Prowadzenie biznesu jest zajmowaniem się zachowaniem. Jeśli nie robisz tego świadomie, to jest duża szansa, że otrzymujesz przypadkowe wyniki. Jeśli są to te wyniki, których oczekujesz, to dobrze. A jeśli nie, to ty jako osoba zarządzająca jesteś odpowiedzialna za to, aby to zmienić.
Pracownicy są zatrudniani po to, by wykonywali dokładnie to, czym zajmuje się firma a ich zachowanie tak naprawdę jest jedynym sposobem, by osiągnąć cele. Jak wydobyć z pracowników to, co w nich najlepsze? Stara zasada zarządzania brzmi: otrzymujesz to co wzmacniasz. Jeśli zrozumiesz tą podstawową regułę rządzącą zachowaniem będziesz tworzył środowisko i warunki pracy, dzięki którym pracownicy nie tylko będą czuć się lepiej, ale uzyskasz to, na czym ci naprawdę zależy: WYNIKI!
Jak bezkosztowo nagradzać pracowników – wzmocnienia społeczne
Wzmocnienie to każde zdarzenie, które powoduje wzrost prawdopodobieństwa wystąpienia danego zachowania. Stanowi podstawową zależność, dzięki której możesz w prosty sposób sprawić, że kluczowe dla ciebie zachowania będą częste wśród twoich pracowników i współpracowników. Wzmocnienia nie tylko zwiększają ilość pożądanych zachowań, ale prowadzą do budowania pozytywnych relacji, przyjaznego środowiska pracy oraz wzrost atrakcyjności i uznania osoby, które je stosuje. Podsumowując: świadome stosowanie wzmocnień ma same korzyści w kontekście biznesowym.
Czy wzmocnienie może nie działać? NIE. Wzmocnienie działa zawsze!!! Wynika to z jego definicji, gdyż jest określane przez jego efekt a nie cechy. Jeśli wg ciebie stosujesz wzmocnienie, a ono nie prowadzi do określonego celu, to oznacza, że to co robiłeś, nie było wzmocnieniem. Siła czy wręcz magia wzmocnienia polega na tym, że czasami dostarczenie tylko jednego wzmocnienia powoduje znaczącą zmianę zachowania.
Wzmocnienia mogą przyjmować różną formę. Mogą mieć charakter rzeczowy (jakiś przedmiot), symboliczny (pieniądze), aktywności (wycieczka) lub społeczny (uwaga, pochwała, aprobata).
Wielu przedsiębiorców unikach chwalenia pracowników, w obawie, że przyniesie to negatywny efekt. Problem z tym podejściem jest taki, że zwracanie uwagi pracownikom na to co robią źle, nie powoduje, że wiedzą co mają robić, aby było dobrze. Co więcej krytykowanie i odnoszenie się do porażek i błędów buduje nieprzyjemny klimat pracy, brak zaufania a przypadku przełożonego pracownicy chętniej będą go unikać kojarząc go negatywnie niż szukać w nim oparcia. Jeśli chcesz być dobrym liderem i zależy ci na tym, by inni pracowali dla ciebie a nie dla pieniędzy, musisz umieć stosować w sposób intencjonalny wzmocnienia społeczne.
Jak stosować wzmocnienia społeczne? Jest to wyjątkowo proste. Wystarczy jeśli za dobrze wykonaną pracę, to co zrobił i jak się zachowań okazać uznanie.
WAŻNE: WZMOCNIENIA MAJĄ CHARAKTER WARUNKOWY!!! Samo chwalenie i docenianie powinno być ukierunkowane i celowe. Nie doceniamy za wszystko i wszystkich. Wzmacniane jest zachowanie a nie osoba, tzn. udzielając uznanie odnosimy się do konkretnego zachowania, które ktoś wykonał, np. „Przygotowany przez ciebie raport to mistrzostwo świata”.
Alternatywą dla wzmacnia zachowań jest docenianie pracowników jako osoby. Jest to wyjątkowo silne wzmocnienie wpływające na wzrost poczucia wartości, myślenia o sobie jako ważnym elemencie zespołu i co najważniejsze z punktu widzenia zarządzania buduje silne relacje oparte na przyjaznych emocjach. Przykład: „Jestem zadowolony(a), że z nami pracujesz. To jaką jesteś osobę, jest wyjątkowo inspirujące. Cieszcie się, że jesteś z nami”.
Pomyśl, czy na koniec tygodnia nie chciałbyś wprowadzić sesję pozytywnego feedbacku polegającego na tym, by każdej osobie (nawet tej nie do końca zasłużonej) powiedzieć co dobrego zrobiła w danym tygodniu, z czego jesteś dumny, co ci się podobało a tym samym zwrócić uwagę na coś, co ma dla ciebie znaczenie. Jest duża szansa, że w kolejnym tygodniu dostaniesz tego więcej.
Aby sobie w tym pomóc możesz skorzystać z poniższej listy sposobów na pochwalenie pracownika za to co zrobił dobrze. Jeśli będziesz wskazywał, z czego jesteś zadowolony, nagradzał go swoją uwagą i doceniał wyniki, to w prosty sposób bezkosztowo zwiększasz szanse na to, że uzyskasz od niego dokładnie to, do czego został zatrudniony.
165 sposobów na powiedzenie WSPANIALE!!!
- Absolutna racja!
- Absolutnie tak
- Bardzo mi pomagasz
- Bardzo mi się podoba, kiedy…
- Bomba
- Bombowo
- Brawo
- Całkowita racja
- Celująco
- Cieszę się, kiedy ty…
- Cieszę się, że cię widzę
- Cieszę się, że tak pracujesz
- Cieszę się, że tu jesteś
- Co byś proponował
- Co o tym sądzisz?
- Cudowna robota
- CUDOWNE!
- DOBRA ROBOTA!
- Dobrze
- Dobrze idzie
- Dobrze pomyślane
- Dobrze sobie radzisz!
- Dobrze wykonana praca
- Dobrze zrobione
- Dokładnie
- Dokładnie tak
- DOSKONALE
- Doskonała robota
- Dużo lepiej!
- Dziękuję
- Dzisiaj radzisz sobie znacznie lepiej
- Fajnie
- Fajnie się to układa.
- FANTASTYCZNE!
- Firma będzie z ciebie dumna
- Gratulacje!
- Masz rację!
- IDEALNIE!
- Idzie ci coraz lepie
- Idzie dobrze. Działaj dalej.
- Jak do tej pory to było najlepsze
- Jak myślisz. co powinniśmy zrobić?”
- jak pięknie
- Jaka jest twoja opinia?
- Jakie jest twoje zdanie?
- Jest mi milo
- jestem dumny z tego jak robisz… (warunkowe – zachowanie)
- Jestem dumny ze sposobu, w jaki dzisiaj pracowałeś.
- Jestem z ciebie bardzo dumny (bezwarunkowe – osoba)
- Jestem z ciebie dumny (bezwarunkowe – osoba)
- Jestem z ciebie taki dumny (bezwarunkowe – osoba)
- Jestem z ciebie taki, dumny kiedy… (warunkowe – zachowanie)
- Jesteś taki dobry w…
- Jesteś WSPANIAŁY!
- Jesteś teraz na dobrej drodze!
- Jesteś w tym bardzo dobry
- Jeszcze trochę i zrobisz to
- Kapitalnie
- ldealnie
- Lubię to
- Ładnie
- Masz dobre podejście
- Masz to
- Mądrze
- Mieć ciebie w zespole to przyjemność
- Mieć ciebie za ucznia / pracownika to przyjemność
- Miło mi
- Miło mi kiedy …
- Myślę, że już to masz.
- Myślę, że postępujesz właściwie.
- Naprawdę ciężko dzisiaj pracujesz.
- Naprawdę się starasz
- Naprawdę sprawiasz, że moja praca jest zabawna.
- Nic cię teraz nie powstrzyma.
- Nie mógłbym zrobić tego lepiej sam.
- Nigdy nie widziałem, żeby ktoś robił to lepiej.
- Nikt nie zrobiłby tego lepiej
- Oczywiście!
- OK
- OTÓŻ TO!
- Pięknie
- Podoba mi się
- Podoba mi się sposób w jaki…
- Podoba mi się sposób. w jaki traktujesz ludzi
- Podoba mi się sposób. w jaki współdziałasz z innymi ludźmi
- Podoba mi się to!
- Podoba mi się twoja praca
- Podoba mi się twoje podejście
- Podoba mi się twoje zachowanie
- Podobał mi się sposób w jaki to wyjaśniłeś
- Pokaz nam wszystkim jak to zrobić
- Pokaz to swojemu…
- Pokaż mi jak to zrobić
- Pokaż nam jak to zrobić
- Pokaż nam jak to zrobiłeś?
- Pomyślałeś o tym
- Poprawiasz się
- Poprawnie
- Pracować z tobą to przyjemność
- Pracuj dalej tak dobrze
- Prawidłowo
- Prawidłowo radzisz sobie z…
- Przeszłaś dzisiaj samego siebie!
- REWELACYJNIE!
- Robisz postępy
- Robisz to bardzo dobrze
- Rób tak dalej
- Sprawia mi przyjemność kiedy …
- Sprytne
- Super
- Szybko się uczysz.
- Szybko się zorientowałeś
- Świetna odpowiedz
- Świetnie
- Świetnie Ci idzie!
- Świetnie, że tu jesteś
- Tak
- Tak dobrze radzisz sobie z…
- Tak jest!
- Tak lepiej
- Tak to się robi
- Tak trzymać!
- Tak trzymaj!
- myślę ze powinieneś kontynuować
- Taka praca sprawia, że jestem szczęśliwy
- Teraz lepiej
- To był dobry wybór
- To była dobra propozycja
- To było bardzo dobrze przemyślane
- To było bardzo przemyślane
- To było dobrze pomyślane
- To było mądre
- To jak na razie jest najlepsze!
- To jest dobra praca
- To jest dobra praca
- To jest interesujące
- To jest lepsze niż kiedykolwiek
- To jest najlepsze
- To jest sposób!
- To jest taaakie dobre
- To mi się podoba
- To najlepsze w historii.
- To najlepsze, co kiedykolwiek zrobiłeś
- To naprawdę miłe.
- To nazywam dobrą pracą
- To nowatorski pomysł
- To wielka przyjemność uczyć, kiedy tak pracujesz!
- To właściwy sposób na zrobienie tego
- To wspaniale.
- Trafnie
- Trzymaj tak dalej
- Twoja obecność sprawia, że jest lepiej
- Ułatwiasz mi życie
- Urocze
- W porządku
- Widać, że dużo nad tym myślałeś/pracowałeś
- Widać, że włożyłeś w to dużo pracy
- Widać. że jesteś dobrym pracownikiem
- Widać. że o tym myślałeś
- Wiedziałem, że możesz to zrobić.
- wierzyłem w ciebie
- Właściwa odpowiedz
- Właśnie tak
- Wow
- WSPANIALE!
Jak bezkosztowo nagradzać pracowników – sposoby na wypracowanie sobie nawyku mówienia WSPANIALE
Docenianie nie każdemu przychodzi łatwo. Wynika to z faktu, że ludzki umysł jest bardziej nastawiony na wychwytywanie negatywów niż pozytywów. Dzięki temu łatwiej jest dostrzegać zagrożenia i niebezpieczeństwa a tym samym krytykować oraz wyrażać niezadowolenie.
W konsekwencji uwaga jest w pierwszej kolejności kierowana na niepożądane zachowania i złe doświadczenia kosztem pozytywnych. Koncentracja na negatywach i pomijanie pozytywów w końcu doprowadza do pogorszenia samooceny pracownika i jego wiary we własne możliwości, a także spadku motywacji do pozytywnego działania.
Mam nadzieję, że najbardziej do stosowania pochwał przemówi do ciebie jeden argument: bez względu na to, czy udzielisz komuś nagany czy pochwały wymaga to twojego zaangażowania. Powiedzenie komuś za dobrze wykonaną pracę „Świetna robota” wydatkuje tyle samo co okazanie niezadowolenia. Ważne: nie chodzi o to, by przemilczać coś, co jest źle zrobione. Chodzi o przeniesienie środka ciężkości ze zwracania negatywnej uwagi na pozytywną i traktowanie jej jako dominującego sposobu funkcjonowania. Sama krytyka (czasem słuszna) jest niewystarczająca do budowania pożądanych zachowań i oczekiwanego klimatu pracy, a często powtarzane na różne sposoby słowo „WSPANIALE” jest w stanie zbudować entuzjazm wśród pracowników.
WAŻNE: Pozytywem jest również normalne zachowanie. Koncentracja jedynie na rzeczach wyjątkowych pogarsza samoocenę. Należy dostrzegać każdy przejaw pożądanych zachowań.
Świadome kierowanie uwagi na pozytywne wydarzenia i podkreślanie pożądanych zachowań wymaga ćwiczenia. Możesz skorzystać z poniższych wskazówek, by wypracować w sobie nawyk mówienia pracownikom WSPANIALE. Trochę praktyki i zobaczysz jak szybko ludzie wokół ciebie zaczną się zmieniać a ty zaczniesz wydobywać z nich to mają najlepsze.
Jak wypracować w sobie nawyk mówienia WSPANIALE – przykłady:
- Ustal jakiś punkt/przedmiot w twoim domu lub miejscu pracy i z każdym razem, kiedy na niego spojrzysz udziel wybranej osobie pochwały.
- Ustal liczbę pochwał na dany dzień i szukaj okazji, aby udzielić ustaloną liczbę pochwał.
- Pod koniec dnia wypisz wszystkie pochwały jakich udzieliłeś/aś. Po zebraniu ustalonej liczby udzielonych pochwał przyznaj sobie jakąś nagrodę.
- Za każdą udzieloną naganę/skargę musisz przyznać od 1 do 4 pochwał.
Czym charakteryzują się wybitni przedsiębiorcy?
NAWYKIEM SUKESU
