Innowacyjna kultura organizacyjna

Innowacyjna kultura organizacyjna

Innowacyjna kultura organizacyjna wpływa na tworzenie atmosfery i klimatu wspierającego tworzenie, wdrażanie i upowszechnianie innowacji. Innowacyjna firma posiada zdolność do ciągłego adaptowania się do zmian zachodzących w otoczeniu. Liderzy tworzący innowacyjną kulturę organizacyjną stwarzają warunki sprzyjające generowaniu pomysłów oraz stałemu uczeniu się zatrudnionych pracowników.

Za składniki kultury organizacyjnej uznawane są:

  • wzory myślenia, czyli wartości i normy pozwalające pracownikom przyjąć wspólne, jednolite kryteria oceny zjawisk,
  • wzory zachowań określające sposoby reagowania,
  • symbole, w tym:
    • fizyczne (strój, odznaki),
    • językowe (żargon zawodowy, styl komunikacji, stosowane anegdoty),
    • behawioralne (rytuały, ceremonie),
    • osobowe (autorytety, mentorzy).

Innowacyjna kultura organizacyjna – znaczenie dla rozwoju firmy

Współczesny rynek cechuje się wysokim poziomem zmian, które w dużej mierze mają charakter rewolucyjny. Tym samym trwanie przy sprawdzonych rozwiązaniach i sporadycznym wprowadzaniu zmian powoduje spadek znaczenia danej firmy. Kluczowy element strategii, który jest w stanie zapewnić stałe przewodzenie jest … innowacyjna kultura organizacyjna.

DLA KAŻDEJ FIRMY PODSTAWOWYM ŹRÓDŁEM DOCHODU SĄ POMYSŁY!!!

Jeśli firma chce mieć dostęp do przełomowych pomysłów założyciele firm muszą przykładać wagę do następujących dwóch zasadniczych czynników:

  1. posiadanie najwyższej jakości kadry,
  2. tworzenie sprzyjającego środowiska pracy.

Tym samym kluczem, jeśli firma chce tworzyć nadzwyczajne produkty, jest zatrudnianie jak najwięcej utalentowanych pracowników oraz zapewnienie im odpowiedniej swobody, dzięki której firma będzie osiągać sukces. Założenia ta mają szczególne znaczenie w przypadku zrządzania wybitnymi pracownikami. Wybitni ludzie o wyjątkowych umiejętnościach nie poddają się tradycyjnym metodom zarządzania i tradycyjnej strukturze organizacyjnej. Są na tyle atrakcyjnymi pracownikami, że szybko mogą znaleźć nową pracę. Z kolei dla firmy utrata najzdolniejszych pracowników grozi tym, że firma nie odniesie sukcesu.

Innowacyjna kultura organizacyjna – zalecenia byłego CEO Google, Eric’a Schmidt’a

Google uchodzi za jedną z najbardziej innowacyjnych firm na świecie. Organizacja pracy skoncentrowana jest wokół następujących założeń:

  • Wymuszanie interakcji – przestrzeń firmy jest tak zorganizowana, by wymuszać interakcje pomiędzy pracownikami. Dzięki temu pracownicy wymieniają się informacjami i wzajemnie inspirują się w zakresie wykonywanej przez siebie pracy.
  • Funkcjonalna integracja – zespoły pracowników są dobrane ze względu na funkcjonalną zależność przy realizacji danego projektu. Tym samym w danym zespole są pracownicy o różnych specjalnościach zajmujący się jednym zadaniem pracując nad jego różnymi aspektami.
  • Autoekspresja – firma umożliwia wyjątkową swobodę w zakresie sposobu i stylu pracy oraz dowolność w zakresie aranżowania swojego stanowiska pracy. Można mieć bałagan, który odbierany jest jako uboczny efekt innowacyjnego myślenia.
  • Merytokracja – w firmie liczy się jakość pomysłu, a nie to, kto go zaproponował. Jeśli pracownik dostrzega błąd myślenia u swojego przełożonego, nawet CEO, to jego zadaniem jest zwrócić na to uwagę. Wygrywa pomysł a nie to, jakie ktoś piastuje stanowisko. Pracownicy są tym samym uczeni, by umieć sprzeciwiać się swoim przełożonym.
  • Płaska struktura organizacyjna – w firmie promowana jest możliwość szybkiego i bezpośredniego kontaktu z przełożonym. Zespół musi mieć co najmniej siedmiu członków, aby móc powołać szefa takiego zespołu.
  • Nie ma idealnych rozwiązań – w firmie uznaje się, iż idealne rozwiązania nie istnieją. Z tego powodu nie traci się zbytnio czasu na dyskusje na temat skutków podejmowanych zmian. Zmiana następuje natychmiast po podjęciu decyzji, a następnie zostaje stopniowo usprawniana.
  • Małe zespoły – liczba członków zespołu została oparta o zasadę dwóch pizz Bezosa – zespół powinno dać się nakarmić dwoma pizzami. Zakłada się, że małe zespoły realizują zadania sprawniej niż duże.
  • Organizacja firmy wokół ludzi – firma jest zorganizowana wokół ludzi, którzy mają największy wpływ na jej działanie. Na stanowiska kierownicze nie awansują osoby z największym stażem pracy czy doświadczeniem, ale te, które wykazują najlepsze wyniki. Osobom, które osiągają najwięcej są przydzielane coraz bardziej ambitne zadania i obowiązki.
  • Zachęcanie do pozytywnego przepracowania – zadaniem kierownictwa jest wyszukiwanie interesujących zadań dla swoich podwładnych oraz zapewnienie im swobody działania wraz z przydzielaniem im odpowiedzialności za ich zrealizowanie.
  • Kultura mówienia „tak” – firma wspiera i zachęca pracowników do szukania nowych rozwiązań, tworzenia eksperymentów, testowania i sprawdzania.
  • Stwarzanie warunków do przyjemnej pracy – firmowe pikniki, wyjazdy integracyjne, przyjęcia świąteczne zazwyczaj prowadzą do tego, że pracownicy uczestniczą w nich nie z przyjemności, ale pod presją. Stwarzanie warunków do przyjemnej pracy to umożliwienie pracownikom swobodnej ekspresji, robienie sobie drobnych żartów, krótkich przerw w pracy przeznaczonych na swobodne rozmowy, coś co jest swobodną zabawą i przełożeni tego nie zabraniają, bo tak nie wypada.
  • Promowanie otwartości – pracownicy są zachęcani do wyrażania swojego zdania, wymieniania się pomysłami. Obowiązuje jawność prac realizowanych przez pracowników a ogólnofirmowe spotkania wiążą się z możliwością zadawania szczerych pytań wobec przełożonych i udzielania prawdziwie szczerych odpowiedzi.
  • Dawanie przykładu – zadaniem przełożonych jest nie tylko wspieranie swoich pracowników, ale dawanie przykładu, jak powinna wyglądać praca w firmie.