System punktowy w zarządzaniu to sposób wyrażenia różnych aspektów wydajności pracy zgodnie z ich wartością (priorytetem) dla organizacji w danym czasie. System punktowy pokazuje mocne i słabe strony wykonywanej pracy stanowiąc jednocześnie miarę jej wydajności.
Behawioralne wskazania sugerujące wdrożenie systemu punktowego
- Pracownicy wykonują swoje obowiązki, aby uniknąć negatywnych konsekwencji braku zaangażowania w pracę czy wykonywania swoich obowiązków w sposób nieodpowiedni. Sygnał, który na to wskazuje ma miejsce wtedy, gdy praca jest wykonywana lepiej podczas obecności przełożonego niż w momencie, kiedy go nie ma.
- Miesięczne wynagrodzenie jest zbyt odległe w czasie, aby mogło przejąć kontrolę nad zachowaniem. Pieniądze nie motywują w danym dniu, tylko coś innego, np. zachowanie i ocena innych pracowników, własne przekonania i myślenie o danej pracy. System punktowy jest w tym przypadku rozwiązaniem polegającym na ustanowieniu zależności pomiędzy zachowaniem (należycie wykonywaną pracą) a wzmocnieniem (wynagrodzeniem).
Kiedy stosować system punktowy w zarządzaniu?
Systemy punktowe są szczególnie cenne w trzech sytuacjach:
- Kiedy ocena efektywności dotyczy dwóch lub więcej różnych miar efektywności (np. produktywność, jakość, koszty, frekwencja, realizacja planów, bezpieczeństwo).
Przykład macierzy w systemie punktowym do oceny różnych miar efektywności
Miara efektywności |
Tydzień |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
|
produktywność |
+ |
– |
+ |
– |
jakość |
– |
+ |
+ |
+ |
koszty |
+ |
+ |
– |
– |
realizacja planów |
+ |
+ |
+ |
+ |
bezpieczeństwo |
– |
– |
+ |
+ |
+ realizacja wyznaczonego poziomu oczekiwań
– brak spełnienia wyznaczonego poziomu oczekiwań
- Gdy zbierane są różne wartości w ramach jednej kategorii (wydajność pracownika w ciągu 4 tygodni może uzyskiwać różne wartości w różnych tygodniach 100%, 85%, 92%, 97%). Pracownik może uznać, że wykonuje dobrze swoją pracę, bo miał tylko jeden słabszy tydzień. Przełożony z kolei może uznać, że wynik poniżej 95% jest niezadowalający. System punktowy w takim przypadku pozwala na stworzenie odpowiednich przedziałów i przypisaniem im określonych wartości.
Efektywność |
Punkty |
Poniżej 90 |
6 |
90 -94 |
7 |
95 – 96 |
8 |
97 – 98 |
9 |
99 – 100 |
10 |
- W sytuacjach, kiedy cele często się zmieniają. System punktowy może zmieniać się wraz ze zmianą warunków w jakich funkcjonuje organizacja oraz wraz ze zmianą celów i priorytetów zachowując swoją ciągłość, bez względu na to, jak często są zmieniane cele.
Zasady wdrażania systemu punktowego
Efektywne wdrożenie systemu punktowego powinno spełniać następujące warunki
- System punktowy powinien być skoncentrowany na tym, co pracownicy robią dobrze i czego się od nich oczekuje a nie na tym co robią źle. Lepiej jest nagradzać to co pracownicy robią dobrze niż karać za to, co robią źle.
- Konsekwencją wdrożenia systemu punktowego powinno być uzyskanie pozytywnego wzmocnienia (nagrody) za realizację wyników a nie kary za brak oczekiwanych rezultatów.
- System powinien być zaprojektowany tak, aby wzmacniał lepsze wykonywanie pracy i prowadził do realizacji celów. Pracownicy powinni zdobywać punkty za pożądane zachowanie, nawet jeśli ich działania są małymi krokami we właściwym kierunku.
- System powinien być skonstruowany tak, aby wszystkie parametry prowadziły do uzyskania jednego ogólnego wskaźnika wydajności.
- Jeśli dany element oceny pracy nie może podlegać zliczaniu należy wykorzystać ocenę w oparciu skalę BARS (Behawioralna Skala Oceny).
- System oceny powinien być oparty o łatwe w przeprowadzeniu obliczenia. Należy unikać ułamków. Dobrze, jeśli zdobyte punktu sumują się do łącznej wartości 100.
- System powinien być elastyczny, tym samy należy zmieniać wartości punktów i wagę poszczególnych parametrów, gdy zmieniając się warunki, priorytety i cele tak, aby system odzwierciedlał te zmiany. Jeśli warunki zmieniają się w środku tygodnia nie należy zmieniać systemu w środku danego okresu. Lepiej jest zaczekać do końca okresu, aby wprowadzić zmiany w systemie.
- System punktowy powinien być rozliczany co tydzień lub co miesiąc.