Analiza Systemów Behawioralnych jest działem Zarządzania Zachowaniami Organizacyjnymi, dziedziny Stosowanej Analizy Zachowania. Interwencje przeprowadzane w ramach Analizy Systemów Behawioralnych polegają na analizie zmiennych ukierunkowanej na pomoc w planowaniu i zarządzaniu efektywnością na poziomie stanowiska pracy, procesów mających miejsce w organizacji i samej organizacji. Analiza systemów behawioralnych pomaga w budowaniu spójności działań w obrębie firmy, dzięki której może ona dostarczać produkty czy usługi o wysokim poziomie jakości. Przedsiębiorstwa w każdym sektorze gospodarki są zmuszone do nieustannego konkurowania z innymi firmami, co często prowadzi do budowania złożoności organizacyjnej. Organizacje dostosowują się do wymagań rynku reagując na nie wprowadzaniem zmian w swoich systemach i procesach tak, aby zwiększać generowaną przez siebie wartość. W przypadku kiedy te zmiany koncentrują się na niewłaściwych elementach oraz wiążą się z zaniedbaniem jej odpowiedniego zaprojektowania uwzględniającego planie zmiany zachowań pracowników uczestniczących w modyfikowanych procesach i systemach, to może prowadzić to do braku uzyskiwania oczekiwanych wyników oraz ponoszenia zbędnych kosztów. Analiza Systemów Behawioralnych jest podejściem zorientowanym na poprawę wydajności. Stosowanie się do jej założeń pozwala na ukierunkowanie wysiłków organizacyjnych zmierzających do wzrostu rentowności, satysfakcji klienta czy wzrostu udziału w rynku.
Analiza Systemów Behawioralnych i jej miejsce w Zarządzaniu Zachowaniami Organizacyjnymi
Analiza Systemów Behawioralnych różni się od innych podejść związanych z poprawą wydajności koncentracją na uzyskiwaniu trwałych wyników oraz analizą wszystkich komponentów organizacji, które mogą wpływać na jej efektywność. Analiza Systemów Behawioralnych może być porównywana z Performance Management, które należy do częściej stosowanych interwencji obejmujących poprawę wyników. Performance Management koncentruje się poprawie wyników indywidualnych i grupowych poprzez manipulowanie warunkami środowiskowymi. Zazwyczaj obejmuje analizę bodźców poprzedzających i konsekwencji wpływających na częstotliwość występowania określonych zachowań w organizacji a następnie podejmuje interwencje związane z obniżeniem prawdopodobieństwa występowania zachowań nieproduktywnych oraz zwiększenia prawdopodobieństwa występowania zachowań sprzyjających efektywności organizacyjnej.
Do typowych interwencji związanych z Performance Management należą działania związane z manipulowaniem bodźcami poprzedzającymi i konsekwencjami. Należą do nich:
- klaryfikacja i doprecyzowanie zadań,
- modyfikacja sprzętu i wyposażenia,
- poprawne wyznaczanie celów,
- budowanie systemu wskazówek i podpowiedzi,
- nauka pożądanych umiejętności,
- udzielanie informacji zwrotnych,
- budowanie systemów motywacyjnych.
Performance Management koncentruje swoją uwagę na dwóch zasadniczych obszarach podejmowanej interwencji:
- środowisko, w którym przeprowadzana jest interwencja oraz które podlega zmianom,
- uczestnicy interwencji, tj. przełożeni, pracownicy i współpracownicy oraz klienci.
Jeśli interwencje związane z Performance Management miałby skutkować zmianami zachodzącymi w całej organizacji to powinny być przeprowadzane w odniesieniu do całego systemu organizacyjnego a nie tylko poszczególnych osób czy zespołów pracowniczych. Tym samym projekt struktury Performance Management powinien być dostosowywany do zmieniających się wymagań w organizacji zapewniając jego trwałość.
Założenia Analizy Systemów Behawioralnych
W Analizie Systemów Behawioralnych określa się w jaki sposób komponenty systemu współdziałają, w tym jak każda osoba przyczynia się do ogólnego funkcjonowania systemu. Tym samym uzyskiwany jest obraz zależności opisujący sposób w jaki dana osoba wpływa na wynik całej organizacji. Zaletą Analizy Systemów Behawioralnych jest podejmowanie wielopoziomowych rozwiązań, które mogą obejmować interwencje Performance Management, ale także związane są z projektowaniem procesów, automatyzacją, podejmowaniem zmian w polityce firmy, rozmieszczaniu zasobów, opracowywaniem i / lub reorganizacją strategii, rozwojem systemów motywacyjnych, restrukturyzacją organizacyjną czy zarządzaniem inicjatywami menedżerów. Zasadnicza wartość jaka kryje się za Analizą Systemów Behawioralnych jest to, że umożliwia ona analizę organizacji wykraczając poza podstawową trójelementową zależność związaną z bodźcami poprzedzającymi i konsekwencjami zachowań jako zmiennymi wpływającymi na wyniki indywidualne i organizacyjne. Przeprowadzanie analizy organizacji jako systemu pozwala na identyfikacje obszarów, których ulepszanie będzie miało największy pozytywny wpływ na organizację oraz pozwala skupić się na planowaniu i zarządzaniu takimi zmiennymi, które wspierają uzyskiwanie pożądanych wyników.
Analiza Systemów Behawioralnych w ramach metodologii podejmowanych interwencji analizuje poziomy organizacji za pomocą zestawu narzędzi, pomagających usprawnić proces gromadzenia i udostępniania danych, identyfikacji celów, identyfikacji problemów i opracowywania rozwiązań.
Podczas przeprowadzanej interwencji identyfikowane są:
- komponenty organizacji w kontekście wykonywanej w niej pracy,
- obszary wymagające poprawy,
- rozłączenia w systemie,
- priorytety i zasoby, które powinny zostać przydzielone do usunięcia zidentyfikowanych zakłóceń.
Efektem przeprowadzonej analizy jest obraz wskazujący na to:
- co organizacja próbuje osiągnąć,
- jak wykonywana jest w niej praca,
- co jest konieczne do wykonywania pracy.
Analiza Systemów Behawioralnych opiera się na założeniu, że wyniki firmy są funkcją pracujących w niej osób. Z kolei pracownicy jako element systemu są tak efektywni, jak system, w którym funkcjonują. Analiza Zachowania zakłada, że zachowanie jest funkcją środowiska. Tym samym pożądane zachowanie nie będzie się pojawiać, dopóki nie zaistnieją odpowiednie okoliczności organizacyjne, które je wspierają. Analiza Systemów Behawioralnych koncentruje się w pierwszej kolejności na poziomie organizacyjnym i procesowym dostarczając wsparcia w zakresie programowania zależności wspierających pracowników w osiąganiu przez nich sukcesu.