Prawdziwy CEO nigdy się nie myli! Jeśli naprawdę wierzysz, że na ziemi żyją ludzie, który nigdy się nie mylą, to ten sposób myślenia może zaprowadzić się do trudności. Popełnianie błędów jest wpisane w życie. Nie ma na świecie człowieka, który wszystko robi doskonale, nigdy się nie myli, a to co robi absolutnie podoba się wszystkim. To co rozróżnia wybitnych CEO od tych, którzy nie osiągają sukcesów jest podejście do niepowodzeń (Botelho, Powell i Raz, 2018).
Skuteczni CEO mają świadomość, że ich decyzje mogą zakończyć się niepowodzeniem, dlatego nie zwlekają z ich podejmowaniem. Uważają, iż lepiej jest ją podjąć szybciej niż wolniej. Zwłaszcza taką, której efekty można monitorować i zmieniać. Nie szukają doskonałej decyzji. Uznają, iż istnieje pewien koszt perfekcjonizmu, który zakłóca funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Zamiast tego idą naprzód nieustannie poprawiając podjęte przez siebie działania.
Błędy traktowane są przez nich nie jak katastrofa, ale jak informacje zwrotne związane z podjętą przez siebie decyzją. Sytuacje takie są przez nich analizowane. Zbierają fakty, biorą na siebie odpowiedzialność a następnie przystępują do działania. Co najważniejsze z każdej takiej sytuacji wyciągają wnioski budując zaplecze wiedzy i tego, czego się nauczyli dzięki danemu doświadczeniu. Wiedza ta jest przez nich wykorzystywana przy podejmowaniu kolejnych decyzji, co sprawia, że mogą skutecznie zarządzać prowadzonymi przez siebie przedsięwzięciami.
Błędy nie są traktowane przez nich jak przerażający wstyd, lecz jako nieuchronność prowadząca do przyszłej poprawy. Skuteczni CEO nie używają wręcz słowa porażka. Wydarzenia tego typu traktują jak źródło wiedzy w ich osobistym systemie uczenia się na podstawie podejmowanych przez siebie decyzji. Zarówno dobrych jak i złych.
Prawdziwy CEO dokonuje nieustannej analizy podejmowanych przez siebie działań i sprawdzania jak podejmowane przez nich decyzje wpłynęły na wyniki. Umiejętność utrzymywania emocjonalnego dystansu wobec podejmowanych decyzji pozwala im na uczenie się na swoich błędach. Z tego powodu dbają o swoją kondycję psychiczną, umiejętność radzenia sobie ze stresem świadomie moderując wpływ emocji i ich stanu fizycznego na ich naturalny sposób podejmowania decyzji. Wprowadzają nawyki, ludzi i procesy wspierające ich nawet w najtrudniejszych chwilach. Kluczowe są wprowadzane przez nich strategie poznawcze pozwalające im, na lepsze radzenie sobie z emocjami, napięciem i obciążeniem wynikającym z przyszłych wyzwań.
Prawdziwy CEO się nie myli – jak z popełnianiem błędów radzili sobie najlepsi
Bill Gates
Bill Gates deklarował, że nie marnował czasu na rozpamiętywanie i żałowanie przeszłości. Kiedy już podjął jakąś decyzję, to przystępował do jej realizacji. Uznawał, że nie wszystkie wspaniałe produkty odniosą sukces. Co więcej uważał, że nawet w dobrze zarządzanych firmach wiele spraw idzie źle. Dbał o to, by ciężar niepowodzeń, nie powodował u niego przygnębienia. Jego sposobem na błędy było traktowanie biznesu jak wyzwania związane z rozwiązywaniem problemów. Ten sposób postępowania sprawiał, że odbierał życie okazję do kreatywnego rozwiązywania stawianych przed nim wyzwań. Dzięki temu podejściu utrzymywał wysoki poziom ekscytacji związany z dostrzeganiem jak można wykorzystać dzisiejsze złe wiadomości, aby móc rozwiązać jutrzejsze problemy. Z tego też powodu Gates wręcz poszukiwał złych wiadomości. Uważał, iż cechą dobrego menadżera jest determinacja w radzeniu sobie z wszelkimi złymi wiadomościami oraz poszukiwanie ich zamiast zaprzeczania, że istnieją (Rogak, 2012).
Steve Jobs
Steve Jobs uważał, iż osoba, która nie popełnia błędów prowadzi niepełnowartościowe życie. Uważał, iż samo wprowadzanie innowacji wiąże się z popełnianiem błędów a to co najlepszego może zrobić CEO to szybko przyznać się do nich i zająć się ulepszaniem następnych rzeczy. Uważał, iż jego zadaniem było jak najszybsze radzenie sobie ze sprawami, które idą nie tak. O błędach mówił, że są to nauczyciele przyszłości (Isaacson, 2015).
Cytowane prace
Botelho, E., Powell, K. i Raz, T. (2018). The CEO Next Door: The 4 Behaviours that Transform Ordinary People into World Class Leaders.New York: Penguin Random House.
Isaacson, W. (2015). Steve Jobs.Kraków: Wydawnictwo Insignis.
Rogak, L. (2012). Niecierpliwy optymista. Bill Gates o sobie i świecie.Warszawa: Wydawnictwo WAB.