowo nagradzać pracowników, czyli 165 sposobów na powiedzenie WSPANIALE!!!

Prowadzenie biznesu jest zajmowaniem się zachowaniem. Jeśli nie robisz tego świadomie, to jest duża szansa, że otrzymujesz przypadkowe wyniki. Jeśli są to te wyniki, których oczekujesz, to dobrze. A jeśli nie, to ty jako osoba zarządzająca jesteś odpowiedzialna za to, aby to zmienić.

Pracownicy są zatrudniani po to, by wykonywali dokładnie to, czym zajmuje się firma a ich zachowanie tak naprawdę jest jedynym sposobem, by osiągnąć cele. Jak wydobyć z pracowników to, co w nich najlepsze? Stara zasada zarządzania brzmi: otrzymujesz to co wzmacniasz. Jeśli zrozumiesz tą podstawową regułę rządzącą zachowaniem będziesz tworzył środowisko i warunki pracy, dzięki którym pracownicy nie tylko będą czuć się lepiej, ale uzyskasz to, na czym ci naprawdę zależy: WYNIKI!

Jak bezkosztowo nagradzać pracowników – wzmocnienia społeczne

Wzmocnienie to każde zdarzenie, które powoduje wzrost prawdopodobieństwa wystąpienia danego zachowania. Stanowi podstawową zależność, dzięki której możesz w prosty sposób sprawić, że kluczowe dla ciebie zachowania będą częste wśród twoich pracowników i współpracowników. Wzmocnienia nie tylko zwiększają ilość pożądanych zachowań, ale prowadzą do budowania pozytywnych relacji, przyjaznego środowiska pracy oraz wzrost atrakcyjności i uznania osoby, które je stosuje. Podsumowując: świadome stosowanie wzmocnień ma same korzyści w kontekście biznesowym.

Czy wzmocnienie może nie działać? NIE. Wzmocnienie działa zawsze!!! Wynika to z jego definicji, gdyż jest określane przez jego efekt a nie cechy. Jeśli wg ciebie stosujesz wzmocnienie, a ono nie prowadzi do określonego celu, to oznacza, że to co robiłeś, nie było wzmocnieniem. Siła czy wręcz magia wzmocnienia polega na tym, że czasami dostarczenie tylko jednego wzmocnienia powoduje znaczącą zmianę zachowania.

Wzmocnienia mogą przyjmować różną formę. Mogą mieć charakter rzeczowy (jakiś przedmiot), symboliczny (pieniądze), aktywności (wycieczka) lub społeczny (uwaga, pochwała, aprobata).

Wielu przedsiębiorców unikach chwalenia pracowników, w obawie, że przyniesie to negatywny efekt. Problem z tym podejściem jest taki, że zwracanie uwagi pracownikom na to co robią źle, nie powoduje, że wiedzą co mają robić, aby było dobrze. Co więcej krytykowanie i odnoszenie się do porażek i błędów buduje nieprzyjemny klimat pracy, brak zaufania a przypadku przełożonego pracownicy chętniej będą go unikać kojarząc go negatywnie niż szukać w nim oparcia. Jeśli chcesz być dobrym liderem i zależy ci na tym, by inni pracowali dla ciebie a nie dla  pieniędzy, musisz umieć stosować w sposób intencjonalny wzmocnienia społeczne.

Jak stosować wzmocnienia społeczne? Jest to wyjątkowo proste. Wystarczy jeśli za dobrze wykonaną pracę, to co zrobił i jak się zachowań okazać uznanie.

WAŻNE: WZMOCNIENIA MAJĄ CHARAKTER WARUNKOWY!!! Samo chwalenie i docenianie powinno być ukierunkowane i celowe. Nie doceniamy za wszystko i wszystkich. Wzmacniane jest zachowanie a nie osoba, tzn. udzielając uznanie odnosimy się do konkretnego zachowania, które ktoś wykonał, np. „Przygotowany przez ciebie raport to mistrzostwo świata”.

Alternatywą dla wzmacnia zachowań jest docenianie pracowników jako osoby. Jest to  wyjątkowo silne wzmocnienie wpływające na wzrost poczucia wartości, myślenia o sobie jako ważnym elemencie zespołu i co najważniejsze z punktu widzenia zarządzania buduje silne relacje oparte na przyjaznych emocjach. Przykład: „Jestem zadowolony(a), że z nami pracujesz. To jaką jesteś osobę, jest wyjątkowo inspirujące. Cieszcie się, że jesteś z nami”.

Pomyśl, czy na koniec tygodnia nie chciałbyś wprowadzić sesję pozytywnego feedbacku polegającego na tym, by każdej osobie (nawet tej nie do końca zasłużonej) powiedzieć co dobrego zrobiła w danym tygodniu, z czego jesteś dumny, co ci się podobało a tym samym zwrócić uwagę na coś, co ma dla ciebie znaczenie. Jest duża szansa, że w kolejnym tygodniu dostaniesz tego więcej.

Aby sobie w tym pomóc możesz skorzystać z poniższej listy sposobów na pochwalenie pracownika za to co zrobił dobrze. Jeśli będziesz wskazywał, z czego jesteś zadowolony, nagradzał go swoją uwagą i doceniał wyniki, to w prosty sposób bezkosztowo zwiększasz szanse na to, że uzyskasz od niego dokładnie to, do czego został zatrudniony.

165 sposobów na powiedzenie WSPANIALE!!!

  1. Absolutna racja!
  2. Absolutnie tak
  3. Bardzo mi pomagasz
  4. Bardzo mi się podoba, kiedy…
  5. Bomba
  6. Bombowo
  7. Brawo
  8. Całkowita racja
  9. Celująco
  10. Cieszę się, kiedy ty…
  11. Cieszę się, że cię widzę
  12. Cieszę się, że tak pracujesz
  13. Cieszę się, że tu jesteś
  14. Co byś proponował
  15. Co o tym sądzisz?
  16. Cudowna robota
  17. CUDOWNE!
  18. DOBRA ROBOTA!
  19. Dobrze
  20. Dobrze idzie
  21. Dobrze pomyślane
  22. Dobrze sobie radzisz!
  23. Dobrze wykonana praca
  24. Dobrze zrobione
  25. Dokładnie
  26. Dokładnie tak
  27. DOSKONALE
  28. Doskonała robota
  29. Dużo lepiej!
  30. Dziękuję
  31. Dzisiaj radzisz sobie znacznie lepiej
  32. Fajnie
  33. Fajnie się to układa.
  34. FANTASTYCZNE!
  35. Firma będzie z ciebie dumna
  36. Gratulacje!
  37. Masz rację!
  38. IDEALNIE!
  39. Idzie ci coraz lepie
  40. Idzie dobrze. Działaj dalej.
  41. Jak do tej pory to było najlepsze
  42. Jak myślisz. co powinniśmy zrobić?”
  43. jak pięknie
  44. Jaka jest twoja opinia?
  45. Jakie jest twoje zdanie?
  46. Jest mi milo
  47. jestem dumny z tego jak robisz… (warunkowe – zachowanie)
  48. Jestem dumny ze sposobu, w jaki dzisiaj pracowałeś.
  49. Jestem z ciebie bardzo dumny (bezwarunkowe – osoba)
  50. Jestem z ciebie dumny (bezwarunkowe – osoba)
  51. Jestem z ciebie taki dumny (bezwarunkowe – osoba)
  52. Jestem z ciebie taki, dumny kiedy… (warunkowe – zachowanie)
  53. Jesteś taki dobry w…
  54. Jesteś WSPANIAŁY!
  55. Jesteś teraz na dobrej drodze!
  56. Jesteś w tym bardzo dobry
  57. Jeszcze trochę i zrobisz to
  58. Kapitalnie
  59. ldealnie
  60. Lubię to
  61. Ładnie
  62. Masz dobre podejście
  63. Masz to
  64. Mądrze
  65. Mieć ciebie w zespole to przyjemność
  66. Mieć ciebie za ucznia / pracownika to przyjemność
  67. Miło mi
  68. Miło mi kiedy …
  69. Myślę, że już to masz.
  70. Myślę, że postępujesz właściwie.
  71. Naprawdę ciężko dzisiaj pracujesz.
  72. Naprawdę się starasz
  73. Naprawdę sprawiasz, że moja praca jest zabawna.
  74. Nic cię teraz nie powstrzyma.
  75. Nie mógłbym zrobić tego lepiej sam.
  76. Nigdy nie widziałem, żeby ktoś robił to lepiej.
  77. Nikt nie zrobiłby tego lepiej
  78. Oczywiście!
  79. OK
  80. OTÓŻ TO!
  81. Pięknie
  82. Podoba mi się
  83. Podoba mi się sposób w jaki…
  84. Podoba mi się sposób. w jaki traktujesz ludzi
  85. Podoba mi się sposób. w jaki współdziałasz z innymi ludźmi
  86. Podoba mi się to!
  87. Podoba mi się twoja praca
  88. Podoba mi się twoje podejście
  89. Podoba mi się twoje zachowanie
  90. Podobał mi się sposób w jaki to wyjaśniłeś
  91. Pokaz nam wszystkim jak to zrobić
  92. Pokaz to swojemu…
  93. Pokaż mi jak to zrobić
  94. Pokaż nam jak to zrobić
  95. Pokaż nam jak to zrobiłeś?
  96. Pomyślałeś o tym
  97. Poprawiasz się
  98. Poprawnie
  99. Pracować z tobą to przyjemność
  100. Pracuj dalej tak dobrze
  101. Prawidłowo
  102. Prawidłowo radzisz sobie z…
  103. Przeszłaś dzisiaj samego siebie!
  104. REWELACYJNIE!
  105. Robisz postępy
  106. Robisz to bardzo dobrze
  107. Rób tak dalej
  108. Sprawia mi przyjemność kiedy …
  109. Sprytne
  110. Super
  111. Szybko się uczysz.
  112. Szybko się zorientowałeś
  113. Świetna odpowiedz
  114. Świetnie
  115. Świetnie Ci idzie!
  116. Świetnie, że tu jesteś
  117. Tak
  118. Tak dobrze radzisz sobie z…
  119. Tak jest!
  120. Tak lepiej
  121. Tak to się robi
  122. Tak trzymać!
  123. Tak trzymaj!
  124. myślę ze powinieneś kontynuować
  125. Taka praca sprawia, że jestem szczęśliwy
  126. Teraz lepiej
  127. To był dobry wybór
  128. To była dobra propozycja
  129. To było bardzo dobrze przemyślane
  130. To było bardzo przemyślane
  131. To było dobrze pomyślane
  132. To było mądre
  133. To jak na razie jest najlepsze!
  134. To jest dobra praca
  135. To jest dobra praca
  136. To jest interesujące
  137. To jest lepsze niż kiedykolwiek
  138. To jest najlepsze
  139. To jest sposób!
  140. To jest taaakie dobre
  141. To mi się podoba
  142. To najlepsze w historii.
  143. To najlepsze, co kiedykolwiek zrobiłeś
  144. To naprawdę miłe.
  145. To nazywam dobrą pracą
  146. To nowatorski pomysł
  147. To wielka przyjemność uczyć, kiedy tak pracujesz!
  148. To właściwy sposób na zrobienie tego
  149. To wspaniale.
  150. Trafnie
  151. Trzymaj tak dalej
  152. Twoja obecność sprawia, że jest lepiej
  153. Ułatwiasz mi życie
  154. Urocze
  155. W porządku
  156. Widać, że dużo nad tym myślałeś/pracowałeś
  157. Widać, że włożyłeś w to dużo pracy
  158. Widać. że jesteś dobrym pracownikiem
  159. Widać. że o tym myślałeś
  160. Wiedziałem, że możesz to zrobić.
  161. wierzyłem w ciebie
  162. Właściwa odpowiedz
  163. Właśnie tak
  164. Wow
  165. WSPANIALE!

Jak bezkosztowo nagradzać pracowników – sposoby na wypracowanie sobie nawyku mówienia WSPANIALE

Docenianie nie każdemu przychodzi łatwo. Wynika to z faktu, że ludzki umysł jest bardziej nastawiony na wychwytywanie negatywów niż pozytywów. Dzięki temu łatwiej jest dostrzegać zagrożenia i niebezpieczeństwa a tym samym krytykować oraz wyrażać niezadowolenie.

W konsekwencji uwaga jest w pierwszej kolejności kierowana na niepożądane zachowania i złe doświadczenia kosztem pozytywnych. Koncentracja na negatywach i pomijanie pozytywów w końcu doprowadza do pogorszenia samooceny pracownika i jego wiary we własne możliwości, a także spadku motywacji do pozytywnego działania.

Mam nadzieję, że najbardziej do stosowania pochwał przemówi do ciebie jeden argument: bez względu na to, czy udzielisz komuś nagany czy pochwały wymaga to twojego zaangażowania. Powiedzenie komuś za dobrze wykonaną pracę „Świetna robota” wydatkuje tyle samo co okazanie niezadowolenia. Ważne: nie chodzi o to, by przemilczać coś, co jest źle zrobione. Chodzi o przeniesienie środka ciężkości ze zwracania negatywnej uwagi na pozytywną i traktowanie jej jako dominującego sposobu funkcjonowania. Sama krytyka (czasem słuszna) jest niewystarczająca do budowania pożądanych zachowań i oczekiwanego klimatu pracy, a często powtarzane na różne sposoby słowo „WSPANIALE” jest w stanie zbudować entuzjazm wśród pracowników.

WAŻNE: Pozytywem jest również normalne zachowanie. Koncentracja jedynie na rzeczach wyjątkowych pogarsza samoocenę. Należy dostrzegać każdy przejaw pożądanych zachowań.

Świadome kierowanie uwagi na pozytywne wydarzenia i podkreślanie pożądanych zachowań wymaga ćwiczenia. Możesz skorzystać z poniższych wskazówek, by wypracować w sobie nawyk mówienia pracownikom WSPANIALE. Trochę praktyki i zobaczysz jak szybko ludzie wokół ciebie zaczną się zmieniać a ty zaczniesz wydobywać z nich to mają najlepsze.

Jak wypracować w sobie nawyk mówienia WSPANIALE  – przykłady:

  1. Ustal jakiś punkt/przedmiot w twoim domu lub miejscu pracy i z każdym razem, kiedy na niego spojrzysz udziel wybranej osobie pochwały.
  2. Ustal liczbę pochwał na dany dzień i szukaj okazji, aby udzielić ustaloną liczbę pochwał.
  3. Pod koniec dnia wypisz wszystkie pochwały jakich udzieliłeś/aś. Po zebraniu ustalonej liczby udzielonych pochwał przyznaj sobie jakąś nagrodę.
  4. Za każdą udzieloną naganę/skargę musisz przyznać od 1 do 4 pochwał.

Czym charakteryzują się wybitni przedsiębiorcy?

NAWYKIEM SUKESU

nawyk sukcesu