Trening uważności (mindfulness) ma na celu uzyskanie stanu świadomości będącego efektem intencjonalnego i nieoceniającego kierowania uwagi na to, czego dana osoba doświadcza w chwili obecnej. Praktyka uważności w biznesie to celowe (świadome) skierowanie uwagi przedsiębiorcy na to, czego doznaje w danej chwili – tu i teraz. Dana osoba jest skupiona na doświadczaniu chwili obecnej bez zastanawiania się, bez emocji oraz bez przekonań i wartości związanych z obiektem doświadczania.
Praktyka uważności w biznesie – zalecenia
Funkcjonowanie w kontekście rywalizacji rynkowej prowadzi do rozważań nad konsekwencjami podejmowanych działań i tym co może nastąpić. Przedsiębiorca w ten sposób może zapomnieć o teraźniejszości. W efekcie dochodzi do zaburzenia wewnętrznej równowagi emocjonalnej, a co za tym idzie – do rozwoju niepożądanych stanów emocjonalnych a nawet do zaburzeń lękowych czy depresyjnych. Jednym ze sposobów na rdzenie sobie ze stanem nierównowagi jest wprowadzenie umysłu w stan uważności. Praktyka uważności w biznesie to trening, na który składają się ćwiczenia umysłu pozwalające na lepsze radzenie sobie ze stresem czy negatywnymi emocjami, ale nie tylko. Dotychczasowe badania na efektami zastosowania treningu uważności pokazują, że praktyka ta wspiera pracę na wielu obszarach równocześnie.
Praktyka uważności w biznesie – korzyści
Do zasadniczych korzyści wynikających z praktyki uważności w biznesie należą:
- Koncentracja uwagi – umiejętność pełnego skupienia się, dzięki której łatwiej i sprawniej można wykonywać zadania wymagające myślenia czy precyzji działania.
- Relaks – szybsza regeneracja po wymagających zdaniach, szybsze przechodzenie do codziennych czynności po niepowodzeniach.
- Radzenie sobie ze stresem, obawami, niepokojem i lękiem, większa kontrola emocji. Nauka uważności polega na kierowaniu uwagi tam, gdzie chcemy ją skierować i tylko na jedną rzecz w danym momencie. Jej głównym skutkiem jest redukcja poziomu stresu a tym samym większa efektywność w pracy oraz wyższy poziom odporności psychicznej i fizycznej.
- Większa wrażliwość na bodźce zmysłowe – dostrzeganie właściwości fizycznych obiektów. Dzięki temu można czerpać większą przyjemność z doznań sensorycznych, głębiej odpoczywać czy dostrzegać drobne zmiany fizyczne o dużym znaczeniu dla wykonywanych zadań (np. estetyka).
- Większa zdolność do zapamiętywania – bycie tu i teraz pozwala na lepsze zapamiętywanie danych i faktów, informacji na temat realizowanych projektów, uczenia się języków czy danych związanych z nowo poznanymi osobami.
- Większa zdolność do dostrzegania zależności – skupiona uwaga wpływa na lepsze, bardziej przemyślane decyzje zwłaszcza te o charakterze strategicznym.
- Większa zdolność do dostrzegania okazji biznesowych – czysty umysł dostrzega proste zależności, które mogą być podstawą do nowych rozwiązań biznesowych.
- Większa wrażliwość na relacje, wzrost empatii, komunikacja i współpraca w zespole – dzięki rozwijaniu uważności społecznej rzadziej dochodzi do sytuacji konfliktowych w relacjach interpersonalnych, ma miejsce lepsza komunikacja.
- Większa zdolność do oceny potencjału – lider jest bardziej świadomy silnych i słabych stron swoich pracowników a tym samym potrafi lepiej zoptymalizować funkcjonowanie zespołu nadając mu odpowiedni rytm dopasowany do właściwości członków zespołu.
- Większa świadomość emocji – lepsze rozumienie własnych emocji pozwala na ich lepszą kontrolę i możliwość zarządzania nimi.
- Większa świadomość myśli i przekonań – uważność pozwala na funkcjonowanie tu i teraz. Dana osoba nie kieruje się myśleniem życzeniowym ani ograniczającymi schematami, ale opiera się na tym co jest faktem.
- Zwiększa osobistą efektywność pracy – zwiększona koncentracja, lepsze radzenie sobie ze stresem jest prostą drogą do większej efektywności pracowniczej.
- Lepsze rozwiazywanie problemów – świadome kierowanie uwagi wprowadza spokój, dzięki któremu łatwiej dostrzec wiele możliwości rozwiązań sytuacji problemowych oraz wiele sposobów na osiągniecie sukcesu. Spojrzenie z dystansu zapewnia lepszą ocenę sytuacji, w której znajduje się dana osoba. Ćwiczenie uważności pozwala zarówno na przyglądanie się danej sprawie z bardzo bliskiej jak i bardzo odległej perspektywy. Dzięki tak uzyskanemu wglądowi zyskuje się mnogość spostrzeżeń a tym samym podejmowane decyzje są lepsze.
- Uważność na klienta – lepsze dostrzeganie potrzeb klienta, wyłapywanie subtelnych reakcji i zachowań klienta, większa wrażliwość na to jakie odczuwa on emocje a tym samym uprzedzanie jego zachowań.
Praktyka uważności w biznesie niesie wiele korzyści. Najważniejsze jest to, że można ją rozwijać a jej poziom w większym stopniu jest uwarunkowanych systematycznymi ćwiczeniami a nie wrodzonymi predyspozycjami.